vad göra åt ett glappande cylinderjack?
- MartinB
- Medlem+
vad göra åt ett glappande cylinderjack?
mitt cylinderjack glappar, och jag vet inte om det går att bocka tillbaka som de gamla herdeliga plåtjacken som finns på vissa andra basar. går det?
/Martin
- mågis
- Medlem+
Har detta kommit plötsligt eller har det alltid varit så? Har du lödit dit jacket själv? I så fall, har detta fel funnits där sedan dess?
Om det är så att du ha bytt själv eller att det alltid funnits där skulle jag kunna gissa på att det handlar om ett stereojack och att signalen är ditlödd på fel kontakt...
Om det är så att du ha bytt själv eller att det alltid funnits där skulle jag kunna gissa på att det handlar om ett stereojack och att signalen är ditlödd på fel kontakt...
Keep on rocking motherfuckers...
Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
- MartinB
- Medlem+
-
- Medlem+
- JonasBygdemo
- Medlem+
+1enor skrev:... eller varför inte bara byta jacket?Gunship skrev:bah. då är det nästan att man skulle ta och tejpa dit en distans, eftersom sladden måste liksom hänga för att det ska bli signal, trycker man in den helt är det tyst...
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a
Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Ampeg B-5R, Line 6 LD150
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- MartinB
- Medlem+
kostar pengarJonasBygdemo skrev:+1enor skrev:... eller varför inte bara byta jacket?Gunship skrev:bah. då är det nästan att man skulle ta och tejpa dit en distans, eftersom sladden måste liksom hänga för att det ska bli signal, trycker man in den helt är det tyst...

förresten hur mycket kostar det?
/Martin
- mågis
- Medlem+
Jag skulle snarae tro att det beror på felkoppling i byglingen. Prova att byta plats på signalkabeln och jorden som går in i jacket, alltså inte den jord som uppenbarligen (förhoppningsvis i alla fal...) ser ut att ha kontakt med ytterhylsan runt jacket.
Jag tycker att det verkar som att toppen och ringen sitter felvända...
Jag tycker att det verkar som att toppen och ringen sitter felvända...
- mågis
- Medlem+
Då är det förmodligen felkopplat så att den blir kortsluten när du trycker in pluggen i botten i hålet... (Ööööhh...Gunship skrev:nu blev jag förvirrad här:
det går två sladdar till jacket, ena är till en av de två på sidan, andra är ihoplödd med både den stora i mitten och andra på sidan...

Kan du fixa en bild tror du?
- mågis
- Medlem+
Lite svårt att se, men jag antar att den röda kabeln innanför går till det andra lödörat? Den kabeln kan ju vara förväxlad med byglingen som går in i jacket.
Om det är ett stereojack som är kopplat så och man trycker in en monoteleplugg så blir signalen kortsluten mot jord, se bild.

Det är helt enkelt fett med obra...
MEN, som du ser, så löser det problemet sig utan tjafs om man drar ut pluggen ett snäpp.
Därför tror jag att ditt jack är felkopplat. För att veta säkert kan du endera löda om det, eller stoppa i en stereokabel och mäta med en multimeter. Om toppen och "ärmen" (tip, ring, sleew) är ihopkopplade så funkar det inte så bra...
Om det är ett stereojack som är kopplat så och man trycker in en monoteleplugg så blir signalen kortsluten mot jord, se bild.

Det är helt enkelt fett med obra...
MEN, som du ser, så löser det problemet sig utan tjafs om man drar ut pluggen ett snäpp.
Därför tror jag att ditt jack är felkopplat. För att veta säkert kan du endera löda om det, eller stoppa i en stereokabel och mäta med en multimeter. Om toppen och "ärmen" (tip, ring, sleew) är ihopkopplade så funkar det inte så bra...