Vill ha 4/4 kontra... Tips?

Diskussioner om kontrabasar
Rumbleout
Medlem

Vill ha 4/4 kontra... Tips?

Inlägg av Rumbleout »

Har länge gott och funderat på en 4/4 kontra. Nu ska jag fan ha en!!!

Har spelat på 3/4 några år och visst. Känns okej och alla snackar om att "4/4 ska man passa sig för". Men är man av skandinavisk medellängd eller strax över får man fan välja att antingen stå med böjda ben vilket är jävligt jobbigt om man giggar en hel kväll... Eller dra ut stackeln max om det ens räcker till...

Är det någon som har tips? Synpunker? Var hitta en till rimligt pris? Har väl max runt 15' att röra mig med i nuläget... Det är ingen "finbas" i helträ jag letar efter, men vill heller inte ha nåt skit där greppbrädan ser ut som en propeller efter ett halvår eller där kroppen är som lövtunn papp... Inte ofta man ser nån beggad till salu tyvärr. Är det tysken som är enda utvägen tro?

Hilfe!!!!!
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Re: Vill ha 4/4 kontra... Tips?

Inlägg av Bontracasso »

Rumbleout skrev:Har länge gott och funderat på en 4/4 kontra. Nu ska jag fan ha en!!!

Har spelat på 3/4 några år och visst. Känns okej och alla snackar om att "4/4 ska man passa sig för". Men är man av skandinavisk medellängd eller strax över får man fan välja att antingen stå med böjda ben vilket är jävligt jobbigt om man giggar en hel kväll... Eller dra ut stackeln max om det ens räcker till...

Är det någon som har tips? Synpunker? Var hitta en till rimligt pris? Har väl max runt 15' att röra mig med i nuläget... Det är ingen "finbas" i helträ jag letar efter, men vill heller inte ha nåt skit där greppbrädan ser ut som en propeller efter ett halvår eller där kroppen är som lövtunn papp... Inte ofta man ser nån beggad till salu tyvärr. Är det tysken som är enda utvägen tro?

Hilfe!!!!!
3/4 eller 4/4 är bara ett mått på stränglängd, inte instrumentstorlek även om en viss relation finns. Aspekten med andrahandsvärdet är också värt att beakta men Om du vill kan jag hjälpa dej......PM:a mej eller ring kontorstid 0290-411000
Användarvisningsbild
Apetronic
Medlem

Inlägg av Apetronic »

Rumbleout skrev: ..Men är man av skandinavisk medellängd eller strax över får man fan välja att antingen stå med böjda ... Eller dra ut stackeln max om det ens räcker till...
Längre stackel är nog billigare än ny 4/4 bas iofs =)
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Vad är skandinavisk medellängd enligt din definition, och i nivå med vad vill du ha sadeln när du spelar? Jag är 187 cm och behöver ha stackeln på min 3/4-kontra utdragen ca 20 cm för att få sadeln i ögonhöjd.

/Mats D
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

Rumbleout skrev:Har länge gott och funderat på en 4/4 kontra. Nu ska jag fan ha en!!!

Hilfe!!!!!
Förstår inte varför du måste ropa Hilfe och byta ut 3/4 mot 4/4 bara därför att du är lång till växten.

En god huvudregel är ju att ha sadeln i nivå med ögonbrynen.
Jag har en 3/4 som jag varje måndag delar med en annan basist. Med helt utdragen stackel räcker inte höjden för honom som vant sig att spela med ”för hög” bas. Han löste det med att spela spagat vilket ser djävligt löjligt ut.

Jag byggde då en enkel förhöjare av kvadratiska träbitar, i fallande storlekar, som lyfter basen ca 8 cm. Besvärligare än så behöver det inte vara.

Du kan ju också byta till annan längre stackel.
.
Användarvisningsbild
Viktor
Medlem

Inlägg av Viktor »

Apetronic skrev:
Rumbleout skrev: ..Men är man av skandinavisk medellängd eller strax över får man fan välja att antingen stå med böjda ... Eller dra ut stackeln max om det ens räcker till...
Längre stackel är nog billigare än ny 4/4 bas iofs =)
+1
Skriv svar