Stränga om kontrabas till vänsterhänt?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Stränga om kontrabas till vänsterhänt?

Inlägg av FreCKo »

Förr eller senare tror jag att jag kommer köpa en kontra, mest en rolig grej att ha men också för att det eventuellt kan vara bra att kunna spela kontra.

Då jag är vänsterhänt är utbudet... Ja, piss och inget. Väldigt få basar tillverkas i vänster i alla fall, och då till min stora fråga: Är det "enklare" att stränga om en kontrabas än en elbas?

Om jag utvecklar "enklare", en elbas är ju gjord för att vara strängad åt ett speciellt håll, kontrollerna hamnar på fel sida vilket gör att man skruvar ner sig själv hela tiden, stallet måste filas om alternativt bytas och sadeln måste filas om alternativt bytas. En kontrabas SER i alla fall ut att kunna vändas på enklare? Har jag helt fel eller kan jag lika gärna köpa en högerhänt och bara vända på strängarna?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

Att stränga om en högerkontra till en vänsterkontra är ingen bra idé. Nu vet inte jag EXAKT varför det är så, men det finns en tråd här någonstans om ämnet.

Edit: found it! http://pratabas.se/viewtopic.php?t=23109
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

Backlund skrev:Att stränga om en högerkontra till en vänsterkontra är ingen bra idé. Nu vet inte jag EXAKT varför det är så, men det finns en tråd här någonstans om ämnet.

Edit: found it! http://pratabas.se/viewtopic.php?t=23109
det är konstruktionen under locket som ställer till det. under e-strängen har man basbjälken och under g-strängen sitter ljudpinnen. kan tänka att locket skulle ta skada av att vända vilken sida som får ta den värsta trycket. ljudet skulle antagligen låta lite "spännande" också.

men... jag tänker så här: (snälla någon som har koll - avråd om det är helt galet!)

om man vill testa att spela kontra och ska vända på strängarna - testa att sätta dit strängar utan något strängtryck tex slapsträngar. det lilla strängtryck som är i såna strängar borde inte kunna skada locket? och - köp en billig kontra om det nu skulle gå åt skogen. och viktigt - justera till den.

klart att grabben ska lira kontra! Det ska jag - Mohlavyr-rep om en halvtimme...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Inlägg av hiwatt »

Han ska ändå lära om sig från el till kontra. Så (en annan förslag) använd en höger hand kontra o lär dig o lira på den. Dvs att du har G sträng närmast dig...det har jag sett :wink:
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

hiwatt skrev:Han ska ändå lära om sig från el till kontra. Så (en annan förslag) använd en höger hand kontra o lär dig o lira på den. Dvs att du har G sträng närmast dig...det har jag sett :wink:
ja! eller så kan han ju lära sig att spela högerhänt. lite jobb men det borde funka.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Inlägg av Bontracasso »

Inga problem, köp en kontrabas du gillar/har råd med helt enkelt .Du bör dock undvika en greppbräda med valk under E-strängen för då blir det mer jobb (och dyrare) utan sikta på en bas med rund bräda. Att spegelvända Stall, ljudpinne och strängskåror i överstall är små problem. Sånt alla ändå åker på när man vill personifiera din bas. Kör hårt och undrar du så fråga på!
lycka till !!!//Nisse
Användarvisningsbild
Apetronic
Medlem

Inlägg av Apetronic »

criss skrev:
det är konstruktionen under locket som ställer till det. under e-strängen har man basbjälken och under g-strängen sitter ljudpinnen. kan tänka att locket skulle ta skada av att vända vilken sida som får ta den värsta trycket. ljudet skulle antagligen låta lite "spännande" också.
Tillägg: Stallets "kurvning/kurva" blir felvänd om du strängar-felvänt. Visst, du kan köpa nytt stall, eller vända på det befintligt stallet och justera-till, slipa-om men då kommer du få problem med grepbrädan (felaktig linje-kurva/rundning om du har e-prfil).

Edit: Ehh .. se bontracassos post ovan .. jag var lite snabb
Skriv svar