På sidan/sargen eller på framsidan?
Idéer någon?

Framsidan så tror folk att det är en Alembic,YZZ skrev:Har en jazz men kan inte bestämma riktigt var jag ska jacket..
På sidan/sargen eller på framsidan?
Idéer någon?
Det här är en anledning;basmartin skrev:Vad är syftet med att installera XLR?
En annan är att jag kan koppla nåt tufft till den. Som typ rick-o-sound liknande.All the XLR cables split the sound in half, then it inverts 1 half and sends it down the cable. As the sound travles thru the cable it picks up line noise and electrical interferance. After traveling thru the cable the part of the sound that had been inverted is changed back. In theory both halfs of the signal will pickup the same line noise, so when half of it is inverted the soundwaves will cancel each other out. That means you get less hum and more of what you want. Just like a humbucker.
Du måste ha ngn slags transformator för att vända den ena signalen. Sedan undrar jag varför du vill att kabeln ska ge humbuckingeffekt. Om det är för att du har en singelcoilbas som du vill ska sluta brumma, så funkar det tyvärr inte.YZZ skrev:Det här är en anledning;basmartin skrev:Vad är syftet med att installera XLR?
En annan är att jag kan koppla nåt tufft till den. Som typ rick-o-sound liknande.All the XLR cables split the sound in half, then it inverts 1 half and sends it down the cable. As the sound travles thru the cable it picks up line noise and electrical interferance. After traveling thru the cable the part of the sound that had been inverted is changed back. In theory both halfs of the signal will pickup the same line noise, so when half of it is inverted the soundwaves will cancel each other out. That means you get less hum and more of what you want. Just like a humbucker.
Jag undrar alltså var jag ska slänga i den rent estetiskt
+1basmartin skrev:Du måste ha ngn slags transformator för att FASvända den ena signalen. Sedan undrar jag varför du vill att kabeln ska ge humbuckingeffekt. Om det är för att du har en singelcoilbas som du vill ska sluta brumma, så funkar det tyvärr inte.
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Tack Roger!BassiLow skrev:+1basmartin skrev:Du måste ha ngn slags transformator för att FASvända den ena signalen. Sedan undrar jag varför du vill att kabeln ska ge humbuckingeffekt. Om det är för att du har en singelcoilbas som du vill ska sluta brumma, så funkar det tyvärr inte.
Stereoutgång går ju att få till, men det är i så fall enklare med stereotele. Men visst är det det mäktigt med XLR...YZZ skrev:Ah ja okej.
Men jag tänkte iaf ha ett till jack att koppla nåt kul på och då tyckte jag det hade varit coolt med XLR.
Ja klart det är enklare men det är ju inte roligt om det är enkelt..basmartin skrev:Stereoutgång går ju att få till, men det är i så fall enklare med stereotele. Men visst är det det mäktigt med XLR...YZZ skrev:Ah ja okej.
Men jag tänkte iaf ha ett till jack att koppla nåt kul på och då tyckte jag det hade varit coolt med XLR.
basmartin skrev:Tack Roger!BassiLow skrev:+1basmartin skrev:Du måste ha ngn slags transformator för att FASvända den ena signalen. Sedan undrar jag varför du vill att kabeln ska ge humbuckingeffekt. Om det är för att du har en singelcoilbas som du vill ska sluta brumma, så funkar det tyvärr inte.
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Precis!Lowlife skrev:Koppla XLR så här:
Signalen skall alltid gå till pinne 2, brygga ihop pinne 1 och 3 och jorda. Vill minnas att det i urtiden fanns en Engelsk standard där signalen gick till pinne 1 men det är mycket ovanligt.
Skall du verkligen ha nytta av XLR så skall du koppla signal till pinne 2, separera skärmjord och signaljord och koppla signaljord (mickens jordsladd) till pinne 3 och skärmjord till pinne 1. Då får du balanserad signal rakt in i mixern och kan utnyttja de fördelar det ger (mindre brus o brum).
Nej nej nej nej. Helt fel och inte rätt i det där...Lowlife skrev:Koppla XLR så här:
Signalen skall alltid gå till pinne 2, brygga ihop pinne 1 och 3 och jorda. Vill minnas att det i urtiden fanns en Engelsk standard där signalen gick till pinne 1 men det är mycket ovanligt.
Skall du verkligen ha nytta av XLR så skall du koppla signal till pinne 2, separera skärmjord och signaljord och koppla signaljord (mickens jordsladd) till pinne 3 och skärmjord till pinne 1. Då får du balanserad signal rakt in i mixern och kan utnyttja de fördelar det ger (mindre brus o brum).
Basen är aktiv så det är en väldigt bra idé!enor skrev:Om du har en aktiv bas kan det ju också vara rätt praktiskt att koppla den så du kan driva den med fantommatning istället för batteri!YZZ skrev:Ah ja okej.