Nätkablar påverkar ljudet!
- Dnilke
- VIP medlem
Cuba, har du dragit optiska kablar i mitt hus. eller?
När jag reste mig från datorn och gick förbi spegeln så såg jag till min förvåning följande:
(Jag fuskade lite och tog ner kepsen från hatthyllan bredvid, men ändå!!!)

När jag reste mig från datorn och gick förbi spegeln så såg jag till min förvåning följande:
(Jag fuskade lite och tog ner kepsen från hatthyllan bredvid, men ändå!!!)

Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
- olabola
- Medlem++
- thetonequest
- Medlem+
Ska bli kul att höra.Hellboy skrev:Det är därför som vi ska spela in resultatet och redovisa det för er här så att ni själva kan avgöra....joachime skrev:Man ska inte underskatta förväntningens inverkan.Dnilke skrev:Som jag sa så har jag själv varit skeptisk, på gränsen till förbannadnär någon har pratat om att elkablar förändrar ljud, så det var därför jag passade på att testa under soundcheck igår för att visa sladdägaren att det inte kan stämma. Men, vi var för många som upplevde samma sak för att det skulle vara inbillning.
Jag gissar att ni slog av förstärkaren, bytte elkabel och sedan slog på förstärkaren igen. Hur lång tid kan det ta, 30 sekunder? Under den tiden hinner man tappa referensen till hur ljudet lät innan.
//J

/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
- basmartin
- Medlem+++
Oh, glöm inte det gamla tricket att spela in två identiska ljudkällor, spela upp dem samtidigt och fasvänd den ena kanalen. Är det någon skillnad så kommer det att låta. Annars blir det helt tyst. Viktigt att det är inspelat med samma nivå och har samma startpunkt.Hellboy skrev:Det är därför som vi ska spela in resultatet och redovisa det för er här så att ni själva kan avgöra....joachime skrev:Man ska inte underskatta förväntningens inverkan.Dnilke skrev:Som jag sa så har jag själv varit skeptisk, på gränsen till förbannadnär någon har pratat om att elkablar förändrar ljud, så det var därför jag passade på att testa under soundcheck igår för att visa sladdägaren att det inte kan stämma. Men, vi var för många som upplevde samma sak för att det skulle vara inbillning.
Jag gissar att ni slog av förstärkaren, bytte elkabel och sedan slog på förstärkaren igen. Hur lång tid kan det ta, 30 sekunder? Under den tiden hinner man tappa referensen till hur ljudet lät innan.
//J
Det har ju varit en massa debatt om detta på talk bass och till slut var det en snubbe som spelade in ljudklipp med lite olika nätkablar, bl a ESP eller vad den heter. Ljudinspelningen var dock inte så vetenskapligt upplagd, bara en mick framför riggen. Jag skulle vilja hör hur det låter utan högtalarlåda, gärna med skärt brus som ljudkälla inspelat två gånger med ena kanalen fasvänd vid uppspelning.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- yak52
- Medlem
Kablar brukar var ett kärt ämne på HiFi-sidor, men trots att jag som andra varit mycket skeptisk så har jag prova på mig och på andra att de gör skillnad.
När det gäller nätkablar så verkar det ju heltossigt att de sista metrarna skulle förändra något när resten av matningen är densamma. Men i mitt fall har jag provat skärmat apparatkabel som inte påverkar själva matningen i volt och ampere, utan som fungerar som ett filter och dämpar störningar från elnätet.
I min HiFi-anläggning blev det lite tystare mellan låtarna och lite mer djup i basen. För att testa på en som absolut inte är det minsta intresserad av elprylar provade genom att låta min fru lyssna fram och tillbaka, och utan att jag berättat vad hon skulle tycka och när jag hade bytt svarade hon likadant. Det blev inga stora skillnader, men tillräckligt för att det skulle märkas och göra att min nya nätkabel för mig var värd priset.
Om det blir samma för musikförstärkare vet jag inte, inte ännu provat, men det borde det kunna bli. Effekten beror nog även på var man bor och hur elnätet är där.
Signal- och högtalar låter också en hel del olika, men de kan vi hoppa över här. Sedan är ju frågan om det är värt att lägga extra pengar på kablar. Det är upp till var och en, jag kommer aldrig att lägga ut summor med en mängd nollor efter, men jag har inte heller särskilt goda erfarenheter av de billigaste kablarna.
/Martin
P.S.
Att vända stickkontakten kan också göra skillnad, men inte alltid och inte på alla apparater. Jag har provat med en flödespenna och märkte att det ibland lät aningen sämre när jag mätte det starkaste fältet från apparaten. När man provar det så måste den vara ensam utan att vara ansluten till andra källor eller apparater, för då sprider sig fälten och mätningen säger ingenting.
När det gäller nätkablar så verkar det ju heltossigt att de sista metrarna skulle förändra något när resten av matningen är densamma. Men i mitt fall har jag provat skärmat apparatkabel som inte påverkar själva matningen i volt och ampere, utan som fungerar som ett filter och dämpar störningar från elnätet.
I min HiFi-anläggning blev det lite tystare mellan låtarna och lite mer djup i basen. För att testa på en som absolut inte är det minsta intresserad av elprylar provade genom att låta min fru lyssna fram och tillbaka, och utan att jag berättat vad hon skulle tycka och när jag hade bytt svarade hon likadant. Det blev inga stora skillnader, men tillräckligt för att det skulle märkas och göra att min nya nätkabel för mig var värd priset.
Om det blir samma för musikförstärkare vet jag inte, inte ännu provat, men det borde det kunna bli. Effekten beror nog även på var man bor och hur elnätet är där.
Signal- och högtalar låter också en hel del olika, men de kan vi hoppa över här. Sedan är ju frågan om det är värt att lägga extra pengar på kablar. Det är upp till var och en, jag kommer aldrig att lägga ut summor med en mängd nollor efter, men jag har inte heller särskilt goda erfarenheter av de billigaste kablarna.
/Martin
P.S.
Att vända stickkontakten kan också göra skillnad, men inte alltid och inte på alla apparater. Jag har provat med en flödespenna och märkte att det ibland lät aningen sämre när jag mätte det starkaste fältet från apparaten. När man provar det så måste den vara ensam utan att vara ansluten till andra källor eller apparater, för då sprider sig fälten och mätningen säger ingenting.
http://www.floydshotel.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Jazz Japan, Rickenbacker 4001v63, Landola akustisk bas
Mesa Boogie WalkAbout 12
Acoustic 220 och Acoustic 330 ~ Acoustic 406
Fender Jazz Japan, Rickenbacker 4001v63, Landola akustisk bas
Mesa Boogie WalkAbout 12
Acoustic 220 och Acoustic 330 ~ Acoustic 406
- Salsaslas
- Medlem
Skulle det kunna vara en slags elektropsykologisk effekt är där stärkaren känts sig uppskattad och mer omtyckt med den nya fina kabeln och därför låtit lite mer, lite skönare?
Grundtoner, räcker inte det? OK kvintar också, mer ters jag inte!
Squier P-bas (från Indonesien)
Yamaha BB 405 (nyfixad av Christian)
Bandlös Eagle fyra
Marshall Bassstate B30 (inte många watt där)
Hughes & Kettner Bassforce 100W
Squier P-bas (från Indonesien)
Yamaha BB 405 (nyfixad av Christian)
Bandlös Eagle fyra
Marshall Bassstate B30 (inte många watt där)
Hughes & Kettner Bassforce 100W
- olabola
- Medlem++
Ja för fan! Maskinpsykologi har jag utfört i snart 11 år nu..Har hänt mig otaliga gånger att saker varit trasiga, å sen när Ola dykt upp å kännt lite på maskinfebern så har dom ofta botat sig själva å funkar bättre än nånsin utan att jag egentligen gjort något annat än å gillat dom..Låter som mumbojumbo detta å jag e fan inte religiös..men faktum kvarstår..Märkligt.Salsaslas skrev:Skulle det kunna vara en slags elektropsykologisk effekt är där stärkaren känts sig uppskattad och mer omtyckt med den nya fina kabeln och därför låtit lite mer, lite skönare?
- cub
- Medlem++
Jepp, det har jag själv varit med om många gånger. En revy som jag skötte ljudet för hade ett rep utan mig men skulle öva med mick. De ringde och berättade att mickarna bara skrapade och väsnades. Jag kom innan för dörren på entrén till teatern och hör en kakafoni av brus och skrap. Jag kliver innanför dörren till scenen och det blir totalt tyst. The force is strong in this one.olabola skrev:Ja för fan! Maskinpsykologi har jag utfört i snart 11 år nu..Har hänt mig otaliga gånger att saker varit trasiga, å sen när Ola dykt upp å kännt lite på maskinfebern så har dom ofta botat sig själva å funkar bättre än nånsin utan att jag egentligen gjort något annat än å gillat dom..Låter som mumbojumbo detta å jag e fan inte religiös..men faktum kvarstår..Märkligt.Salsaslas skrev:Skulle det kunna vara en slags elektropsykologisk effekt är där stärkaren känts sig uppskattad och mer omtyckt med den nya fina kabeln och därför låtit lite mer, lite skönare?

- Cuba
- VIP medlem
- Geddan
- VIP medlem
Hörde av en kompis som hänger på nå´t audiofilforum att ngn hade lyssnat på en klassisk inspelning gjord i en viss kyrka.
Och med kablar som kostade astronomiska summor, hade han lyckats höra fågelkvitter på inspelningen.
Det visade sig, efter efterforskningar, att just denna ovanliga fågel bodde i kyrktornet på aktuell kyrka.
Skitbra!
Eller vad var meningen med att lyssna på musik nu igen?!
Och med kablar som kostade astronomiska summor, hade han lyckats höra fågelkvitter på inspelningen.
Det visade sig, efter efterforskningar, att just denna ovanliga fågel bodde i kyrktornet på aktuell kyrka.
Skitbra!
Eller vad var meningen med att lyssna på musik nu igen?!

"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
-
- Medlem+
Om ni seriöst tänker testa detta så tycker jag ni ska köra blindtest. Se till att den som spelar inte kan se vilken kabel som används och gör flera inspelningar av de olika kablarna efter ett slumpmässigt mönster.
Min erfarenhet av hifi-nördar och "golden ear"-audiofiler är att många av de mer exotiska lösningarna bara sitter i skallen på den som vill tro på det.
Min erfarenhet av hifi-nördar och "golden ear"-audiofiler är att många av de mer exotiska lösningarna bara sitter i skallen på den som vill tro på det.
-
- Medlem+
- Cuba
- VIP medlem
Men .... vilket härligt klipp!!enor skrev:Ni påminner mej om den här liraren från min hemstad:
http://www.youtube.com/watch?v=xB0de9K1Jq0
-
- Medlem+
För att man blir mer anal med pillandet när man enbart spelar för sig själv?TFN skrev:Varför är det oftast dom utan gig som bryr sig om vilka batterier som sitter i disten?
Jag kan sitta och pilla som en dåre för att få fram det "perfekta" ljudet hemma. När man spelar för publik så blir det ju lite skit samma. Bara det låter liksom.
- olabola
- Medlem++
Det är då ortofon pickupper, som ni ser.Cuba skrev:Men .... vilket härligt klipp!!enor skrev:Ni påminner mej om den här liraren från min hemstad:
http://www.youtube.com/watch?v=xB0de9K1Jq0

Jag skulle faktiskt rekommendera TVÅ högtalare.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Ha ha ha! Det där är ju faktiskt ett helt otroligt skojjigt klipp!!olabola skrev:Det är då ortofon pickupper, som ni ser.Cuba skrev:Men .... vilket härligt klipp!!enor skrev:Ni påminner mej om den här liraren från min hemstad:
http://www.youtube.com/watch?v=xB0de9K1Jq0nä jag ser inte det faktiskt..
Jag skulle faktiskt rekommendera TVÅ högtalare.

//J
Kan säkert stämma. Jag tycker oftast att jag inte hör ens om det är en Jazz eller P på en konsert och jag har fler än en gång trott att basisten kört på slipade strängar trots att han inte har gjort det. På vissa spelningar är basen tydligare men oftast tycker jag att man mest hör... bas.barium skrev:För att man blir mer anal med pillandet när man enbart spelar för sig själv?TFN skrev:Varför är det oftast dom utan gig som bryr sig om vilka batterier som sitter i disten?
Jag kan sitta och pilla som en dåre för att få fram det "perfekta" ljudet hemma. När man spelar för publik så blir det ju lite skit samma. Bara det låter liksom.
Däremot reagerar jag nästan alltid på det skitkassa ljudet som dåliga nätkablar för med sig Jag har mer än en gång lämnat konsertlokalen p.g.a. detta. Man betalar dyra pengar för att få se ett band och så har de snålat på nätkablarna, det är skandalöst.
- Cuba
- VIP medlem
TFN skrev:Kan säkert stämma. Jag tycker oftast att jag inte hör ens om det är en Jazz eller P på en konsert och jag har fler än en gång trott att basisten kört på slipade strängar trots att han inte har gjort det. På vissa spelningar är basen tydligare men oftast tycker jag att man mest hör... bas.barium skrev:För att man blir mer anal med pillandet när man enbart spelar för sig själv?TFN skrev:Varför är det oftast dom utan gig som bryr sig om vilka batterier som sitter i disten?
Däremot reagerar jag nästan alltid på det skitkassa ljudet som dåliga nätkablar för med sig Jag har mer än en gång lämnat konsertlokalen p.g.a. detta. Man betalar dyra pengar för att få se ett band och så har de snålat på nätkablarna, det är skandalöst.

+5
Helt seriöst så var första delen av mitt inlägg faktiskt allvarligt menat. Det lär jag väl få en avhyvling för men jag tycker faktiskt att jag ofta bara hör bas och att basisten egentligen kunnat köra på vad som helst. Är jag nästan ensam om det eller håller någon utöver Darium med?Cuba skrev:TFN skrev:Kan säkert stämma. Jag tycker oftast att jag inte hör ens om det är en Jazz eller P på en konsert och jag har fler än en gång trott att basisten kört på slipade strängar trots att han inte har gjort det. På vissa spelningar är basen tydligare men oftast tycker jag att man mest hör... bas.barium skrev:För att man blir mer anal med pillandet när man enbart spelar för sig själv?TFN skrev:Varför är det oftast dom utan gig som bryr sig om vilka batterier som sitter i disten?
Däremot reagerar jag nästan alltid på det skitkassa ljudet som dåliga nätkablar för med sig Jag har mer än en gång lämnat konsertlokalen p.g.a. detta. Man betalar dyra pengar för att få se ett band och så har de snålat på nätkablarna, det är skandalöst.![]()
![]()
+5