Hjälp med att hitta ny stråke! FIXAT! :-)

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Hjälp med att hitta ny stråke! FIXAT! :-)

Inlägg av thetonequest »

Har lite planer på att uppgradera lite och kosta på mig en ny stråke till kontran.
Stråken jag har nu är av billigare nybörjar modell och har funkat bra genom åren för att lära sig själva tekniken, men nu när den är lite mer på plats så vore det gött med något lite finare som dessutom låter riktigt bra. :wink:

Då jag inte är så värst insatt i ämnet så vore det gött med lite hjälp angående vad som är bra och dåligt och vad som är värt att tänka på inför ett eventuellt köp, eventuella skillnader på olika stråkar osv.
Det enda jag vet är att jag vill ha en med fransk fattning! 8)

Om någon eventuellt har något till salu så kan det ju också såklart vara intressant.

All hjälp i ämnet mottages tacksamt! :D
Senast redigerad av thetonequest den sön 23 maj 2010, 23:20, redigerad totalt 1 gånger.
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

Någon? :wink:
/Knut
Användarvisningsbild
Kaufmann
Medlem+

Inlägg av Kaufmann »

Prata med bontracasso! Han har alltid varit till super stor hjälp för mig! :D
Min dator förstår mig inte

http://soundcloud.com/konstantinmusic" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/moskamusic" onclick="window.open(this.href);return false;
https://soundcloud.com/larsaandthebluebords" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/paddymaloneband" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Jag kan köpa din gamla för en billig slant om den är hel. Har bara en fiolstråke för närvarande.

/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

MatsD skrev:Jag kan köpa din gamla för en billig slant om den är hel. Har bara en fiolstråke för närvarande.

/Mats D
Jodå den är i toppenskick och funkar precis som den ska.
Kan ju dock inte sälja den förrän jag hittat en ny, av självklara skäl, men jag skickar PM till dig... :wink:
/Knut
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

Kaufmann skrev:Prata med bontracasso! Han har alltid varit till super stor hjälp för mig! :D
Ok, har han någon hemsida? :D
/Knut
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

thetonequest skrev:
Kaufmann skrev:Prata med bontracasso! Han har alltid varit till super stor hjälp för mig! :D
http://bontracasso.se/
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

MatsD skrev:
thetonequest skrev:
http://bontracasso.se/
:tummenupp: Tackar.
/Knut
Lars Ekman
Medlem

Inlägg av Lars Ekman »

Ta dig tid att pröva så många du bara kan inom den prisklassen du tänkt dig. Jag tror jag provade 20-30 olika innan jag slog till på den jag har nu åtta år senare.
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

Lars Ekman skrev:Ta dig tid att pröva så många du bara kan inom den prisklassen du tänkt dig. Jag tror jag provade 20-30 olika innan jag slog till på den jag har nu åtta år senare.
Precis, det är väl så jag tänkt göra, prova så mycket som möjligt tills jag hittar någon jag fastnar för helt enkelt...

Vad var det du tyckte skiljde mest mellan alla de som du provade och som slutligen fick dig att fastna för den du köpte?
/Knut
Lars Ekman
Medlem

Inlägg av Lars Ekman »

thetonequest skrev:
Lars Ekman skrev:Ta dig tid att pröva så många du bara kan inom den prisklassen du tänkt dig. Jag tror jag provade 20-30 olika innan jag slog till på den jag har nu åtta år senare.
Precis, det är väl så jag tänkt göra, prova så mycket som möjligt tills jag hittar någon jag fastnar för helt enkelt...

Vad var det du tyckte skiljde mest mellan alla de som du provade och som slutligen fick dig att fastna för den du köpte?
Jag gick på magkänslan! ...och jag köpte den dyraste. Men prova på, det är helt otroligt hur stor skillnad det är i ljud och känsla mellan olika stråkar.
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

Lars Ekman skrev:
thetonequest skrev:

Jag gick på magkänslan! ...och jag köpte den dyraste. Men prova på, det är helt otroligt hur stor skillnad det är i ljud och känsla mellan olika stråkar.
Tog en dag på stan och provade runt stråkar och hade även en lånad stråke med mig och det slutade med att jag slog till på stråken som jag hade lånat och nu i efterhand så är jag kanonnöjd. :D
/Knut
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+

Inlägg av Jooel »

Gött att höra att den fortfarande passar! Jag är verkligen glad att den får kärlek från igen!

/Jooel
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

Jooel skrev:Gött att höra att den fortfarande passar! Jag är verkligen glad att den får kärlek från igen!

/Jooel
Jo den kommer nog att hänga med ett bra tag känns det som. :D
Var ännu mer nöjd sen jag hade repat några gånger med den också... 8)
/Knut
Skriv svar