Nätkablar påverkar ljudet!
- Cuba
- VIP medlem
Då är vi minst 3 som håller med om din allvarligare iakttagelse och jag håller med om ironin i andra delen av ditt inlägg.TFN skrev:Helt seriöst så var första delen av mitt inlägg faktiskt allvarligt menat. Det lär jag väl få en avhyvling för men jag tycker faktiskt att jag ofta bara hör bas och att basisten egentligen kunnat köra på vad som helst. Är jag nästan ensam om det eller håller någon utöver Darium med?Cuba skrev:TFN skrev:Kan säkert stämma. Jag tycker oftast att jag inte hör ens om det är en Jazz eller P på en konsert och jag har fler än en gång trott att basisten kört på slipade strängar trots att han inte har gjort det. På vissa spelningar är basen tydligare men oftast tycker jag att man mest hör... bas.barium skrev:För att man blir mer anal med pillandet när man enbart spelar för sig själv?TFN skrev:Varför är det oftast dom utan gig som bryr sig om vilka batterier som sitter i disten?
Jag kan sitta och pilla som en dåre för att få fram det "perfekta" ljudet hemma. När man spelar för publik så blir det ju lite skit samma. Bara det låter liksom.
Däremot reagerar jag nästan alltid på det skitkassa ljudet som dåliga nätkablar för med sig Jag har mer än en gång lämnat konsertlokalen p.g.a. detta. Man betalar dyra pengar för att få se ett band och så har de snålat på nätkablarna, det är skandalöst.![]()
![]()
+5
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
+1Cuba skrev:Då är vi minst 3 som håller med om din allvarligare iakttagelse och jag håller med om ironin i andra delen av ditt inlägg.TFN skrev:Helt seriöst så var första delen av mitt inlägg faktiskt allvarligt menat. Det lär jag väl få en avhyvling för men jag tycker faktiskt att jag ofta bara hör bas och att basisten egentligen kunnat köra på vad som helst. Är jag nästan ensam om det eller håller någon utöver Darium med?Cuba skrev:TFN skrev:Kan säkert stämma. Jag tycker oftast att jag inte hör ens om det är en Jazz eller P på en konsert och jag har fler än en gång trott att basisten kört på slipade strängar trots att han inte har gjort det. På vissa spelningar är basen tydligare men oftast tycker jag att man mest hör... bas.barium skrev:För att man blir mer anal med pillandet när man enbart spelar för sig själv?TFN skrev:Varför är det oftast dom utan gig som bryr sig om vilka batterier som sitter i disten?
Jag kan sitta och pilla som en dåre för att få fram det "perfekta" ljudet hemma. När man spelar för publik så blir det ju lite skit samma. Bara det låter liksom.
Däremot reagerar jag nästan alltid på det skitkassa ljudet som dåliga nätkablar för med sig Jag har mer än en gång lämnat konsertlokalen p.g.a. detta. Man betalar dyra pengar för att få se ett band och så har de snålat på nätkablarna, det är skandalöst.![]()
![]()
+5
Innebär det att vi kan stänga Pratabas? Eller åtminstone allt förutom Off Topic.Cuba skrev:Då är vi minst 3 som håller med om din allvarligare iakttagelse och jag håller med om ironin i andra delen av ditt inlägg.TFN skrev:Helt seriöst så var första delen av mitt inlägg faktiskt allvarligt menat. Det lär jag väl få en avhyvling för men jag tycker faktiskt att jag ofta bara hör bas och att basisten egentligen kunnat köra på vad som helst. Är jag nästan ensam om det eller håller någon utöver Darium med?Cuba skrev:TFN skrev:Kan säkert stämma. Jag tycker oftast att jag inte hör ens om det är en Jazz eller P på en konsert och jag har fler än en gång trott att basisten kört på slipade strängar trots att han inte har gjort det. På vissa spelningar är basen tydligare men oftast tycker jag att man mest hör... bas.barium skrev:För att man blir mer anal med pillandet när man enbart spelar för sig själv?TFN skrev:Varför är det oftast dom utan gig som bryr sig om vilka batterier som sitter i disten?
![]()
+5
- Cuba
- VIP medlem
Vi kan göra en [Omröstning] om det, tycker jag. Jag känner mig inte bekväm med att fatta det beslutet själv.TFN skrev:Innebär det att vi kan stänga Pratabas? Eller åtminstone allt förutom Off Topic.Cuba skrev:Då är vi minst 3 som håller med om din allvarligare iakttagelse och jag håller med om ironin i andra delen av ditt inlägg.TFN skrev:Helt seriöst så var första delen av mitt inlägg faktiskt allvarligt menat. Det lär jag väl få en avhyvling för men jag tycker faktiskt att jag ofta bara hör bas och att basisten egentligen kunnat köra på vad som helst. Är jag nästan ensam om det eller håller någon utöver Darium med?Cuba skrev:TFN skrev:Kan säkert stämma. Jag tycker oftast att jag inte hör ens om det är en Jazz eller P på en konsert och jag har fler än en gång trott att basisten kört på slipade strängar trots att han inte har gjort det. På vissa spelningar är basen tydligare men oftast tycker jag att man mest hör... bas.barium skrev:För att man blir mer anal med pillandet när man enbart spelar för sig själv?TFN skrev:Varför är det oftast dom utan gig som bryr sig om vilka batterier som sitter i disten?
![]()
+5
-
- Medlem+
Det är det som är så fascinerande med klippet ifråga tycker jag. ALLT som sägs känns super-up-to-date, och hela hifi-nörderiet tycks EXAKT likadant som idag, trots att klippet är från tidigt 50-tal. Det är roligt.Cuba skrev:"Vill man ha det som är nära toppen så får man öppna på pungen."
Det var alltså redan konstaterat innan PrataBas... ??????![]()
Kolla för övrigt gärna även "del 1" av klippet! Minst lika underhållande.

- Dnilke
- VIP medlem

jag hoppas verkligen att alla förstår att nätkabel-frågan bara handlar om utifall det finns en skillnad eller inte.
Det spelar ju ingen roll vilken bas, stärkare, kabel osv man använder, det viktigaste är väl att man trivs med ljudet man spelar på och att det passar i sammanhanget.
Att försöka höra vilken bas någon spelar på är väl helt ointressant, bara om man vill försöka kopiera någons sound men då måste man ju lära sig använda exakt samma spelteknik dessutom...
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
- Jan Hellman
- VIP medlem
Dnilke är i studion och vi har testat elkablar. Setuppen ser ut enligt följande:
Blue Dragonfly mikrofon - Fender Bassman 12 TV - vanlig Lifeline gitarrsladd - Musicman 25th Anni 5-strängad.
Elkablarna som testades var först en vanlig "standard" sladd som följer med i princip vilken förstärkare som helst. Uppskattat pris: 119:-. Sladd no två var en Xindak FP-1. Enligt Hifibörsen så är den, citat: "Musikalisk och högupplöst". Pris: 1.710:-.
Hörde vi någon skillnad då? NÄ!! BLUFF OCH BÅÅÅÅGGGG!!!! Vi hör absolut ingen skillnad över huvudet taget. Noll. Och då spelade vi in långa toner med varje sladd och sen klippte vi ihop en ton med ena sladden och en ton med andra sladden och sen loopade vi..... Noll skillnad. Så vi bestämde oss för att inte ens lägga upp några ljudklipp. Ni kommer nämligen inte heller att höra någon skillnad. Tro oss när vi säger det.
//Hellboy och Dnilke
Blue Dragonfly mikrofon - Fender Bassman 12 TV - vanlig Lifeline gitarrsladd - Musicman 25th Anni 5-strängad.
Elkablarna som testades var först en vanlig "standard" sladd som följer med i princip vilken förstärkare som helst. Uppskattat pris: 119:-. Sladd no två var en Xindak FP-1. Enligt Hifibörsen så är den, citat: "Musikalisk och högupplöst". Pris: 1.710:-.
Hörde vi någon skillnad då? NÄ!! BLUFF OCH BÅÅÅÅGGGG!!!! Vi hör absolut ingen skillnad över huvudet taget. Noll. Och då spelade vi in långa toner med varje sladd och sen klippte vi ihop en ton med ena sladden och en ton med andra sladden och sen loopade vi..... Noll skillnad. Så vi bestämde oss för att inte ens lägga upp några ljudklipp. Ni kommer nämligen inte heller att höra någon skillnad. Tro oss när vi säger det.

//Hellboy och Dnilke
- basmartin
- Medlem+++
Haha, gött mos!Hellboy skrev:Dnilke är i studion och vi har testat elkablar. Setuppen ser ut enligt följande:
Hörde vi någon skillnad då? NÄ!! BLUFF OCH BÅÅÅÅGGGG!!!! Vi hör absolut ingen skillnad över huvudet taget. Noll. Och då spelade vi in långa toner med varje sladd och sen klippte vi ihop en ton med ena sladden och en ton med andra sladden och sen loopade vi..... Noll skillnad. Så vi bestämde oss för att inte ens lägga upp några ljudklipp. Ni kommer nämligen inte heller att höra någon skillnad. Tro oss när vi säger det.![]()
//Hellboy och Dnilke
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jan Hellman
- VIP medlem
Efter en viss eftertanke har vi nog kommit fram till följande:
Den dyra sladden (Xindak FP-1) har rackarns kraftiga kontakter och kabeln i sig har mycket kraftigare diameter och hölje. När Dnilke testade sladden första gången så var ju det på en scen med ljusrigg och annan bråte. Det troliga är att sladden är jävligt bra skärmad och att detta är den stora behållningen. Den skärmar nog bort hf störningar och andra typer av störningar i luften. Den typen av störningar finns inte i studion då jag varit lite noga med detta vad det gäller störningssäkra dimmrar och annat. Det troliga är att sladden gör bättre nytta i en lite mindre avskärmad miljö. Har vi nog kommit fram till..... Rock on.
//Dnilke och Hellboy
Den dyra sladden (Xindak FP-1) har rackarns kraftiga kontakter och kabeln i sig har mycket kraftigare diameter och hölje. När Dnilke testade sladden första gången så var ju det på en scen med ljusrigg och annan bråte. Det troliga är att sladden är jävligt bra skärmad och att detta är den stora behållningen. Den skärmar nog bort hf störningar och andra typer av störningar i luften. Den typen av störningar finns inte i studion då jag varit lite noga med detta vad det gäller störningssäkra dimmrar och annat. Det troliga är att sladden gör bättre nytta i en lite mindre avskärmad miljö. Har vi nog kommit fram till..... Rock on.
//Dnilke och Hellboy
- Jan Hellman
- VIP medlem
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bS8w78_JMDk[/youtube]Cuba skrev:![]()
Härligt! Blev det någon svamp?
//J
- Dnilke
- VIP medlem
- Jan Hellman
- VIP medlem
Dnilke skrev:Och när jag berättade resultatet för kabelns ägare så sa han såklart: och hur ofta spelar du i studio då jämfört med på scen där kabeln funkar...

Ja det har han kanske en poäng i. Det fåtal gånger som jag personligen haft strömproblem live så handlar det oftast om jordbrum. Att strömmen i lokalen är felgjord. Frågan är om den kan fixa sånt också. Men jag är övertygad om att den är överjävlit bra skärmad så hf-störningar och annat bör man nog inte få problem med.
Sen var ju kabeln väldigt kort. Man får ställa förstärkaren rasande nära en strömkälla. Om jag hade använt en så´n kabel till min Fafner med tillhörade 412-låda så hade inte kabeln nått ner till backen......

Stort tack för en trevlig kväll, Dnilke. Trevligt sällskap och skojjig svamp uppskattas alltid.

//J
- Dnilke
- VIP medlem
Tack själv, Hellboy! Mycket trevligt!
Vi kanske ska starta ett pratabas-mythbusters team som hårdtestar alla antaganden och påståeenden på forumet?
Hmmm, toppen underst och lådan ovanpå, det låter kanske jättebra
Vi kanske ska starta ett pratabas-mythbusters team som hårdtestar alla antaganden och påståeenden på forumet?

Hmmm, toppen underst och lådan ovanpå, det låter kanske jättebra

Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
- joachime
- Medlem++
Något som vore intressant är om ni testade instrumentkablar. Billigast möjliga mot en i mellanprisklass och en riktigt dyr kabel med snake oil-varning på.
Men då får ni banne mig lägga upp ljdufiler!
Blindtest!
Men då får ni banne mig lägga upp ljdufiler!

Blindtest!
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
-
- Medlem
Suck,
Förra gången var det signalkablar.
Läs !
http://www.linnaraudio.com/hogtalarmyte ... /index.htm
Baics
Förra gången var det signalkablar.
Läs !
http://www.linnaraudio.com/hogtalarmyte ... /index.htm
Baics
- B-Å Åhs
- Medlem++
- mågis
- Medlem+
Nätfilter kan fungera bra, om störningarna är av "rätt karaktär" så att säga. För många år sedan hade vi problem med vår rackvagn i replokalen. Det fräste och brummade som fan, dock tror jag inte att det var jordbrum. Ingen annan utrustning betedde sig så och vi drog om alla kablar i racket flera gånger. Till slut kom vi på att vi kunde prova ett filter så vi testade mest på skoj. Då blev det knäpptyst. Inte minsta lilla störning fanns kvar, vilket istället resulterade i att vi glömde stänga av skiten några gånger...B-Å Åhs skrev:Men ett nätfilter kan nog göra nytta framförallt live .....
Keep on rocking motherfuckers...
Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
- Jan Hellman
- VIP medlem
Ibland får man jordbrum även i ett rack då prylarna som sitter i racket kommer i fysisk kontakt med varandra genom rackvinklar och andra kontaktytor. Och då får man en jordslinga. I dom bästa av världar ska alla prylar i ett rack ha en (1) gemensam jord (via strömmen) och det kan ibland räcka med att en av prylarna i racket är lite halvdåligt jordad/skärmad så kan man få problem. Då måste man skärma prylarna från varandra i racket så att dom inte har någon fysisk kontakt så att jordslingan bryts. Som sagt, jordbrum är en hel vetenskap. Stort kapitel med många möjliga felkällor. När jag byggde studion så hade akustikern Roger Wallander en lång utläggning för mig om jordrelaterade problem. Jag fattade i ärlighetens namn inte ett skit förutom den lilla detaljen att i dom bästa av världar ska elektriska prylar ha en gemensam jordpunkt. Vilket ofta av väldigt många orsaker inte alltid är fallet..... Felgjord el i huset, felkonstruerade prylar e.t.c. Som sagt, många möjliga felkällor.mågis skrev:Nätfilter kan fungera bra, om störningarna är av "rätt karaktär" så att säga. För många år sedan hade vi problem med vår rackvagn i replokalen. Det fräste och brummade som fan, dock tror jag inte att det var jordbrum. Ingen annan utrustning betedde sig så och vi drog om alla kablar i racket flera gånger. Till slut kom vi på att vi kunde prova ett filter så vi testade mest på skoj. Då blev det knäpptyst. Inte minsta lilla störning fanns kvar, vilket istället resulterade i att vi glömde stänga av skiten några gånger...B-Å Åhs skrev:Men ett nätfilter kan nog göra nytta framförallt live .....
//J
-
- Medlem++
+1 på maskinpsykologi, min dator fungerar jättebra när jag använder den, men när jag är på jobbet och flickvännen använder den så hänger den sig och internet går ner och allt möjligt...olabola skrev:Ja för fan! Maskinpsykologi har jag utfört i snart 11 år nu..Har hänt mig otaliga gånger att saker varit trasiga, å sen när Ola dykt upp å kännt lite på maskinfebern så har dom ofta botat sig själva å funkar bättre än nånsin utan att jag egentligen gjort något annat än å gillat dom..Låter som mumbojumbo detta å jag e fan inte religiös..men faktum kvarstår..Märkligt.Salsaslas skrev:Skulle det kunna vara en slags elektropsykologisk effekt är där stärkaren känts sig uppskattad och mer omtyckt med den nya fina kabeln och därför låtit lite mer, lite skönare?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- Phear
- Medlem+
Det har han rätt i men oftast brukar det ju vara så hög volym live att en sån kabel inte gör nån skillnad, när antingen publikum har öronproppar eller trumhinnor som fladdrar så de slår ihop mitt i skallenDnilke skrev:Och när jag berättade resultatet för kabelns ägare så sa han såklart: och hur ofta spelar du i studio då jämfört med på scen där kabeln funkar...

- Phear
- Medlem+
Ett aber dock.Hellboy skrev:Dnilke är i studion och vi har testat elkablar. Setuppen ser ut enligt följande:
Hörde vi någon skillnad då? NÄ!! BLUFF OCH BÅÅÅÅGGGG!!!! Vi hör absolut ingen skillnad över huvudet taget. Noll. Och då spelade vi in långa toner med varje sladd och sen klippte vi ihop en ton med ena sladden och en ton med andra sladden och sen loopade vi..... Noll skillnad. Så vi bestämde oss för att inte ens lägga upp några ljudklipp. Ni kommer nämligen inte heller att höra någon skillnad. Tro oss när vi säger det.![]()
//Hellboy och Dnilke
För att ett sånt här test ska fungera måste det vara grymt vass inspelningsutrustning & lyssningsutrustning för att det ska gå att uppleva någon skillnad. Eller om vi säger så här; det måste vara onödigt lågdistande grejer. Annars är risken stor att den skillnad som EV finns (OBS, jag säger inte att det måste vara nån skillnad mellan de testade kablarna) dränks i den använda utrustningens egna distorsion & brus.
Den enda studion jag hört talas om som verkar tillräckligt anal för det här testet är Studio Blue i stockholm eller var den nu ligger... Jag har en samlingsskiva som de släppt. Just röster på den skivan är det mest naturtrogna jag hört i inspelningsväg. Problemet är bara att det verkar vara så låg dist i deras grejer att det låter uddlöst & tråkigt i mina öron. Jag får för mig att det är för låg dist för min enda hjärncell (som för övrigt ser precis ut som Animal i mupparna)

http://www.studioblue.se/studio-blue/webb-butik
tyvärr, för er som inte gillar black metal, var det här det enda jag hittade på spotfy. Tror sista låten är den lugnaste
http://open.spotify.com/album/1wXcOOiVxWmjcP50oTXTCZ
- joachime
- Medlem++
En eventuell skillnad som bara kan upptäckas i de mest hifi-orienterade inspelningsstudios är inte mycket till skillnad.Phear skrev:För att ett sånt här test ska fungera måste det vara grymt vass inspelningsutrustning & lyssningsutrustning för att det ska gå att uppleva någon skillnad. Eller om vi säger så här; det måste vara onödigt lågdistande grejer. Annars är risken stor att den skillnad som EV finns (OBS, jag säger inte att det måste vara nån skillnad mellan de testade kablarna) dränks i den använda utrustningens egna distorsion & brus.
Jobbar på Reason Studios