Stämtest!

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Gäst
Kontot är inaktiverat

Stämtest!

Inlägg av Gäst »

Jag köpte en Harley Benton PT-100 för att min dotter skulle ha en stämpedal till guran som snart står klar.

Bestämde mig för att testa hur bra den är och göra en snabb A/B-test mellan den och min PitchBlack...

Bild

VS.

Bild

666 kr versus 280 kronor...nå, hur är det, diffar det något?

Jag körde båda stämpedalerna på nätström då jag noterat att det kan stämma fel om man har sopiga batterier.
Så, samma Gator G-BUS-8 som strömförsörjde båda pedalerna samt den Artec SE-SWB A/B-switch som jag kopplade stämpedalerna till.
Bas, Washburn XS-5.

Inga finesser provades, enklast möjliga.
Hur lätt är det att stämma och tycker pedalerna att strängen är stämd i samma "läge"/ton.

Kan direkt säga att det inte var någon skillnad mellan pedalerna. "Grönt" på den ena pedalen var "grönt" även på den andra.
Båda pedalerna hade bekymmer med B-strängen.
Men Pitchblack-pedalen visar i finare steg hur nära ton du är.
Det gör att det går något snabbare att stämma med Pitchblack-pedalen men när du väl når ton ligger de lika.

Resultat: Harley Benton PT-100 funkar alldeles utmärkt.
Dessutom kostar den nästan en tredjedel av en Pitchblack.
Funkar alldeles utmärkt!
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Tack Roland :). Beställde igår en Harley Benton TU-100 från tüsken just för att den var billig. Har inte så höga förväntningar på den, men att döma av ditt AB-test så har jag nog inte mycket att oroa mig för, även om det inte är samma modell ;)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Härligt! Kan ju vara något att ha hemma, typ. Misstänker kanske att den inte är lika robust som PB:n.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

basmartin skrev:Härligt! Kan ju vara något att ha hemma, typ. Misstänker kanske att den inte är lika robust som PB:n.
Känns robust som en stridsvagn...med ett undantag, lite svajig batterilucka.
Skulle kanske inte lita på att batteriluckan fungerar klockrent så länge, men kär man på nätström är det inget problem.
Hittade inga diffar mellan pedalerna, de "hör lika rätt".

Dock så får du samma problem med färger som på PB'n, men den här kan nog nästan vara enklare att se när den väl är i centrum faktiskt.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Bassplaya skrev:Tack Roland :). Beställde igår en Harley Benton TU-100 från tüsken just för att den var billig. Har inte så höga förväntningar på den, men att döma av ditt AB-test så har jag nog inte mycket att oroa mig för, även om det inte är samma modell ;)
:tummenupp:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Dekaltrimma Behringern och låtsas att den är creddig!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
LarsGBG
Medlem+

Inlägg av LarsGBG »

Bra test. Tack!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

BBQV skrev:Dekaltrimma Behringern och låtsas att den är creddig!
har en behringer och den hjälper det inte att dekaltrimma
Den är kass på att hitta E
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Fast en stämmare som ballar ur när man kör den på batteri kan aldrig kännas prisvärt, det är ju antagligen då det är skarpt läge och den verkligen behövs.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Ahab skrev:Fast en stämmare som ballar ur när man kör den på batteri kan aldrig kännas prisvärt, det är ju antagligen då det är skarpt läge och den verkligen behövs.
De tre olika pedalstämmare jag har erfarenhet av har varit svajiga i korrekthet när batteriet börjat blivit dåligt!
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Ahab skrev:Fast en stämmare som ballar ur när man kör den på batteri kan aldrig kännas prisvärt, det är ju antagligen då det är skarpt läge och den verkligen behövs.
En bas som börjar uppföra sig konstigt när strömmen tar slut i batteriet, kan aldrig vara prisvärd...
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Nick skrev:En bas som börjar uppföra sig konstigt när strömmen tar slut i batteriet, kan aldrig vara prisvärd...
True! :D
Därför man kör passivt!

Lät på Roland som att de var allmänt underliga vid batteridrift, klart de blir knas när batteriet är slut..
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Om man använder dåliga batterier, så kan de ju också uppföra sig konstigt, precis som Roland skrev.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

Mycket bra initiativ! Men Thomann-grunkan har inte "true bypass" va? PitchBlack ska väl ha det, om jag inte minns fel.
Skriv svar