Dags för ett besök hos ögonläkaren märker jag!the_great_alfonzo skrev:vad är det egentligen som är så jäckla märkvärdigt med Badasstall? Tycker dom ser exakt likadana som alla andra vintagestall.
Googla och se med ögonen inte brunögat!

Dags för ett besök hos ögonläkaren märker jag!the_great_alfonzo skrev:vad är det egentligen som är så jäckla märkvärdigt med Badasstall? Tycker dom ser exakt likadana som alla andra vintagestall.
jag har en braskamin.Klopper skrev:Det har jag eldat upp i kakelugnen!hosse skrev:men det vita plektrumskyddet då?![]()
Och då har jag inte ens en kakelugn!
På 80-talet rådde det en hype runt Badass-stall. Man trodde att ökad massa gjorde att basen lät bättre. Stallet är som ett stereoidstinnt fenderstall gjort i förkromad mässing med rejält tilltagna sadlar som löper i spår. Det är också större till ytan än ett standardstall.the_great_alfonzo skrev:vad är det egentligen som är så jäckla märkvärdigt med Badasstall? Tycker dom ser exakt likadana som alla andra vintagestall.
Jag åxå!hosse skrev:jag har en braskamin.Klopper skrev:Det har jag eldat upp i kakelugnen!hosse skrev:men det vita plektrumskyddet då?![]()
Och då har jag inte ens en kakelugn!
Ingen mässing i mitt Badass 2!Bassmaniac skrev:På 80-talet rådde det en hype runt Badass-stall. Man trodde att ökad massa gjorde att basen lät bättre. Stallet är som ett stereoidstinnt fenderstall gjort i förkromad mässing med rejält tilltagna sadlar som löper i spår. Det är också större till ytan än ett standardstall.the_great_alfonzo skrev:vad är det egentligen som är så jäckla märkvärdigt med Badasstall? Tycker dom ser exakt likadana som alla andra vintagestall.
-Var det bättre då?!?
- Nej. Visst fick man en aning bättre sustain, men man förlorade en del av träklangen då vibrationerna från strängen "fastanade" i stallet.
Ett tunt stall gjort i ett lätt material förmedlar vibrationer till kroppen på ett mycket bättre sätt.
-Och vad lär vi oss av detta?!?
-Jo, att det är viktigare att kroppen är gjord i ett resonant träslag än att ha ett stort gediget stall där vibrationerna stannar!
Usch, fy fan! Jag låter ju som nån jävla messerschmitter, but it´s just physics you know
![]()
Anders
1974 kom bullet trussen och visst kan det skifta lite i årgångarna beronde på vad som fanns i lager. Jag syftar på kombinationen med longshaft reverse tuners(51-68)och att block/bind greppbrädan kom sent under 1966 samt heel truss. Fast det förstås, stämskruvarna kan ju iofs vara utbytta...macahan skrev:jag håller nog inte med om dateringen av halsen. Jag har en 72:a fender jazz som inte har skunkstripe, har justering vid hälen och ser precis ut så där.. Den har förövrigt blivit moddad med vit färg och badass.. av någon som antagligen gillade duff..