Dansbandsbasspel

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Mordström
Medlem

Dansbandsbasspel

Inlägg av Mordström »

Sitter och ser Repmånad på 4:an. Mot slutet när boysen tar in på Stadshotellet så är det ju nån orkester i härligt blå kostymer som river av några riktiga godbitar. Class act, så att säga.

Men hur håller bassisten basen? Det där är väl närmast på metal-manér med halsen i klart nordlig riktning och kroppen hängandes rätt långt ner (musicman ((stingray?)). Är det bara i moderna dansband som basisten skickar upp sitt instrument i bröst höjd och lägger halsen tämligen flakt? eller vad är det frågan om egentligen..

Som kuriosa så vore det ju ball om nån hade koll på vad det var för orkester som fick Lövgren, Gurkan, Jonsson och resten av repgubbarna att svänga sina lurviga tillsammans med några lokala damer på det där golvet på Stadshotellet.
Använder: GrecoBacker -85, Ibanez RB885 -87, EBS Titanium Nickel Strings, EBS HD350, EBS Neo-212, EBS ValveDrive, EBS MultiComp, Boss TU-2
dereborn

Re: Dansbandsbasspel

Inlägg av dereborn »

Mordström skrev:...Är det bara i moderna dansband som basisten skickar upp sitt instrument i bröst höjd och lägger halsen tämligen flakt?...
Japp.

Utom han i Barbados, som tror att han egentligen är med i ett metalband.
Mordström
Medlem

Inlägg av Mordström »

dereborn skrev:Utom han i Barbados, som tror att han egentligen är med i ett metalband.
Doh!
Använder: GrecoBacker -85, Ibanez RB885 -87, EBS Titanium Nickel Strings, EBS HD350, EBS Neo-212, EBS ValveDrive, EBS MultiComp, Boss TU-2
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Mordström
Medlem

Inlägg av Mordström »

Var polarna polare med Jörgen eller bara polare sinsemellan polarna?..
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Dom tre vännerna och Jerry, typ...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Mordström
Medlem

Inlägg av Mordström »

Aha.. ja, jag blev lite konfunderad eftersom att Jörgen himself hade en annan kostym än övriga polare.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Grym låt!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PuVZHtlBwAg[/youtube]
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

dereborn skrev:
Mordström skrev:...Är det bara i moderna dansband som basisten skickar upp sitt instrument i bröst höjd och lägger halsen tämligen flakt?...
Japp.

Utom han i Barbados, som tror att han egentligen är med i ett metalband.
Ja, jesus ja. Den kommer bli signatur, så är det bara.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+

Inlägg av Doningen »

Mordström skrev:Men hur håller bassisten basen? Det där är väl närmast på metal-manér med halsen i klart nordlig riktning och kroppen hängandes rätt långt ner
Är det Bill Wyman-greppet vi pratar om?

Bild

Bild

Bild
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Rix skrev:Grym låt!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PuVZHtlBwAg[/youtube]
En klassiker! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Mordström
Medlem

Inlägg av Mordström »

Doningen skrev:
Mordström skrev:Men hur håller bassisten basen? Det där är väl närmast på metal-manér med halsen i klart nordlig riktning och kroppen hängandes rätt långt ner
Är det Bill Wyman-greppet vi pratar om?
Vi pratar Bill Wyman-greppet!
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+

Inlägg av Doningen »

Mordström skrev: Vi pratar Bill Wyman-greppet!
Näringskedjan ser väl i princip ut såhär:

Gamla tiders ståbasister - tidiga elbasister - tidiga rock/pop-pionjärer - svenska dansband. Alltså:

De tidigaste elbasisterna var konverterade ståbasister, de fortsatte hålla basen i nord-sydlig riktning. De smittade av sig på vissa av pop/rock-pionjärerna, men redan där kunde man märka en gradvis sänkning av vinkeln till förmån för det mer gitarrbaserade greppet (jfr Wyman och McCartney, till exempel). Många svenska 70-talsdansband var från början 60-tals popgrupper och basisterna behöll sitt väl inövade grepp.

Sedan kom 80-talet med aktiva basar, Trace Elliot, EMG-mickar och hakstöd på baskroppen. En sorglig utveckling, rent stilmässigt.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

Doningen skrev:En sorglig utveckling, rent stilmässigt.
Detsamma kan nog sägas om hela dansbandsrörelsen som företeelse i sig :roll:
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem

Inlägg av klasextas »

Ingen bild inget hakstöd!
:lol:
Mordström
Medlem

Inlägg av Mordström »

Själv lirar jag ju mest döds å black. Å speciellt i dödsmetallen så kör man rätt hårt på nord-sydlig fattning. Det är väl mer vanligt förekommande med fingerspel där också än i blackmetal, där det oftare handlar om plektrum.
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem

Inlägg av klasextas »

Mordström skrev:Själv lirar jag ju mest döds å black. Å speciellt i dödsmetallen så kör man rätt hårt på nord-sydlig fattning. Det är väl mer vanligt förekommande med fingerspel där också än i blackmetal, där det oftare handlar om plektrum.
Jag trodde allt det där var ungefär samma sak... :( men jag tycer det är rätt bekvämt med en lagom dos nord-syd, ja litet dödsmetall helt enkelt! (Ja, jag är med i 40+klubben.)
Mordström
Medlem

Inlägg av Mordström »

klasextas skrev:
Mordström skrev:Själv lirar jag ju mest döds å black. Å speciellt i dödsmetallen så kör man rätt hårt på nord-sydlig fattning. Det är väl mer vanligt förekommande med fingerspel där också än i blackmetal, där det oftare handlar om plektrum.
Jag trodde allt det där var ungefär samma sak... :( men jag tycer det är rätt bekvämt med en lagom dos nord-syd, ja litet dödsmetall helt enkelt! (Ja, jag är med i 40+klubben.)
Du menar dom olika genren? Nej du... det där med Death Metal å Black Metal å tusen subgenrer å fa'an å hans moster. It's a jungle out there baby. Fast även jag börjar bli till åren kommen och har väl ägnat mig åt nämnda stilar sen det begav sig i mitten på 80 talet nånstans så mitt filter för olika sorter är tämligen grovt.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Finfint. Sedan har vi den här från 70-talets dansbandskungar. En hyllning till mulliga tjejer fast inte så politiskt korrekt uttryckt kanske :? :

http://open.spotify.com/track/3XmmUhWdoZWeZNkeSqYq8u

Ps. Lyssna gärna på "Min jojo" också.
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

Ja, jag har alltid min bas så jag har e-strängen ungefär vid min högra kindtand. Så gör ALLA basister i dansband.
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Peavey Dude skrev:Ja, jag har alltid min bas så jag har e-strängen ungefär vid min högra kindtand. Så gör ALLA basister i dansband.
Jösses. E-strängen ska vara i höjd med knäskålarna 8)
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

De dansband jag har tvingats se de senaste två veckorna har haft instrumenten ganska lågt överlag. Blev förvånad, men de är unga dansbanders så det kanske är det nya svarta att ha basen som pungskydd.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Danne skrev:
Finfint. Sedan har vi den här från 70-talets dansbandskungar. En hyllning till mulliga tjejer fast inte så politiskt korrekt uttryckt kanske :? :

http://open.spotify.com/track/3XmmUhWdoZWeZNkeSqYq8u

Ps. Lyssna gärna på "Min jojo" också.
Ahhh...Jigs !!! Nice ! Kan f ö rekommendera "Du ska veta Margareta" från Sven-Erics plattan som jag länkade till tidigare :D
Skriv svar