Verktyg inför basbygge

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
EmilBygde
Medlem+

Verktyg inför basbygge

Inlägg av EmilBygde »

Yo boijs!

Tänkte börja bygga min drömbas helt enkelt.. Ingen annan bygger den ju ;-)

Men det jag undrar nu är följande: Vilka verktyg behöver jag? Jag jobbar på en skola, så har tillgång till träslöjden för vissa grejer om jag skulle vilja, men vilka specialverktyg behövs för att på börja arbetet?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Emil Bygde Bas? :wink:

Om du redan har tillgång till hela slöjdsalen så är det lugnt! Bandsåg underlättar, rikt- och planhyvel är en nödvändighet, en fräs är oumbärlig och en spånhyvel gör halsprofiljobbet mycket enklare. String through kräver pelarborr. Om det inte finns en lång (60+ cm) bandslip så behöver du en radieslipkloss till greppbrädan. Och en lödkolv till elektroniken såklart.

Om jag var tvungen att välja bara ett motorvektyg så skulle jag klara mig med enbart fräsen, men det gör det hela mindre skoj...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

"håller" oxå på med att bygga en drömbas,
men har fastnat i fräsfasen.
måste våga sätta fräsen i baskroppen (quiltad lönntopp ca. 1cm tjock)
måste öva mer i annat trä.

sen hade jag ju inte tackat nej till tillgången av slöjdsal med tillhörande equipment, som du har ;-)

Lycka till !!!

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+

Inlägg av SUBurban »

Grattis, Bygde! med en skolslöjdsal har man det mesta. Det jag saknar i den som jag en gång hade tillgång till var handöverfräsen. Med fräsar... En sådan är bra att ha. Minst. Och tre fräsar...
Åsså hoppas jag att limklammorna i din sal är bättre än de var här. Slutade med att jag limmade hemma, med för få men åtminstone fungerande tvingar.
Basslab-representant - www.suburban.se
Skriv svar