Amplitube eller Guitarrig?
-
- Medlem
Nå, vad säger ni? Vilket rockar hårdast?
(kör Logic 9 och mest rock/punk/metal)
Let´s start the war!!!
Let´s start the war!!!
Ampeg. Rickenbacker. Sandberg.
- newheartshadow
- VIP medlem
- g00LiPoP
- Medlem
- GandhiMK2
- Medlem++
Re: Amplitube eller Guitarrig?
Jag har bägge och det finns inte att jag använder Guitar rig.Crippa skrev:Nå, vad säger ni? Vilket rockar hårdast?
Let´s start the war!!!
Amplitube any and every day of the week!
basta!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- GandhiMK2
- Medlem++
Ang detta så ska du dessutom skaffa dej recabinet och köra impulse responserna i tex laconvolver och sen stänga av cabinetten i Amplitube. WAY WAY bättre klipp!
Faktum är att det förtjänar en egen tråd...
Faktum är att det förtjänar en egen tråd...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- bakombasistensbas
- Medlem
- GandhiMK2
- Medlem++
Visst,låter bra men jag pallar inte med latency....:-/bakombasistensbas skrev:Har ni provat Amplitubes fenderplugg? Grym på bas - så bra att jag köpt MainStage och Apogee GIO och ska börja använda den live.
- bakombasistensbas
- Medlem
Man måste ha lite sprutta i datorn så man kan köra den med 32 samples buffer size
Jag har 3,3ms i latency på mina patchar när alla pluggar som jag vill ha är på. Det är lika mycket "latency" som att stå 1 meter ifrån förstärkaren när man spelar. Det är inget som jag störs av, det är mindre än vad de flesta digitaleffekter typ Pod har
Jag har 3,3ms i latency på mina patchar när alla pluggar som jag vill ha är på. Det är lika mycket "latency" som att stå 1 meter ifrån förstärkaren när man spelar. Det är inget som jag störs av, det är mindre än vad de flesta digitaleffekter typ Pod har
- GandhiMK2
- Medlem++
Jag har en 8-kärnors mac så nog anser jag mej ha sprutta i datorn...
Har du ett internt ljudkort för att få så låg latency? Är det en latency du själv uppmätt eller är det vad fabriken uppger?
Du kör inte pluggen via logic ,tex, som själv adderar bra mycket mer än så på lägsta bufferstorleken?för då , oj hoppsan står du plötsligt 3 meter ifrån stärkaren....Klart att man kan stå hur långt som helst ifrån stärkaren om man rör sej på en stor scen tex men att i utgångsläget ha 3 meters avstånd och sen öka det om du flyttar dej ifrån att ha örat dikt emot monitorn tycker iaf inte jag är optimalt....
Har du ett internt ljudkort för att få så låg latency? Är det en latency du själv uppmätt eller är det vad fabriken uppger?
Du kör inte pluggen via logic ,tex, som själv adderar bra mycket mer än så på lägsta bufferstorleken?för då , oj hoppsan står du plötsligt 3 meter ifrån stärkaren....Klart att man kan stå hur långt som helst ifrån stärkaren om man rör sej på en stor scen tex men att i utgångsläget ha 3 meters avstånd och sen öka det om du flyttar dej ifrån att ha örat dikt emot monitorn tycker iaf inte jag är optimalt....
- bakombasistensbas
- Medlem
Nej, det är latencyn som står i preferences på MainStage. Men jag har använt BasPod ganska mycket förr i tiden och jag upplever denna som rappare. Eller också är det så att ljudet är så mycket bättre att man har överseende med lite latency, jag vet inte. Men det är inte mycket, jag är känslig för sånt.
Jag provade den i skarpt läge i förra veckan, jag var på PUK studios på Jylland och gjorde en väldigt analog session. Livebakgrunder och instrumenten skulle klinga som de instrument de var. Jag var inte happy med basstärkaren som stod där, så jag lajjade till en setting i min laptop och skickade ut till kontrollrummet mest på skoj. Det lät som om jag hade tagit med mina bästa förstärkare, vi spelade in hela plattan med Amplitubepluggen + en DI-plugg-kanal med SPL twinTube (och CLA LA3 på båda kanalerna). När man bytte basar tex ifrån Jazzbas till Höfner så fick man med sej hela karaktären också, det lät verkligen skillnad. Det gör det inte alltid när man använder samma stärkare till en hel platta. SÅ jag är glad, detta är ett superverktyg. Det gäller bara att ha öronen med sej och inte tweaka föör mycket. Det behöver inte bli bättre med fler pluggar;-)
Jag provade den i skarpt läge i förra veckan, jag var på PUK studios på Jylland och gjorde en väldigt analog session. Livebakgrunder och instrumenten skulle klinga som de instrument de var. Jag var inte happy med basstärkaren som stod där, så jag lajjade till en setting i min laptop och skickade ut till kontrollrummet mest på skoj. Det lät som om jag hade tagit med mina bästa förstärkare, vi spelade in hela plattan med Amplitubepluggen + en DI-plugg-kanal med SPL twinTube (och CLA LA3 på båda kanalerna). När man bytte basar tex ifrån Jazzbas till Höfner så fick man med sej hela karaktären också, det lät verkligen skillnad. Det gör det inte alltid när man använder samma stärkare till en hel platta. SÅ jag är glad, detta är ett superverktyg. Det gäller bara att ha öronen med sej och inte tweaka föör mycket. Det behöver inte bli bättre med fler pluggar;-)
- GandhiMK2
- Medlem++
Kul.bakombasistensbas skrev:Nej, det är latencyn som står i preferences på MainStage. Men jag har använt BasPod ganska mycket förr i tiden och jag upplever denna som rappare. Eller också är det så att ljudet är så mycket bättre att man har överseende med lite latency, jag vet inte. Men det är inte mycket, jag är känslig för sånt.
Twintube är den första saturator jag provat som jag gillat.