Så var den här dagen förstörd
Catalin Rotaru spelar Paganinis Caprice, ett stycke många Violinister har stora problem att utföra. vid 3:07 visar han att han definitivt gjort sin hemläxa vad spiccato-stråkövningar beträffar. http://www.youtube.com/watch?v=9rLscZEgu5Q
2 alternativ kvarstår: 1/ låta sig inspireras och ställa sig och gno
2/ gå och lägga sej igen , nu blev det svårt
Senast redigerad av Bontracasso den lör 29 maj 2010, 13:05, redigerad totalt 1 gånger.
Nä, skämt å sido så är paganinis capricer de klassiska stycken jag är svagast för. När jag var ung och snygg ville alla spela dom på gitarr, för det gjorde Yngwie Malmsteen. Själv försökte jag men lyckades aldrig. Har en cd-skiva med 24 caprices liggandes på mitt nattduksbord. Fråga mig inte hur den hamnat där, men den ligger där sen några år tillbaka Måste lyssna på den ikväll.
Nä, skämt å sido så är paganinis capricer de klassiska stycken jag är svagast för. När jag var ung och snygg ville alla spela dom på gitarr, för det gjorde Yngwie Malmsteen. Själv försökte jag men lyckades aldrig. Har en cd-skiva med 24 caprices liggandes på mitt nattduksbord. Fråga mig inte hur den hamnat där, men den ligger där sen några år tillbaka Måste lyssna på den ikväll.
citerar Wikipedia:
It is widely considered one of the most difficult pieces ever written for the solo violin. It requires many highly advanced techniques such as parallel octaves and rapid shifting covering many intervals, extremely fast scales and arpeggios including minor scales in thirds and tenths, left hand pizzicato, high positions, and quick string crossing. As a result, most violinists even after studying for many years still lack the technique required for such a demanding piece.
som sagt , detta spelar han på kontrabas och för den som känner sej hågad så finns noterna här: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Caprice-24-a4.pdf hem och öva
citerar Wikipedia:
It is widely considered one of the most difficult pieces ever written for the solo violin. It requires many highly advanced techniques such as parallel octaves and rapid shifting covering many intervals, extremely fast scales and arpeggios including minor scales in thirds and tenths, left hand pizzicato, high positions, and quick string crossing. As a result, most violinists even after studying for many years still lack the technique required for such a demanding piece.
som sagt , detta spelar han på kontrabas och för den som känner sej hågad så finns noterna här: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Caprice-24-a4.pdf hem och öva
@noelredding: ja, för min del känns det nästan kört ,,,,,,,suck, tiden finns inte.
@Hiwatt: leta riktigt långt upp mot slutet av greppbrädan så finns en del av dom
Bontracasso skrev:Så var den här dagen förstörd :wink:
Catalin Rotaru spelar Paganinis Caprice, ett stycke många Violinister har stora problem att utföra. vid 3:07 visar han att han definitivt gjort sin hemläxa vad spiccato-stråkövningar beträffar. http://www.youtube.com/watch?v=9rLscZEgu5Q
2 alternativ kvarstår: 1/ låta sig inspireras och ställa sig och gno
2/ gå och lägga sej igen , nu blev det svårt :twisted:
Det var intressant att se. Helt överdjävlig teknisk uppvisning.
Men - spela upp videon igen. Slut ögonen så att du inte förblindas av vad du ser utan lyssna bara. Låter det bra, låter det vackert? Här och där kanske. Men på det stora hela - nä, det tycker jag inte man kan säga. Även denne gigant har problem med intonationen. Det som blir kvar av musiken är teknisk uppvisning. Det skulle för övrigt låtit mera njutbart på en cello.
Jag tycker inte heller att den imponerande uppvisningen av Stanley Clarke spelandes solokontra som om det vore en gitarr blir till mer än teknisk uppvisning i kvadrat men inte särskilt mycket musik.
När jag hör sådant här så blir min personliga reflektion den att kontrabasen kommer ut i sin optimala blomning när man spelar jazz pizzicato och med förstärkning.