Lär mig spela legato - snabbukrs :)

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Lär mig spela legato - snabbukrs :)

Inlägg av F-klav »

Jag är dålig på att spela legato, det vill säga låta tonerna ringa. Istället gör jag något (som jag inte kan sätta fingret på) som dämpar. Kan någon hjälpa mig att tala om hur man binder så att det blir som klister mellan bastonerna? Jag har försökt komma på vad det kan vara, men hittar inte riktigt hem själv och basläraren jag går hos är på semester.
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Är det just att du sätter fingret på det som är problemet? ;) Menar du precis när du ska slå an nästa ton som det blir tyst? I och med att fingret automatiskt dämpar lite kort innan man snäpper till? Är det under tiden som tonen ringer så är det välan vänsterhandens finger som släpper kraften och dödar tonen?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

cub skrev:Är det just att du sätter fingret på det som är problemet? ;) Menar du precis när du ska slå an nästa ton som det blir tyst? I och med att fingret automatiskt dämpar lite kort innan man snäpper till? Är det under tiden som tonen ringer så är det välan vänsterhandens finger som släpper kraften och dödar tonen?
Högst troligt.. Kan bla hjälpas av att man sänker strängarna något så vänsterhanden inte behöver jobba så mycket.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

Liten skrev:
cub skrev:Är det just att du sätter fingret på det som är problemet? ;) Menar du precis när du ska slå an nästa ton som det blir tyst? I och med att fingret automatiskt dämpar lite kort innan man snäpper till? Är det under tiden som tonen ringer så är det välan vänsterhandens finger som släpper kraften och dödar tonen?
Högst troligt.. Kan bla hjälpas av att man sänker strängarna något så vänsterhanden inte behöver jobba så mycket.
En av dom sakerna som blir lättare av att man spelar mycket och blir starkare i underarmen.
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Axman skrev:
Liten skrev:
En av dom sakerna som blir lättare av att man spelar mycket och blir starkare i underarmen.
Så du menar att en basist med starka underarmar har bättre legato? :o
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

Jag vet alltså inte varför, då hade det varit lättare att åtgärda. Jag har spelat gitarr och lärt mig dämpa barréackord, så jag _tror_ att jag har hyfsad koll på att jag inte studsar till och dämpar med vänster (spelar vanligt högerhänt), dessutom bör jag vara hyfsat stark i underarmarna som är klättrare, men jag vet att jag behöver öva mer på basen för att dels nå bättre med lillfingrarna och dels för att inte få "knarr" när jag inte hamnar riktigt rätt vid bandet. Men mitt tips är ändå att jag gör något fel med högerhanden (spelar med två fingrar, har ännu inte lärt mig plektrum för bas - gitarren var bara ackord), eller så gör jag ett kombinationsfel.

Jag förstår om det är toksvårt att analysera utan att ha sett eller hört mig, men ni kanske har tips på hur ni tränade för att öva upp legatot när ni var hyfsat färska själva (även om det väl var länge sedan för många av er). Någon slags pedagogisk övning borde det väl finnas som liksom gör att man rent allmänt tränar legatospel?
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

F-klav skrev:Jag förstår om det är toksvårt att analysera utan att ha sett eller hört mig, men ni kanske har tips på hur ni tränade för att öva upp legatot när ni var hyfsat färska själva (även om det väl var länge sedan för många av er). Någon slags pedagogisk övning borde det väl finnas som liksom gör att man rent allmänt tränar legatospel?
En mycket bra i denna fråga är som sagt att bli medveten om detta:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yoHEqQzbGAc[/youtube]

Testa att spela en låt som du vet innehåller legatospel på bas.. spela den med fingrarna mitt mellan banden... sen spelar du den igen och lägger an fingrarna så nära du kan vid band.. du kommer märka en stor skillnad.

Sen har som jag påpekade tidigare stränghöjd och i viss mån strängtjocklek med saken att göra.. om din bas är väl justerad så kommer du inte ha några problem med legato-spel.. om den däremot är som Tripods rockingchair så får du *SÄMPA SÄMPA!

*finsk brytning..
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

För att understryka hur mycket UNDERARMSKRAFT man egentligen behöver för att spela bas så har mr willis ett utmärkt klipp på det.. kika på vad väl utvecklad teknik och god volym gör muskelstyrka HELT onödig:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=88l_qCfZwlU[/youtube]
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Och så lägger jag även med MOTSATSEN till ditt legato-spel F-klav.. Legato brukar inte vara det svåra att spela.. det brukar vara svårare att få till en bra mute-teknik..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OvTgHcQla2A[/youtube]

Så.. nu har jag länkat in nog med GW.. Sorry om det stört någon!
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

Liten skrev:Och så lägger jag även med MOTSATSEN till ditt legato-spel F-klav.. Legato brukar inte vara det svåra att spela.. det brukar vara svårare att få till en bra mute-teknik..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OvTgHcQla2A[/youtube]

Så.. nu har jag länkat in nog med GW.. Sorry om det stört någon!
Tack för alla exempel, ska kolla noga! Jag tror nog att min bas är rätt väljusterad, den är ju ny och strängarna är väl normaltjocka de med (0.45 - 100). Jen, det är nog teknik helt enkelt.

Haha, jag ska öva på min finska brytning när det gäller "sämpa" också :)
Riskera
Medlem

Inlägg av Riskera »

Nu vet jag inte om jag förstått helt och hållet, men du menar alltså mellan två toner som är samma ton?
Om du menar mellan två olika toner så är en bra grej att planera dina grep. Dvs om du spelar ett C och ska sedan ta ett (mörkare) F så håller du C:et med långfingret snarare än med pekfingret. Pekfingret ligger och svävar vid F:et tills det är dags att klämma till. Osv osv osv.

Själv har jag säkert 95% bestämda grepp/positioner för alla de låtar där jag skrivit basen själv.
Men det kanske bara är min milda OCD som skiner igenom? :lol:
Hjelm
Medlem+

Inlägg av Hjelm »

Riskera skrev:Själv har jag säkert 95% bestämda grepp/positioner för alla de låtar där jag skrivit basen själv.
Men det kanske bara är min milda OCD som skiner igenom? :lol:
Alla låtarna vi kör med bandet (både covers och eget) har jag precis planerat vart handen ska ligga hela tiden. Om någon tog bild på min grepphand så skulle jag antagligen kunna berätta vilket riff det är.

(Min avatar är lite suddig, men det skulle kunna vara under gitarrsolot i Black Dwarf av Candlemass).
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

Jag blir oftast tvungen att planera, liten tjejhand med korta lillfingrar dessutom, så det är inte så mycket val om jag ska kunna spela. Nej, det är snarare någon ren teknik, alltså hur länge jag ligger kvar med fingret, eller hur jag slår an strängen, (eller som någon sa, hur hårt jag ligger kvar med fingret kanske?) eller en kombination. Men övringar för detta vet jag inte riktigt hur man utför.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

En tanke...
Har du provat att prova att jämföra hur det låter om du slår an strängen löst t.ex. lös a-sträng och a på e-strängen?
Testa att spela 4:or och jämför.
Låter det lika sitter nog problemet i höger hand om inte så sitter det i vänstern.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

Ah, tack det var en bra tanke för att sortera, ska testa i kväll när jag övar
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

Ingen mer som har uppslag kring legatospel? Hur gör ni själva? Nu är min minisemester över, nu ska här hårdköras!
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Tänk så här:

* En ton startar när man nyper dit den med vänsterhanden (och hjälper till lite med ett högerhandsanslag för tydlighetens skull)
* En ton hänger där och ringer tills man släpper taget med vänstern

... det är egentligen allt du behöver veta och "leva efter". Tänk inte så mycket på högerhanden, den har inte särskilt mycket med problemet att göra! Vill du spela staccato så släpp vänstern så fort du gjort anslaget. Vill du däremot spela legato så släpp ALDRIG taget med vänstern, utan håll varje ton "in i nästa".
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Jag tror att mycket av legatospelet sitter i högerhanden. Hur är ditt anslag? Kommer du åt strängen precis innan du knäpper kan du prova att börja anslaget lite utanför strängen. Som Steve Harris ungefär... Spring på strängen! :)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

Två helt olika synsätt, men jag fortsätter att försöka analysera. Eventuellt beror det hela på att mina händer är korta och att jag måste släppa aningen tidigt för att nå till nästa ton. Ska försöka träna att hålla tummen optimalt, så att jag når bättre, så får vi se om det kan påverka spelet. Min nuvarande lärare har lika korta lillfingrar som jag och hon kan ju spela, så jag är övertygad om att det är en ren teknikfråga.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jag tror på att spela ofta och mycket så kommer det.
I början var jag osäker i både vänster och höger vante, och ganska fingersvag och hade lite av samma problem.
Det gick över då styrkan kom igång och jag dängde till strängarna med instinkt och muskelminne snarare än med vilja och eftertanke.
Kör hårt bara! :tummenupp:

(Efter ett tag upptäckte jag att jag spelade alldeles för hårt mot vad som egentligen behövs, men det är ett mer angenämt bekymmer att komma ifrån efter man kan spela obehindrat under tiden.)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

Jo, jag gjorde ett medvetet stopp på två veckor för att jag tror lite på det där med att kroppen lagrar och kommer tillbaka bättre om den får vila från en sak man nöter (så var det förra sommaren, jag blev snabbt mycket bättre när jag satte igång igen, men då hade jag ju bara spelat några månader). Men nu är det helg igen och dags att avsluta "bassemestern", det får inte gå så lång tid att man börjar tappa heller (och jag fuskade förre helgen och spelade lite akustisk bas när vi hade fest här hemma och någon annan plockade ner gitarren min). Grejen är väl bara att träna på rätt sätt, så att man slipper lära om, utan kan gå rakt på de rätta sakerna.
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

F-klav skrev: mina händer är korta och att jag måste släppa aningen tidigt för att nå till nästa ton.
Sedär, där har du satt fingret på problemet! Ett tips är att "gå före med blicken" när du övar. Om du stirrar på det band du vill landa på efter en förflyttning/ett tonbyte, är det lättare att komma dit fort! Efter ett tags övande kommer du inte att behöva titta längre.

Det handlar egentligen varken om råstyrka eller överdriven snabbhet - utan snarare "målmedvetenhet". En tydlig mental bild av var man är och vart man ska, sen är det enkelt att göra förflyttningen kvickt, ohörbart och legato.
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

enor: ja, det kan säkert hjälpa till, jag ska prova det.

Sen tror jag också att det handlar om att lära sig "rulla" över handen och det går bara om jag har tummen på rätt ställe (bakom långfingret), så jag ska leta efter en del tumtekniklåtar (för det är så trist att bara spela skalor och sånt). Tips på bra låtar där man måste flytta tummen mycket tas gärna emot (tillsammans med mp3:a och tabs blir det ännu bättre :) ). Just i det här syftet har jag spelat Hendrix "Hey Joe", men i den uppåtgående rörelsen behöver man ju inte flytta handen när det är strängbyte, så något åt det hållet, men med fler flytt av handen vore toppen att få tips om.

Kände i alla fall i gårkväll att jag inte har tappat på uppehållet, utan att en del saker faktiskt har mognat av att få vila, t.ex. hade jag problem med en annan figur som finns i en låt jag för tillfället jobbar med, men nu kändes det som att denna faktiskt hade kommit på plats. Man ska inte förakta muskelminnet.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

F-klav skrev:enor: ja, det kan säkert hjälpa till, jag ska prova det.

Sen tror jag också att det handlar om att lära sig "rulla" över handen och det går bara om jag har tummen på rätt ställe (bakom långfingret), så jag ska leta efter en del tumtekniklåtar (för det är så trist att bara spela skalor och sånt). Tips på bra låtar där man måste flytta tummen mycket tas gärna emot (tillsammans med mp3:a och tabs blir det ännu bättre :) ). Just i det här syftet har jag spelat Hendrix "Hey Joe", men i den uppåtgående rörelsen behöver man ju inte flytta handen när det är strängbyte, så något åt det hållet, men med fler flytt av handen vore toppen att få tips om.

Kände i alla fall i gårkväll att jag inte har tappat på uppehållet, utan att en del saker faktiskt har mognat av att få vila, t.ex. hade jag problem med en annan figur som finns i en låt jag för tillfället jobbar med, men nu kändes det som att denna faktiskt hade kommit på plats. Man ska inte förakta muskelminnet.
Hej hej!

Du kan också använda tummen som pivå, alltså om du håller tummen på ett och samma ställe fast du sträcker ut den när du flyttar handen. Tumspetsen är kvar på samma ställe men allt annat flyttas. Detta kan hjälpa att få lite längre räckvidd om man har korta fingrar. Kika på denna bilden:

Bild

(från Carol Kaye´s hemsida. Gå in och kika, finns många tips där.)
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

basmartin skrev:
Hej hej!

Du kan också använda tummen som pivå, alltså om du håller tummen på ett och samma ställe fast du sträcker ut den när du flyttar handen. Tumspetsen är kvar på samma ställe men allt annat flyttas. Detta kan hjälpa att få lite längre räckvidd om man har korta fingrar. Kika på denna bilden:

Bild

(från Carol Kaye´s hemsida. Gå in och kika, finns många tips där.)
Jag är inte riktigt säker på att jag fattar, om jag inte flyttar tummen når jag ju inte alls, ligger den kvar bakom B på A-strängen kan jag ju aldrig nå till E t.ex. Eller är detta något "hemligt" knep? Ska försöka hitta hemsidan du pratar om och se om jag blir klokare.
Skriv svar