Modifiera Thunderbird, behöver hjälp!

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
rudeez
Nykomling

Modifiera Thunderbird, behöver hjälp!

Inlägg av rudeez »

Tjena!

Ska börja med att berätta att jag verkligen inte är någon expert på basar, jag är gitarrist men försöker spela in bas hemma iaf.
Hade en Squier Jazzbas Standard som jag bytte bort häromdagen mot en Epiphone Thunderbird, standard modellen, ingen utav dom nyaste.
Jag är väll sådär imponerad av ljudet i den, jag tänkte mest humbuckers, de måste vara fett! Då jag var rätt missnöjd med tonerna jag fick ur Squiern.
Har väll ingen kanon preamp heller men, kör en PodXT Live som jag har Bass Expansion i. Kollar man youtube osv så har ju folk uppenbarligen lyckats ratta in rätt så decent ljud med det. Jag blir dock aldrig nöjd, fast vilka musiker blir det?

Hursom, kollat på eventuella ersättnings pickuper till t-birden. Finns en kille på youtube som ersatt sina med Seymour Duncan SSB-4. Hans låter riktigt bra i min mening, jag tycker t-birds verkar tendera att låta mycket "flopp flopp" annars.
Är SSB-4 mickarna bra, är de värt att byta ut? Finns att få tag i ett set för runt 1000 lappen ink frakt på ebay. Annars verkar även EMG 35DC passa i hålen.
Elektroniken i den är ju 500k pottar på allt, så var även min Squier, där bytte jag ut allt till 250k. Frågan är hur det funkar med humbuckers, är det 500k som gäller eller? Sen motstånd, är det 0.47 eller 0.22 som gäller där? Tänkte köpa orange drop då jag har de i samtliga instrument nu och är nöjd med det.

Någon som har nå generella tips annars vad gäller basljud? Jag är ju helt såld på Brian Cooks basljud, han spelar för tillfälligt med Russian Circels. I min mening det ultimata basljudet. Lyssna gärna och ge mig tips på hur man kan ratta in det.
En polare har tipsat om SansAmp DI boxen, kan de vara värt pengarna eller bättre att lägga pengarna på mickar först?

Brian Cook:
2.24 in i låten, helt vansinnigt bra basljud (och basgång för övrigt).
http://www.youtube.com/watch?v=KDdTpVrcNvQ

även här strålande bra basljud.
http://www.youtube.com/watch?v=IIYYk7cwLP0&

/Jimmie
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+

Inlägg av jimbeam »

jag går i samma tankar och har googlat så gott jag kan och kommit fram till att EMG mickarna passar inte "bolt-on" man lär fräsa lite, men SD mickarna verkar ju passa iom att snubben satt på såna.. Får se vad nån annan säger.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Tycker ni ska höra av er till Evilbiker här på forumet. Han lindar helrätt mickar åt er!
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Personligen skulle jag testa en Sansamp innan jag bytte mickar. Den pedalen kan vara bra att ha oavsett.
rudeez
Nykomling

Inlägg av rudeez »

Att köpa dyra custompickups är inget alternativ, inte till en bas. Har gjort det till min 7strängande gura hemma så de får räcka :)
SansAmp borde man väll som sagt ha oavsett.
Angående SSB-4 så finns videorna här:

http://www.youtube.com/watch?v=-XvjS0Mhr4A
http://www.youtube.com/watch?v=vFFinZZ0orc
http://www.youtube.com/watch?v=hpiPSz1Rh4A

Jag tycker att den inte alls låter flopp flopp, men de kanske inte alls har med mickarna att göra.
Ett praktexempel på detta flopp flopp är ju bassisten i System of a down, live så låter hans bas verkligen illa.
Användarvisningsbild
Zpinty
Medlem

Inlägg av Zpinty »

Hårt basljud iallafa!!

Förstår att du gillar det.
"Let a smile be your umbrella"
www.myspace.com/SHIFTLIGHT
Sandberg C-PJ JA. det räcker med en bas!
SVT-Classic + SVT810E

<a>Create a test</a>
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Har du inte testat att byta strängar till nya så börja där.. Lite billigare..
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+

Inlägg av Lestrange »

Om man tror att kondensatorerna är motstånd bör man kanske tänka om innan man börjar lödda hej vilt. :D
Dessutom ska det vara 0,047 resp 0,022. med 0,47 eller 0,22 blir det bara en ytterligare volymkontroll, eftersom kondingen släpper igenom alla frekvenser till jord. Vilken du väljer av förtisjuan och tjutvåan är helt efter eget tycke. Ju högre värde, desto muddigare ljud.
rudeez
Nykomling

Inlägg av rudeez »

Jag menade såklart kondingarna haha. Och jag menade såklart 0.022 osv. Tänkte att folk förstod mig iaf. Muddigare ju högre värde alltså.. Det var ganska så lätt att förstå.

Nya strängar är såklart fint men helt lönlöst också då bassträngar i min mening bara låter bra nya första dagarna. I sånt fall skulle man behöva byta varannan dag för att bibehålla ljudet dom ger.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Spelar du genom en baspod så är nya strängar viktigare än vid vanligt förstärkeri för att få liv i tonen. Men det beror på vad man gillar för sound.
rudeez
Nykomling

Inlägg av rudeez »

Spelar genom en gitarr PodXT Live med bass expansion paketet. Men det är väll samma amps som jag fattat det som i bass poden.

Btw, rekomenderade strängar för drop C# tuning? Man kanske måste köpa en separat E sträng då den droppas för att de ska stämma? Eller funkar de med ett paket för 5 strängat och ta bort ljusa E strängen?
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Bara släng på tjockare fyrsträngset för drop C#.

Sen det här med nya strängar.. Du vet att gamla strängar blir också sämre och sämre hela tiden.. Knappt märkbart men sen blir dom helt stendöda och ger ingen ton alls typ.

Jag slänger alltid på nya strängar när jag skaffar en ny bas.
Sen byter jag inte på skitlänge men som sagt, det kommer ett stadie där dom bara låter flopp flopp hur du än mixar ljudet.

Och ska du köpa mickar så satsa på SD mickarna.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

rudeez skrev:Att köpa dyra custompickups är inget alternativ, inte till en bas. Har gjort det till min 7strängande gura hemma så de får räcka :)
Fast dyr kan man inte säga att han är...
rudeez
Nykomling

Inlägg av rudeez »

Jag antog att han var det då custom ofta är dyrt ;)
Men men, förmodligen dyrare än $110 för ett set SSB-4 mickar.

Angående strängar, är EBS bra strängar, min baspolare tipsade om dom.
Någon som vet om man kan få tag i dessa i sverige på någon svensk sida till vettiga pengar?
Bor inte i närheten av någon återförsäljare så.
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+

Inlägg av jimbeam »

Hellish skrev:
rudeez skrev:Att köpa dyra custompickups är inget alternativ, inte till en bas. Har gjort det till min 7strängande gura hemma så de får räcka :)
Fast dyr kan man inte säga att han är...
Vad kan det kosta då?? Och allt är väl relativt?
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

rudeez skrev:Jag antog att han var det då custom ofta är dyrt ;)
Men men, förmodligen dyrare än $110 för ett set SSB-4 mickar.

Angående strängar, är EBS bra strängar, min baspolare tipsade om dom.
Någon som vet om man kan få tag i dessa i sverige på någon svensk sida till vettiga pengar?
Bor inte i närheten av någon återförsäljare så.
EBS strängar är rätt bra grejer.

http://www.basstore.se har EBS strängar.
Marcbass på forumet som håller i Basstore.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

jimbeam skrev:Vad kan det kosta då?? Och allt är väl relativt?
Vågar inte säga några priser för jag vet inte hur hans prislista ser ut just nu men när jag tänkte shoppa mickar av honom till min dåvarande åskpippi var det inte alls dyrt. Skicka honom ett pm och kolla.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Hellish skrev:
jimbeam skrev:Vad kan det kosta då?? Och allt är väl relativt?
Vågar inte säga några priser för jag vet inte hur hans prislista ser ut just nu men när jag tänkte shoppa mickar av honom till min dåvarande åskpippi var det inte alls dyrt. Skicka honom ett pm och kolla.
Dock får du räkna med att vänta ett tag Jimbeam.

Han är en upptagen man så mickarna kan dröja.

YZZ
rudeez
Nykomling

Inlägg av rudeez »

Förstår inte att det ska vara så svårt att ratta basljud..
Eller att ratta är lungt, det låter bra när man lirar men SÅ FORT det ska spelas in så låter det helt enkelt inte lika bra längre...

SansAmp vs nya mickar? Vart lägger man pengarna bäst?
SansAmpen går ju lös på 2500:- vilket är mycket för mig som inte ens lirar bas, hade kännts roligare att lägga det på gitarrprylar.
Att basen i grunden låter bra är väll egentligen det allra viktigaste, sen själva rattandet med vad man nu har kommer ju sen.

SSB-4, värda pengarna?
Användarvisningsbild
Magic
Medlem

Inlägg av Magic »

Annars gör Lollar en direktersättning för Epifåglar som har vintage specs.

http://www.lollarguitars.com/mm5/mercha ... ss-pickups
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+

Inlägg av jimbeam »

Magic skrev:Annars gör Lollar en direktersättning för Epifåglar som har vintage specs.

http://www.lollarguitars.com/mm5/mercha ... ss-pickups
Ja dom verkade kanon, passade direkt i samma hål och allt men 360 USD är lite saftigt tycker jag.. men får man pengar över nån gång så :wink:
Skriv svar