Bra basist=helt oviktigt?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Johannes skrev:Förresten, av ren nyfikenhet, vad är det är det som är otrevligt (vilket tyket väl närmast kan översättas till?) i mitt första inlägg? Att jag inte lyssnar på basisten eller att jag använder ordet "basmuppar"? Att jag inte reagerar på basspelet är väl ändå inget fel i att påpeka, jag tyckte själv bara att det var en intressant iakttagelse, och basmupp är väl knappast ett skällsord, särskilt som det i allra högsta grad är ett ord som borde kunna användas för att beskriva mig själv?
Jag läste det lite som:
"Jag har rätt. Ni har fel. Idioter."
Det KAN vara din avatar som i kombination med det du skrev ställde till det.
Eller att du heter samma som han Johannes.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Hm... sitter med trådlösa lurar (inge mp3-skit här inte!) och lyssnar på Kris K i trädgården. Nog är det en bas i Me & Bobby McGee, men jag tänker knappt på.
Lalalalalalaaa.

"'Cause there's still a lot of wine and lonely girls..."

Edit: "Help me make through the night" nej nej... nu hör jag massa bas igen.
Senast redigerad av anli den ons 14 jul 2010, 14:24, redigerad totalt 1 gånger.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Chriller skrev:
Johannes skrev:Förresten, av ren nyfikenhet, vad är det är det som är otrevligt (vilket tyket väl närmast kan översättas till?) i mitt första inlägg? Att jag inte lyssnar på basisten eller att jag använder ordet "basmuppar"? Att jag inte reagerar på basspelet är väl ändå inget fel i att påpeka, jag tyckte själv bara att det var en intressant iakttagelse, och basmupp är väl knappast ett skällsord, särskilt som det i allra högsta grad är ett ord som borde kunna användas för att beskriva mig själv?
Jag läste det lite som:
Chriller, det ÄR samma Johannes!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Johannes skrev:Äh, nu sitter jag här och lyssnar på basen (Blue Öyster Cult) pga. att det blev diskussion om saken. Dags att vänja sig av med det ännu en gång.
The red and the black från On your feet or on your knees kanske?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Chriller skrev:
Jag läste det lite som:
Jaha, nej nej, så var det inte tänkt alls, sorry om det uppfattades så.

Förstår dig precis, den där j-a Johannes var ingen lek. Jobbigt att ha samma nick som honom.

Vad min avatar har med saken att göra förstår jag dock inte.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Klopper skrev:
Johannes skrev:Äh, nu sitter jag här och lyssnar på basen (Blue Öyster Cult) pga. att det blev diskussion om saken. Dags att vänja sig av med det ännu en gång.
Betydligt mer ocreddigt är jag rädd... 80-tals-B.Ö.C, Burnin' for you från Fire Of Unknown Origin.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Johannes skrev:
Klopper skrev:
Betydligt mer ocreddigt är jag rädd... 80-tals-B.Ö.C, Burnin' for you från Fire Of Unknown Origin.
Lyssna på ovan nämda, det finns ett litet p-bas riff som kanske skulle tilltala dina smaklökar! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

Hear hear, att din avatar skulle ha något med någonting att göra är ju bara för skitroligt. Den är hur som helst lysande.
"I de blindas rike är den enögde Kung"
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Gäst

Inlägg av Gäst »

DoggyD skrev:
Hear hear, att din avatar skulle ha något med någonting att göra är ju bara för skitroligt. Den är hur som helst lysande.
Jag är kanske korkad men jag förstår inte alls vad du menar.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Johannes skrev:
DoggyD skrev:
Det är det aldrig någon som gör.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Intressant!

För mig är det nog så att om basisten är bra lyssnar jag på honom/henne. Om det är till hjälp för låten så blir det ju i det närmaste oundvikligt att INTE lyssna på baslinjerna.
Vad skulle t.ex. en (vilken som helst) Stevie Wonder-låt vara utan ett utstuderat basspel av en duktig basist? Eller en Cobham-låt? Eller PRINCE?? Eller låten Money (Pink Floyd)

Jag gillar bas! Jag gillar att lyssna på basister. Jag är en basmupp!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tarzan08 skrev:Intressant!

För mig är det nog så att om basisten är bra lyssnar jag på honom/henne. Om det är till hjälp för låten så blir det ju i det närmaste oundvikligt att INTE lyssna på baslinjerna.
Vad skulle t.ex. en (vilken som helst) Stevie Wonder-låt vara utan ett utstuderat basspel av en duktig basist? Eller en Cobham-låt? Eller PRINCE?? Eller låten Money (Pink Floyd)

Jag gillar bas! Jag gillar att lyssna på basister. Jag är en basmupp!
Fast i t ex Pink Floyd-exemplet så är ju basriffet en stor del av låten och det hade den ju varit även om en betydligt taffligare basist än David Gilmour hade spelat. Ungefär som i Come Together eller Walk On The Wild Side. Där är basriffet också en stor del av kompositionen och hade man ersatt basisterna på de inspelningarna med t ex mig eller någon annan dussinbasist från forumet så hade det inte förändrat något, låten hade fortfarande varit lika bra och blivit en lika stor hit. Jag tror att vi alltså inte pratar om riktigt om samma sak.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++

Inlägg av Tarzan08 »

Nä, kanske inte.
Just de låtarna jag (och du) räknar upp är ju typiska bas-linje-låtar. Annat är det ju med låtar av t.ex. Roxette, Bruce Springsteen, KISS och Alanis Morrisette.
Där basen är en del (ack så viktig) av det totala kompet.

Fast jag muppar gärna mig ett tag till och lyssnar just på basisterna. Även i låtar där inte basen är i fokus. T.ex. just nu lyssnar jag på John Mayall och låten Road Show.
En ganska standard blueslåt med ett nära på kriminellt sväng och jag tror att Larry Taylor (?) är anledningen. Mitt i allt det där självklara och förutsägbara finns det en nerv och en energi som i alla fall jag uppskattar.

Fast visst har du en poäng, kompis... nu följer ett exempel...
Bortsett från Another One Bites The Dust så har väl inte Mr. Deacon åstadkommit något att skriva hem till mamma om? Han gör sitt jobb och det är ju först OM han skulle spela fel som man märker att han är med i bandet överhuvudtaget.

Stig Pedersen ser kul ut och är karismatisk som få, fast det är lätt att inte lyssna på hans baslinjer på studioalbum. Men...
Helheten, käre bror!
Det är ju den vi vill åt... inte sant?

och äh... allt det där visste du redan om... hehe BEERFEST!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är nog där vi skiljer oss åt lite, jag lyssnar t ex aldrig på t ex blues och inte heller på (vad ska man kalla det?) typ funk/soul för jag tycker att de sällan har bra (enligt min smak) låtar, det är alldeles för inriktat på sväng och groove, melodierna glöms bort. Lyssnar mest på pop/rock men även där så lyssnade jag massor på basisterna fram tills för något år sedan. Undrar vad det beror på att hjärnan helt plötsligt började prioritera bort basisterna?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Intressant frågeställning.. Jag har inte lyssnat på "basen" sen jag fortfarande lärde mig att spela elker om jag skriver en basgång och behöver lite inspiration. Jag lyssnar mestadels på låten. Musik utan bas tycker jag är skittråkigt men det kan fortfarande vara jättebra. Men nästan inte nån skulle höra någon större skillnad i pop/rockmusik om man bytte basist. Så för mig är det bara en del av helheten om än en viktig del.
Gäst

Inlägg av Gäst »

macahan skrev:Intressant frågeställning.. Jag har inte lyssnat på "basen" sen jag fortfarande lärde mig att spela elker om jag skriver en basgång och behöver lite inspiration. Jag lyssnar mestadels på låten. Musik utan bas tycker jag är skittråkigt men det kan fortfarande vara jättebra. Men nästan inte nån skulle höra någon större skillnad i pop/rockmusik om man bytte basist. Så för mig är det bara en del av helheten om än en viktig del.
Jag är helt övertygad om att jag skulle höra om basen byttes ut på de plattor jag lyssnar mycket på. Om det blir bättre eller sämre är dock en smakfråga.

(Då menar jag inte om basen spelas in igen och någon medvetet kopierar basspelet ton för ton med samma sound...)
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++

Inlägg av Tarzan08 »

Coolt!

Jag har inte sett på det på det sättet... att andra inte lyssnar på musik på samma sätt som jag! Eller, jo det vet jag ju såklart fast jag har ju alltid ansett att ALLA andra lyssnar fel.

För visst kan jag verkligen uppskatta en bra melodi, ett spännande arr eller en givande producentinsats men jag har liksom fastnat i groovet, svänget och har (inser jag nu) ibland svårt att lyssna utanför mina inskränkta ramar.

Men för att svara på din fråga om vad det är som gjorde att hjärnan filtrerar bort basisterna... jag tror att det helt enkelt kom en vändpunkt i kompositionerna. Där inte längre basen ses som en självklar byggsten i ett komp.
Det kommer ju inte några nya "money for nothing", "roxanne", "dancing in the moonlight" eller "sir duke".

I modern komposition är det väl något annat som premieras? Harmonier? Rytmer? Bas-funktionen läggs ju med någon samplad grej och basisten blir överflödig... det smittar nog av sig när en annan skriver musik också.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Johannes skrev:
macahan skrev:Intressant frågeställning.. Jag har inte lyssnat på "basen" sen jag fortfarande lärde mig att spela elker om jag skriver en basgång och behöver lite inspiration. Jag lyssnar mestadels på låten. Musik utan bas tycker jag är skittråkigt men det kan fortfarande vara jättebra. Men nästan inte nån skulle höra någon större skillnad i pop/rockmusik om man bytte basist. Så för mig är det bara en del av helheten om än en viktig del.
Jag är helt övertygad om att jag skulle höra om basen byttes ut på de plattor jag lyssnar mycket på. Om det blir bättre eller sämre är dock en smakfråga.

(Då menar jag inte om basen spelas in igen och någon medvetet kopierar basspelet ton för ton med samma sound...)
Nu menar jag ju egentligen att om man bytte basist från en platta till en annan, inte samma platta man lyssnat på, för då skulle nog många höra att det låter annorlunda. Kanske inte lika tydligt som om sångaren byttes ut. Men att "något" är annorlunda.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Johannes skrev:Det är nog där vi skiljer oss åt lite, jag lyssnar t ex aldrig på t ex blues och inte heller på (vad ska man kalla det?) typ funk/soul för jag tycker att de sällan har bra (enligt min smak) låtar, det är alldeles för inriktat på sväng och groove, melodierna glöms bort. Lyssnar mest på pop/rock men även där så lyssnade jag massor på basisterna fram tills för något år sedan. Undrar vad det beror på att hjärnan helt plötsligt började prioritera bort basisterna?
Kan det inte vara så att du nöjd dig med hur du själv spelar och inte längre söker inspiration för att hitta nya fräcka basriff?

Jag själv är också på väg åt det hållet, lyssnar mer på låten och hur den känns än på hur basen är.

edit: såg att macahan redan varit inne på det spåret, men ändå
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst

Inlägg av Gäst »

basmartin skrev:
Johannes skrev:Det är nog där vi skiljer oss åt lite, jag lyssnar t ex aldrig på t ex blues och inte heller på (vad ska man kalla det?) typ funk/soul för jag tycker att de sällan har bra (enligt min smak) låtar, det är alldeles för inriktat på sväng och groove, melodierna glöms bort. Lyssnar mest på pop/rock men även där så lyssnade jag massor på basisterna fram tills för något år sedan. Undrar vad det beror på att hjärnan helt plötsligt började prioritera bort basisterna?
Kan det inte vara så att du nöjd dig med hur du själv spelar och inte längre söker inspiration för att hitta nya fräcka basriff?

Jag själv är också på väg åt det hållet, lyssnar mer på låten och hur den känns än på hur basen är.

edit: såg att macahan redan varit inne på det spåret, men ändå
Kan mycket väl vara så. Jag är långt ifrån bästa basisten i stan, jag är nog inte ens bäst på min gata med tanke på hur många musiker det bor här men jag är helt nöjd med hur jag spelar och jag har helt släppt mina försök att bli bra på alla stilar, jag nöjer mig med att vara bäst på att spela Friday Nights-bas.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Å andra sidan kan jag tycka att det är jävligt tråkigt och/eller intetsägande basspel på den mesta nyproducerade musiken idag, samtidigt som prodden gör basen till ett bröl/surr som inte hörs.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Johannes skrev: Kan mycket väl vara så. Jag är långt ifrån bästa basisten i stan, jag är nog inte ens bäst på min gata med tanke på hur många musiker det bor här men jag är helt nöjd med hur jag spelar och jag har helt släppt mina försök att bli bra på alla stilar, jag nöjer mig med att vara bäst på att spela Friday Nights-bas.
Låter bra. Alla jag diggar, diggar jag för att de är bra på en grej. Den enda anledningen till att kunna massa stilar är ju om man vill bli frilanskameleont(eller det kan ju vara så att man gillar att spela massa olika stilar också). Jag börjar själv bli rätt less på frilansandet, eftersom jag ogillar 98% av alla låtar jag spelar. Så jag ska bli otroligt smal hade jag tänkt, men jag vet inte hur jag ska lösa försörjningen....
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst

Inlägg av Gäst »

--
Senast redigerad av Gäst den sön 07 nov 2010, 22:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

Johannes skrev:
DoggyD skrev:
Inte alls, jag håller ju med dej hela vägen, inga otrevligheter där inte.
"GO TUCK YOURSELF IN" ? well, din avatar ÄR ju kul, speciellt om man läser den lite för fort.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Skriv svar