Metronom
-
- Medlem
är det olika taktarter du vill öva på eller nått annat?
En grymt bra rytm-övning är att sätta metronomen på lite lagom tempo (90-120 bpm) sen så spela du nått med bara en ton, en lite fin rytm. när du hittat en rytm du gillar så tar du fram papper och skriver ner den. kanske blev en luddig förklaring men men.
En annan grymt bra övning som övar upp tempo känslan. Sätt metronomen på väldigt långsamt (40-50 bpm) och sen tänker du dig att den markerar ettan och så spelar du en skala upp och ner om och om igen, helatiden så ska metronomslaget komma på ettan, detta är ganska enkelt. När du känner att du klarar de så flyttar du slaget till tvåan och sen trean och sist fyran.
Hoppas du förstod mina förklaringar och syfftet med övningarna. Det är meningslöst att göra övningar man inte förstår syfftet med.
En grymt bra rytm-övning är att sätta metronomen på lite lagom tempo (90-120 bpm) sen så spela du nått med bara en ton, en lite fin rytm. när du hittat en rytm du gillar så tar du fram papper och skriver ner den. kanske blev en luddig förklaring men men.
En annan grymt bra övning som övar upp tempo känslan. Sätt metronomen på väldigt långsamt (40-50 bpm) och sen tänker du dig att den markerar ettan och så spelar du en skala upp och ner om och om igen, helatiden så ska metronomslaget komma på ettan, detta är ganska enkelt. När du känner att du klarar de så flyttar du slaget till tvåan och sen trean och sist fyran.
Hoppas du förstod mina förklaringar och syfftet med övningarna. Det är meningslöst att göra övningar man inte förstår syfftet med.
- joelspatunskij2
- Medlem
En schysst övning som fins i Francis Rocco Prestias (tower of power) övningsvideo är att du ställer in metronomen på ett lagom tempo och sedan kör sextondelar i oktaver i olika positioner, förslagsvis typ ett eller två taktslag "per byte".
Sedan kan du ju såklart byta ut notvärden, intervall och tempo precis som du vill!
Blev det förståeligt?
Sedan kan du ju såklart byta ut notvärden, intervall och tempo precis som du vill!
Blev det förståeligt?
- MartinB
- Medlem+
ah, tror jag fattar idéerna. kör just nu på en ganska enkel, då metronomen kör offbeat och jag onbeat, samt försöka hålla takten neråt 60-50bpm... blir lätt att man kopplar på autopiloten, men det har jag börjat klara bra nu. men offbeat är svårt att komma in i.
nu har jag att jobba på... :q
nu har jag att jobba på... :q
/Martin
- inber
- VIP medlem
Den här tycker jag är grymt bra:
http://www.korg.com/Artist.aspx?artist=647
Finns tre "ingångar" beroende på hur duktig man är.
http://www.korg.com/Artist.aspx?artist=647
Finns tre "ingångar" beroende på hur duktig man är.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
-
- Medlem+
När jag började spela med metronom var det enklast för mig att öva underdelningarna, bara försöka känna åttondelar och sextondelar, nöta dem, tills man vänjer sig vid känslan hos metronomen. En annan smidig grej kan vara Guitar Pro och öva slingor och mönster efter den inbyggda metronomen.Hjelm skrev:Hur vänjer man sig att spela med metronom? Har aldrig testat innan idag och tyckte det kändes sjukt konstigt att spela. Kan inte riktigt sätta fingret på vad som gick åt helvete dock.. Några "nybörjartips"?

- F-klav
- Medlem+
Jag spelar någon sån där som kallas "spindel" med metronom (har en gammal en i trä, med en pendel på - som katterna tycker ät skoj, men efter en del meningsutbyten brukar jag få ha den för mig själv
)
om jag minns rätt i hvudet spelar man på två strängar i taget (sträng) [band] (2)[5], (1)[7], (2) [6], (1) [8] och sen ner igen samma omvänd väg, sen gör man samma sak med tredje och första sträng och fjärde och första. Det sista kan jag inte än, det ska jag villigt erkänna, men att göra den med metronom är väldigt bra, även i lägre hastighet. (jag vete tusan hur man skriver tabs med tangentbordet, hoppas ni fattade)

om jag minns rätt i hvudet spelar man på två strängar i taget (sträng) [band] (2)[5], (1)[7], (2) [6], (1) [8] och sen ner igen samma omvänd väg, sen gör man samma sak med tredje och första sträng och fjärde och första. Det sista kan jag inte än, det ska jag villigt erkänna, men att göra den med metronom är väldigt bra, även i lägre hastighet. (jag vete tusan hur man skriver tabs med tangentbordet, hoppas ni fattade)
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas"
)
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas"

-
- Nykomling
-
- Kontot är inaktiverat
Amatörliraren skrev:Påminner mig om att jag måste skaffa en metronom, lirar mestadels ensam och får svårt att spela med andra p.ga takten man då måste rätta sig efter.
Håller iofs takten med foten när jag spelar, men det är ju inte riktigt samma sak.
Jag har problemet att min fot rättar sig efter mina fingrar som går i otakt...
- Danne-man
- Medlem+
- aleklint
- Medlem+
Ett tips är att sätta metronomen på 2/4:a, dvs, om du ska spela i 120 bpm, så sätter du metronomen på 60 bpm, dvs. halvtempo, och sen låter metronomen klicka på 2:a och 4:e slaget i varje takt. Om du spelar i fyrtakt dvs. Bra övning, och ofta lättare att få det att svänga. På samma sätt kan du låta metronomen gå på offbeat, åttondelarna då, så metronomen klickar på varannan åttondel. Då har du ju samma tempo på metronomen som du spelar i, fast du låter ettan komma när metronomen är tyst så att säga..
1-klick 2-klick 3-klick 4-klick

Edit,
såg nu att offbeat redan har nämnts..
Man kan även köra offbeat med triolfeeling om man vill, det är bra övning.
1-klick 2-klick 3-klick 4-klick

Edit,
såg nu att offbeat redan har nämnts..
Man kan även köra offbeat med triolfeeling om man vill, det är bra övning.
- F-klav
- Medlem+
Kom på att man kan skriva tabs med pratminuset, i så fall ser spindeln ut så här. Kruxet är att inte släppa fingrarna förrän man spelat fyra toner, sen spelar man nästa fyra utan att släppa osv. Tonerna ska tas med pekfinger, ringfinger, långringer och lillfinger efter varandra (samt omvänt, följ bara mönstret utan att flytta handen så ger det sig). Givetvis får man inte slarva med tempot, utan ska köra på med metronom. Riktig mördare tycker i alla fall jag.
G----7---8----5---6------7---8---5---6---------7---8---5---6
D--5---6----7---8----------------------------------------------
A-----------------------5---6---7---8---------------------------
E------------------------------------------------5---6----7---8-
G----7---8----5---6------7---8---5---6---------7---8---5---6
D--5---6----7---8----------------------------------------------
A-----------------------5---6---7---8---------------------------
E------------------------------------------------5---6----7---8-
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
)

- Max
- Medlem
+1Shinjuku skrev:http://www.metronomeonline.com/
För den som inte orkar köpa...

// Max
Mitt band:
https://www.facebook.com/Slatemetal/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitt band:
https://www.facebook.com/Slatemetal/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Nykomling
Så sant!Roland skrev:Amatörliraren skrev:
Håller iofs takten med foten när jag spelar, men det är ju inte riktigt samma sak.
Jag har problemet att min fot rättar sig efter mina fingrar som går i otakt...

Provade den där sidan med metronomen på, det var svårt att vänja sig vid tickandet, en trummaskin är lättare att följa. Men det är ju jag det, men ska testa mer med metronom lite till.
- criss
- Medlem+
+105Bengan skrev:är det olika taktarter du vill öva på eller nått annat?
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;