Lär mig spela legato - snabbukrs :)

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

F-klav skrev:
basmartin skrev:
Hej hej!

Du kan också använda tummen som pivå, alltså om du håller tummen på ett och samma ställe fast du sträcker ut den när du flyttar handen. Tumspetsen är kvar på samma ställe men allt annat flyttas. Detta kan hjälpa att få lite längre räckvidd om man har korta fingrar. Kika på denna bilden:

Bild

(från Carol Kaye´s hemsida. Gå in och kika, finns många tips där.)
Jag är inte riktigt säker på att jag fattar, om jag inte flyttar tummen når jag ju inte alls, ligger den kvar bakom B på A-strängen kan jag ju aldrig nå till E t.ex. Eller är detta något "hemligt" knep? Ska försöka hitta hemsidan du pratar om och se om jag blir klokare.
Ok, Carol förklarade detta i en videointervju med Bass Player. Ska se om jag hittar den. Lättare att hänga med ifall man ser.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

Tack. alla tips tas som sagt gärna emot :)
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Satt och spelade med till nå gamla soullåtar häromdagen och kom och tänka på ditt problem. Basgången på Cool Jerk har ett bra exempel på hur jag kan göra ibland:
Bild
(fast nu skrev jag fel, det ska vara högerhanden och inte vänsterhanden.)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XfFQQ01KbFk[/youtube]
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

knedy skrev:Satt och spelade med till nå gamla soullåtar häromdagen och kom och tänka på ditt problem. Basgången på Cool Jerk har ett bra exempel på hur jag kan göra ibland:
Bild
(fast nu skrev jag fel, det ska vara högerhanden och inte vänsterhanden.)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XfFQQ01KbFk[/youtube]
Tack, fast dämpa kan jag ju lite för bra, behöver alltså mer legato istället, alltså långa toner som smetar i varandra.
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Hur gick det med min något långsökta fundering?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

Klopper skrev:Hur gick det med min något långsökta fundering?
Den med anslaget? Nej, det är inte det, även om jag får lite olika ton på G och lös G-sträng. Har även provat att spela med plektrum för att undersöka den delen, men det är vänsterhanden, eller kombinationen av de båda, som inte riktigt vill. Så långt tror jag att jag har trattat ner det, men vad jag ska göra åt det vet jag inte riktigt. Försöker spela med kompet på väldigt låg volym, så att jag verkligen ska höra att jag inte slarvar, men det blir lite för "struttigt" ibland ändå och jag kan inte komma på varför... högst irriterande, men ni är alla jättesnälla som försöker hjälpa till!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

F-klav skrev:
Den med anslaget? Nej, det är inte det, även om jag får lite olika ton på G och lös G-sträng. Har även provat att spela med plektrum för att undersöka den delen, men det är vänsterhanden, eller kombinationen av de båda, som inte riktigt vill. Så långt tror jag att jag har trattat ner det, men vad jag ska göra åt det vet jag inte riktigt. Försöker spela med kompet på väldigt låg volym, så att jag verkligen ska höra att jag inte slarvar, men det blir lite för "struttigt" ibland ändå och jag kan inte komma på varför... högst irriterande, men ni är alla jättesnälla som försöker hjälpa till!
Det låter som att du "släpper" tonen med vänsterkardan lite för snabbt.
Ytterligare en långsökt tanke...
Prova att långsamt spela en skala t.ex. c-dur och ansträng dig för att låta tonerna klinga, dvs låt anslaget till nästa ton i skalan styra utklingningen!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

Klopper skrev:
F-klav skrev:
Det låter som att du "släpper" tonen med vänsterkardan lite för snabbt.
Ytterligare en långsökt tanke...
Prova att långsamt spela en skala t.ex. c-dur och ansträng dig för att låta tonerna klinga, dvs låt anslaget till nästa ton i skalan styra utklingningen!
Då hittar jag en lattjo grej, jag är bättre på att binda på vägen ner än upp, spelat C-durskala utan lösa strängar med metronom på 52. Kan detta sätta någon på spåren vad jag gör för fel nu då?
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Ja, du behöver mer "målmedvetenhet" i vänsterhanden. Du får absolut inte tveka när du lägger på ett finger, utan du ska vara medveten om precis var "bottenläget" finns någonstans, och så ska du resolut placera dit fingret utan att bromsa upp innan du är framme i botten, så att säga. OBS, det handlar inte om att lägga på mycket kraft, det handlar bara om att inte tveka.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Och här känner jag att jag får upprepa mitt tips från tidigare för att komma till målmedvetenheten i vänstervanten:
Spela, spela, spela!!
Spela till skivor, spela skalor, spela med folk! Whatever rocks Your boat...
Men spela!

Så kommer säkerheten med erfarenheten.
Man kan fundera ihjäl sig på "varför" innan man har "hur", när man egentligen bara kan klappa på och finna "hur" genom svett och tårar och utan särskilt mycket funderingar över "varför".

Det är ju en bra tanke att försöka finna den rätta vägen, men jag tror stenhårt på att komma en liten bit på vägen så man har en stil att förändra innan man börjar analysera så in i hoppsan.

"Life is what happens while You're making other plans."
;)

Mina 5 öre värt...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

enor skrev:Ja, du behöver mer "målmedvetenhet" i vänsterhanden. Du får absolut inte tveka när du lägger på ett finger, utan du ska vara medveten om precis var "bottenläget" finns någonstans, och så ska du resolut placera dit fingret utan att bromsa upp innan du är framme i botten, så att säga. OBS, det handlar inte om att lägga på mycket kraft, det handlar bara om att inte tveka.
Ja, kanske, men då borde det inte gå bättre nedåt, jag når inte att ha alla fingrarna på plats på en gång, utan måste "rulla över" mellan pek- och lillfinger, händerna räcker inte annars. Så då borde det ju vara lika knöligt nedåt, eller hur? Eller spelar jag bara omedvetet mer distinkt åt det hållet? Kanske för att långfier och pekfinger är starkare, så att jag går mot starkare fingrar? Är det i så fall i grund och botten ett styrkeproblem i fingrarna trots att man inte behöver ta i så mycket som man tror, men att jag gör en grunka i skallen av det?
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

fieldflower skrev:Och här känner jag att jag får upprepa mitt tips från tidigare för att komma till målmedvetenheten i vänstervanten:
Spela, spela, spela!!
Spela till skivor, spela skalor, spela med folk! Whatever rocks Your boat...
Men spela!

Så kommer säkerheten med erfarenheten.
Man kan fundera ihjäl sig på "varför" innan man har "hur", när man egentligen bara kan klappa på och finna "hur" genom svett och tårar och utan särskilt mycket funderingar över "varför".

Det är ju en bra tanke att försöka finna den rätta vägen, men jag tror stenhårt på att komma en liten bit på vägen så man har en stil att förändra innan man börjar analysera så in i hoppsan.

"Life is what happens while You're making other plans."
;)

Mina 5 öre värt...
Fast jag är nog rätt målmedveten, spelar oftast någon timme om dagen, börjar med upvärmning och sen det jag för tillfället jobbar med och sen brukar jag avrunda med lite styrkeövningar för vänsterhanden, eller annan teknikträning, tror att det är nyttigt att köra den när jag dels är riktigt varm i handen, men också när jag är på väg att bli trötti skallen, så att låtar inte riktigt funkar längre (det blir ju ofta mer än en timme, det är som regel minimum) och till sist tror jag bara på att man blir starkare om man gör styrkeövningar när man är på gränsen (givetvis inte pressar till skador, utan trött på ett bra sätt i handen).

Dilemmat är ju just att jag har fått det här erbjudandet som jag inte kan prata mer om just nu, och vederbörande har frågat efter mer legato och jag vill ju gärna att det verkligen ska landa i ett samarbete, även om jag är lite väl grön för det, så jag vill ju gärna hitta lösningen på just detta nu, och inte på att bli bättre i största allmänhet (vilket också behövs, men man får fokusera på en sak i taget antar jag), och en del annat kommer väl med på kuppen, eller så får man flytta fokus sen när detta sitter. Men just nu är det i alla fall legatospelet jag vill hitta.

EDIT: sen kanske det är så att det faktiskt inte finns något sätt att förbättra det på, men jag tror att det finns övningar som befrämjar olika saker, gäller bara att hitta dem.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

F-klav skrev:
enor skrev:Ja, du behöver mer "målmedvetenhet" i vänsterhanden. Du får absolut inte tveka när du lägger på ett finger, utan du ska vara medveten om precis var "bottenläget" finns någonstans, och så ska du resolut placera dit fingret utan att bromsa upp innan du är framme i botten, så att säga. OBS, det handlar inte om att lägga på mycket kraft, det handlar bara om att inte tveka.
Ja, kanske, men då borde det inte gå bättre nedåt, jag når inte att ha alla fingrarna på plats på en gång, utan måste "rulla över" mellan pek- och lillfinger, händerna räcker inte annars. Så då borde det ju vara lika knöligt nedåt, eller hur? Eller spelar jag bara omedvetet mer distinkt åt det hållet? Kanske för att långfier och pekfinger är starkare, så att jag går mot starkare fingrar? Är det i så fall i grund och botten ett styrkeproblem i fingrarna trots att man inte behöver ta i så mycket som man tror, men att jag gör en grunka i skallen av det?
Hmm.
Vet inte om det hjälper dig, men jag är betydligt rappare i vänstertassen när jag går ner än när jag går upp, tonalt sett!
Har inte en aning om varför.
Det är något som jag jobbar på, konstant.
Kan möjligen bero på att jag tekniskt sett är autodidakt och inte blivit skolad åt ena eller andra hållet.
Ett tips till, som tangerar Ff:s diton...
Spela mycket och till musik du tycker om.
Det är i min värld inte fel att försöka härma favoritbasisterna.
Jag har lärt mig mycket av att göra så.
Buss på! :D
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

Jo, men i nuläget behövs alltså vissa teknikövningar, spela mycket gör jag ju ändå :) SÅ det är fortfarande speciella övningar som jag efterfrågar.

Att man spelar bättre nedåt strängarna än uppåt tror jag beror på att man går mot starkare fingrar åt det hållet. Om det är det som är problemet, vad är det då som stärker ringfinger och lilfinger på vänsterhanden? Kanske är det den övning jag behöver?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Som Klopper tror jag allra mest på att spela till skivor.
En "övning" som jag höll på med mycket förr men tyvärr inte gör idag var att jag satt framför MTV och spelade till vadsomhelst som kom upp.
Jag såg det inte som en övning utan spelade för att det var kul, men det övade både händer och gehör på ett alldeles utmärkt sätt.
Man kan säkert göra samma med sin favoo radiokanal, men MTV innebar att det fanns nåt att förstrött titta på som hörde ihop med musiken så man kunde stå ut att spela även till den musik man inte direkt skulle gilla annars.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

F-klav skrev:Jo, men i nuläget behövs alltså vissa teknikövningar, spela mycket gör jag ju ändå :) SÅ det är fortfarande speciella övningar som jag efterfrågar.

Att man spelar bättre nedåt strängarna än uppåt tror jag beror på att man går mot starkare fingrar åt det hållet. Om det är det som är problemet, vad är det då som stärker ringfinger och lilfinger på vänsterhanden? Kanske är det den övning jag behöver?
Är det ring och långfinger som spökar?
Jag har fått ett råd att spela skalor upp och ned (håller mig till dur-skalor) och på detta sätt "lära" fingrarna att röra sig "rätt".
Det har blivit allt mer aktuellt då ring och lillfinger får allt sämre känsel och jag inte längre kan lita på att dom automatiskt landar rätt.
Det låter helknas, men det verkar funka.
Det är jobbigt att behöva lära om när man spelat på ett visst sätt en stor del av livet, men jag inbillar mig att det kan vara nyttigt att få sig en tankeställare, dock kanske inte så handgripligt som jag fått.
Som Ff skrev så tycker jag att spela till plattor kan vara sketa gôra bra för att uttrycka sig på jöttebosska! :D
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

Snarare ring och lillfinger. Jag har någon sån där gammal övning från när jag spelade gitarr, att man skulle lyfta pekfinger och ringfinger ihop, utan att lillfingret rör sig, och sen lång och lill utan att ringfingret rör sig (man knyter näven lätt och sen är det bara att lyfta. Irriterande nog lyfter jag busenkelt med höger hand, och har svårt med vänster, så jag önskar att jag varit vänsterhänt, då hade jag kunnat spela med den hand som uppenbarligen är skapt för det hos mig, men nu får jag istället kämpa och göra övningar. Efter diskussionerna i den här tråden tror jag att det är detta som spökar för mig, och skulle alltså behöva fler rena drillövningar för de här två fingrarna. Spindeln som jag beksrev i tråden om metronom är bra, skalor är bra, men ännu mer definierade övningar för både styrka och stretsch skulle vara bra, kroppen har en otrevlig vana vid att lära sig utföra vissa övningar som man gjort länge, utan att utvecklas (precis som med stryketräning måste man variera sig). Jag har klättrat mycket och är stark i senorna, så jag antar att jag kan ta rätt tuffa övningar, trots att jag inte är så erfaren som basist.

EDIT: Jag är för dålig på att planka av för att kunna öva till videor och sånt, måste sitta och riktigt analysera för att kunna ta ut en låt, och det vet jag att jag måste jobba på, men den övningen får stå tillbaka för legatospelet för tillfället.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

OK!
Även om du är dålig på att planka låtar så lyssna på denna http://open.spotify.com/track/0BG0CZgC1erH72dmQ60wZR , den kan låta knepig men jag tror att du skulle kunna ha nytta av att planka den.
Sedan tror jag inte för ett ögonblick att det är din typ av musik, men jag kan ju ha fel.
Det var en av de första låtarna jag plankade!
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

Kör inte spotify, vad är det för låt, kanske finns på YT?
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

Jag var ful nog att passa på att fråga nu när jag var och provade förstärkare, för att se om det gick att hitta något när han kunde höra mig göra en viss figur. Fick tipset att böja lite sträng innan jag släppte den och det kändes som att det var en bit på väg åt rätt håll. Tänkte att jag skulle skriva det här också, så att även en del lösningar finns med i tråden.
Chevelle
Medlem

Inlägg av Chevelle »

Hjelm skrev:Black Dwarf av Candlemass.
Bra låt! :P
/Jocke
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem

Inlägg av Wennefer »

Riskera skrev:Dvs om du spelar ett C och ska sedan ta ett (mörkare) F så håller du C:et med långfingret snarare än med pekfingret. Pekfingret ligger och svävar vid F:et tills det är dags att klämma till. Osv osv osv.
Jag tycker inte alls att det låter som ett bekvämt grepp, själv skulle jag ta C:et med lillfingret, då är handen helt avslappnad och redo för ett F.
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

Wennefer skrev:
Riskera skrev:Dvs om du spelar ett C och ska sedan ta ett (mörkare) F så håller du C:et med långfingret snarare än med pekfingret. Pekfingret ligger och svävar vid F:et tills det är dags att klämma till. Osv osv osv.
Jag tycker inte alls att det låter som ett bekvämt grepp, själv skulle jag ta C:et med lillfingret, då är handen helt avslappnad och redo för ett F.
Ja, den tjejhand som kan "sväva" över ett F när man spelar C med långfingret är nog inte uppfunnen än är jag rädd, det är ganska långt utan att rulla över med handen från lillfingret för mig :)
Janne

Inlägg av Janne »

Inte alls säkert att det här hjälper dig, men ibland kan problemet vara att synken mellan höger och vänster inte fungerar helt. Prova att spela någon enkel skala och koncentrera dig på att höger och vänster tar tonen precis samtidigt.
Jerry Lundgren
Medlem

Inlägg av Jerry Lundgren »

men med fler flytt av handen vore toppen att få tips om.
Kanske lite offsidevarning på musikgenren, men som handflyttarövning kan den funka.

Finns en pryl i Panteras "5 minutes alone" som är lite kul.

G -----------------------------------------
D -------9---------------------------------
A -----9---9-8-7-5---5-----4------2-----
E -10---------------7---5-4---3-1----1--

Läs varje "bandsiffra" som en sextondel. I orginal så går den i runt 100bpm.

Runt 00:28 kommer den första gången.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=A3Txvt6tTKo[/youtube]
///Jerry Lundgren
Skriv svar