Då har man fått hem riggen då och haft den sen i måndags. Tänkte försöka mig på en liten recension.
Riggen består av en AH500X topp, en äldre 4*10" låda, samt en 1818X låda som består av en 18" samt en 10" hötalare i ett portat kabinett.
Börjar med toppen: Ah500X är en topp med 2*250W slutsteg som även går att brygga och få ut 500W. Förförstärkaren innehåller bl.a. en 11-bands eq. Jag har inte hunnit sätta mig in så mycket i toppens funktioner egentligen, utan har rattat lite på eq:n, samt testat att spela med middle cut pre-shaping in resp. urkopplat. Föredrar att ha denna urkopplad.
Det är ruskigt enkelt att få ett bra ljud med toppen. Jag hittade snabbt hur jag vill ha eq:n inställd och sen var det bara att tuta och köra. Jag har ju en ganska bra eq på min bas och behöver inte ratta så mycket på toppen.
Jag har hittills bara kört på 2*250W. Har inte testat att brygga toppen, men tror nog inte heller att jag kommer att behöva det. Jag har gainen på 2 och mastervolymen på 1 när jag spelar hemma och då är det lagom högt för mitt vardagsrum. Jag har provat att ha mastervolymen på hälften, dvs 5, och då trodde jag att mina fönsterrutor skulle gå sönder.
Det går även att ställa volymen separat för dom olika kanalerna på baksidan av toppen.
Så till lådorna: 4*10:an låter mycket bra med bra tryck och ett snabbt gensvar. Ljudet är väldigt tydligt. Det funkar ju självklart alldeles utmärkt att bara använda denna låda som räcker till i dom flesta sammanhang.
1818X lådan låter även den mycket bra. Det är betydligt mer botten i den såklart. Det är ju lite skillnad på en 10" och en 18" högtalare. Men jag måste säga att 18" även svarar bra och är ganska tydlig för att vara så stor. Lådan överlag har ju tack vare att det även sitter en 10" högtalare i snabbt gensvar och ett tydligt ljud med en enorm botten. Denna låda gör att man verkligen känner basen i kroppen. Det går utmärkt att använda endast denna låda till toppen.
Jag har dock valt att alltså ha båda lådorna inkopplade hela veckan och provat att spela en mängd olika musikstilar. Och det låter kanonbra vilken musikstil jag än spelar. Jag har som sagt inte rattat något på toppen, utan endast använt eq:n i min bas och det har räckt för att hitta ett bra ljud oavsett musikstil.
Jag har inte repat med riggen tillsammans med bandet ännu, och inte gigat med riggen ännu, men det kommer snart och det ska bli mycket spännande.
Jag bytte ju denna rigg rakt av mot mitt trumset och är otroligt nöjd med den affären.
Enda nackdelen jag kan komma på hittills skulle väl vara att riggen väger en hel del. Men det är ju därför man har egen roddare

Lägger en bild på riggen här: