SansAmp VT Bass Deluxe
- BBQV
- Forumvärd
SansAmp VT Bass Deluxe
GASen har satt klorna i mig igen! Jag har fått för mig att en SansAmp VT Bass Deluxe kan ersätta både SansAmp BBDI och Stone Face Fuzz. Finns det nå'n som har testat och kan bekräfta eller dementera detta? Ekonomiskt sett kan jag överleva detta och jag vill helst ha så få prylar som möjligt, men ljudmässigt...
Jag tänker hårdtesta Tarzans VT i Bromma och det finns en möjlighet att mina pedaler dyker upp under säljes i morgon kväll.
Jag tänker hårdtesta Tarzans VT i Bromma och det finns en möjlighet att mina pedaler dyker upp under säljes i morgon kväll.
- fieldflower
- Hedersmedlem
- Bassplaya
- VIP medlem
Re: SansAmp VT Bass Deluxe
Oj, nu blev det jobbigt, Jag har ju en BDDI och en MXR BASS DI+ på mitt bord, den senare har jag ju iofs bara som dist, men har dock lekt med tanken att använda den som preamp också i min passiva bas med gitarrmickar för att få mer tryck.BBQV skrev:Jag har fått för mig att en SansAmp VT Bass Deluxe kan ersätta både SansAmp BBDI och Stone Face Fuzz.
VT Deluxe kanske är en smartare lösning?

Får nog testa pedalen först...
Sorry för trådkapning

- BBQV
- Forumvärd
- Taurus
- Medlem++
Mmm, spännande!
Jag har en progbar BDDI som låter kalas för heminspelning och är en ruskigt bra paniklåda att ha på pedalbordet. Däremot använder jag den normalt väldigt sparsamt i livesammanhang, då TC-toppen låter så bra på egen hand och den har dessutom en bra inbyggd DI.
"Sansamp-soundet" med lite lagom drive är ett ljud jag verkligen gillar och vill ha som en effekt (inte grundljud) för rätt livetillfällen, men jag tycker att BDDI:n är svår att ratta körd genom en bra topp. Bristen på midkontroll är jobbig, och det är svårt att tämja den höga diskanten utan att förstöra karaktären i ljudet.
BBQV, om du ska A/B-testa VT:n som effektpedal:
- Hur upplever lever du grundkaraktären i ljudet vs BDDI, och hur mycket kontroll tycker du att midratten ger?
- Släpper pedalen igenom mer grundljud från bas och stärkare än BDDI:n?
- Eftersom det ska vara en "Ampeg-simulator", har de petat in ett lågpassfilter eller liknande? Hur är den höga diskanten jämfört med BDDI:n - kontroll, omfång, karaktär?
Jag har en progbar BDDI som låter kalas för heminspelning och är en ruskigt bra paniklåda att ha på pedalbordet. Däremot använder jag den normalt väldigt sparsamt i livesammanhang, då TC-toppen låter så bra på egen hand och den har dessutom en bra inbyggd DI.
"Sansamp-soundet" med lite lagom drive är ett ljud jag verkligen gillar och vill ha som en effekt (inte grundljud) för rätt livetillfällen, men jag tycker att BDDI:n är svår att ratta körd genom en bra topp. Bristen på midkontroll är jobbig, och det är svårt att tämja den höga diskanten utan att förstöra karaktären i ljudet.
BBQV, om du ska A/B-testa VT:n som effektpedal:
- Hur upplever lever du grundkaraktären i ljudet vs BDDI, och hur mycket kontroll tycker du att midratten ger?
- Eftersom det ska vara en "Ampeg-simulator", har de petat in ett lågpassfilter eller liknande? Hur är den höga diskanten jämfört med BDDI:n - kontroll, omfång, karaktär?
- BB3000S
- VIP medlem
Re: SansAmp VT Bass Deluxe
Du får gärna låna min VT Bass om du vill A/B testa hemma i lugn och ro. Skulle säga att VT'n i princip kan låta som en BDDI men också har en massa fler möjligheter, på gott och ont. Inte direkt lättrattad, små rattningar har rätt stor effekt. Men en VT Deluxe kommer man ju såklart att "låsa" vid sina favoritljud.BBQV skrev:GASen har satt klorna i mig igen! Jag har fått för mig att en SansAmp VT Bass Deluxe kan ersätta både SansAmp BBDI och Stone Face Fuzz. Finns det nå'n som har testat och kan bekräfta eller dementera detta? Ekonomiskt sett kan jag överleva detta och jag vill helst ha så få prylar som möjligt, men ljudmässigt...
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- BBQV
- Forumvärd
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
- BBQV
- Forumvärd
- BBQV
- Forumvärd
Jag fick med mig BB3000S's VT-pedal och den gick varm! Jag, Frecko, Sunken, Geddan och Fieldflower (missade jag nå'n nu?) spelade, rattade och A/B:ade den och BDDI:n och jag ska försöka beskriva mina intryck:
Midkontrollen är rasande effektiv! Jag vet inte var den ligger frekvensmässigt, men den både boostar och scoopar snyggt. Characterratten gör också nå't med midden, men den påverkar snarare frekvens än amplitud.
Överlag var VT:n lite brightare och öppnare i ljudet, men baskontrollen var fullt tillräcklig för att bota eventuell basbrist. Diskanten ligger ganska lika BDDI:n i frekvens, men den har också en Prescenceratt som ligger högre och kan ge lite extra brillians i ljudet.
Vi lyckades flera gånger ratta in samma ljud på båda pedalerna men VT:n har mycket större möjligheter, framförallt bland de distade ljuden. När BDDI:ns Driveratt var maxad hade VT:n drygt ett kvarts varv kvar! Nackdelen med flexibilitet är att det blir mer svårrattat och det är VT:ns största problem: Parameterångest! En VT i livesammanhang skulle driva mig till vansinne!
Deluxemodellerna har sex olika presets, vilket gör det hela mycket lättare live: Man rattar in sina ljud innan spelningen, sparar dem och har dem sedan tillgängliga med ett knapptryck.
Fieldflowers förslag på lösning var att skaffa en BDDI Deluxe för grundljuden och en VT för disten.
Jag lutar mera åt VT Deluxe för grundljud OCH dist.
Matte sålde sin VT efter en vecka eftersom den, i hans öron, inte lät bra.
Sunken tyckte båda pedalerna var kul, men ingen av dem var hans kopp te.
Frecko bara riffade och log.
VT:n låter mera transparent än BDDI:n. Det gick att ratta till ett ganska ärligt ljud med båda pedalerna, men BDDI:n hade en egen karaktär som hördes oavsett inställning. Den kan dock minskas med blendratten. VT:n hade större spännvidd i ljudpaletten, alltifrån subtilt till extremt. Därför är det svårare att tala om ett grundljud, det händer mer när man skruvar.Taurus skrev:BBQV, om du ska A/B-testa VT:n som effektpedal:
Midkontrollen är rasande effektiv! Jag vet inte var den ligger frekvensmässigt, men den både boostar och scoopar snyggt. Characterratten gör också nå't med midden, men den påverkar snarare frekvens än amplitud.
Överlag var VT:n lite brightare och öppnare i ljudet, men baskontrollen var fullt tillräcklig för att bota eventuell basbrist. Diskanten ligger ganska lika BDDI:n i frekvens, men den har också en Prescenceratt som ligger högre och kan ge lite extra brillians i ljudet.
Vi lyckades flera gånger ratta in samma ljud på båda pedalerna men VT:n har mycket större möjligheter, framförallt bland de distade ljuden. När BDDI:ns Driveratt var maxad hade VT:n drygt ett kvarts varv kvar! Nackdelen med flexibilitet är att det blir mer svårrattat och det är VT:ns största problem: Parameterångest! En VT i livesammanhang skulle driva mig till vansinne!
Deluxemodellerna har sex olika presets, vilket gör det hela mycket lättare live: Man rattar in sina ljud innan spelningen, sparar dem och har dem sedan tillgängliga med ett knapptryck.
Fieldflowers förslag på lösning var att skaffa en BDDI Deluxe för grundljuden och en VT för disten.
- BB3000S
- VIP medlem
Bra sammanfattning där!

Trodde jag skulle komma att sälja min BDDI när jag köpte Mattes VT, men det är nog så att båda har sin plats.

Trodde jag skulle komma att sälja min BDDI när jag köpte Mattes VT, men det är nog så att båda har sin plats.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
-
- VIP medlem
Den saknade 2 saker i min bok. Ingen XLR och ren signal ut samt att det var svårt att få den att låta vettigt i de riggar jag testade den i. Som sunken sa: Inte min kopp te.BBQV skrev:Jag fick med mig BB3000S's VT-pedal och den gick varm! Jag, Frecko, Sunken, Geddan och Fieldflower (missade jag nå'n nu?) spelade, rattade och A/B:ade den och BDDI:n och jag ska försöka beskriva mina intryck:VT:n låter mera transparent än BDDI:n. Det gick att ratta till ett ganska ärligt ljud med båda pedalerna, men BDDI:n hade en egen karaktär som hördes oavsett inställning. Den kan dock minskas med blendratten. VT:n hade större spännvidd i ljudpaletten, alltifrån subtilt till extremt. Därför är det svårare att tala om ett grundljud, det händer mer när man skruvar.Taurus skrev:BBQV, om du ska A/B-testa VT:n som effektpedal:
- peter_s
- Medlem++
Huvudet på spiken! VT-Bassen är en aning svårrattad.BBQV skrev:Nackdelen med flexibilitet är att det blir mer svårrattat och det är VT:ns största problem: Parameterångest!
Jag har bara gigat med min en gång, men då hade jag på förhand bestämt mig för hur den skulle vara inställd, och sedan höll jag mig till det. Funkade fint.BBQV skrev:En VT i livesammanhang skulle driva mig till vansinne!
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
Ja, det är ju lite så jag jobbar med den också. Har insett att pyttesmå förändringar i mid- på EQ är bättre än att gegga runt med level om jag hamnar för långt ifrån min förstärkare på scen och vill höra mig själv.peter_s skrev:Huvudet på spiken! VT-Bassen är en aning svårrattad.BBQV skrev:Nackdelen med flexibilitet är att det blir mer svårrattat och det är VT:ns största problem: Parameterångest!
Jag har bara gigat med min en gång, men då hade jag på förhand bestämt mig för hur den skulle vara inställd, och sedan höll jag mig till det. Funkade fint.BBQV skrev:En VT i livesammanhang skulle driva mig till vansinne!
Jag använder som sagt min hela tiden, med bara en antydan till dist när man trycker på. Det är i mina öron det absolut bästa området. I alla fall för mig som spelar covers och brottas med både keyboard och gitarr...
Som sagt... bara att handla in, mina vänner!Tarzan08 skrev:kom och tjöp!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
{fyra strängar}