Vad använda för infärgning av greppbräda
- hedeblom
- Medlem
Vad använda för infärgning av greppbräda
Hej hej!
Jag har just sicklat bort lacken från min kontrahals. Med lacken följde även en del av den härligt ebenholzglimrande svärtan från sidan av greppbrädan.
Någon som vet vad maestroerna använder för denna typ av infärgning?
Basen i fråga är en arvikabas med, vad jag tror är, infärgad bok i greppbrädan.
Nå?
/pelle
Jag har just sicklat bort lacken från min kontrahals. Med lacken följde även en del av den härligt ebenholzglimrande svärtan från sidan av greppbrädan.
Någon som vet vad maestroerna använder för denna typ av infärgning?
Basen i fråga är en arvikabas med, vad jag tror är, infärgad bok i greppbrädan.
Nå?
/pelle
- BBQV
- Forumvärd
- BBQV
- Forumvärd
- hedeblom
- Medlem
Okej. Det låter bra. Då över till nästa fråga:
Någon som använt narvsvärta som kan svara på hur mycket det blöder?
Det är ju alltså så att jag vill maskera så att bara sidan på greppbrädan blir svart, men inte själva halsen. vore trist om det inte räcker med maskering utan kräver att jag plockar av greppbrädan (kommer inte att hända).
/pelle
Någon som använt narvsvärta som kan svara på hur mycket det blöder?
Det är ju alltså så att jag vill maskera så att bara sidan på greppbrädan blir svart, men inte själva halsen. vore trist om det inte räcker med maskering utan kräver att jag plockar av greppbrädan (kommer inte att hända).
/pelle
- hedeblom
- Medlem
har nu testat på en skräpträbit. Verkar funka bra med vanlig maskering (rosa tesa-tejp, då!).
Kan meddela också att Thomas Hellström som jag ringde för att få tips om detta sade att han använder vanlig svart lackfärg, och tyckte att jag kunde göra det med en kraftig tuschpenna om jag hade en hemma. Nu har jag gått över ån efter narvsvärta så jag tänker göra det på det viset. Men man kanske inte behöver vara så blodig!
/pelle
Kan meddela också att Thomas Hellström som jag ringde för att få tips om detta sade att han använder vanlig svart lackfärg, och tyckte att jag kunde göra det med en kraftig tuschpenna om jag hade en hemma. Nu har jag gått över ån efter narvsvärta så jag tänker göra det på det viset. Men man kanske inte behöver vara så blodig!
/pelle
- MatsD
- Medlem++
Jag har använt narvsvärta till rosewoodbrädor på elbasar med mycket bra resultat. Man får dock vara noga med att se till att man inte får det på lackade delar osv eftersom det fastnar rätt duktigt, maskering är tryggast.
Däremot tycker jag inte att narvsvärta funkat så bra när jag provat det på hårdare trä som ebenholz. På min förra kontra gick det inte bra alls, narvsvärtan lade sig bara utanpå som ett klibbigt lager och trängde inte in i träet det allra minsta. Den kan ju ha varit behandlad med något avvisande lackliknande förstås.
Men generellt instämmer jag i att narvsvärta är det som funkat bäst. Som nummer två skulle jag säga Herdins äkta bets utrörd i rödsprit.
/Mats D
Däremot tycker jag inte att narvsvärta funkat så bra när jag provat det på hårdare trä som ebenholz. På min förra kontra gick det inte bra alls, narvsvärtan lade sig bara utanpå som ett klibbigt lager och trängde inte in i träet det allra minsta. Den kan ju ha varit behandlad med något avvisande lackliknande förstås.
Men generellt instämmer jag i att narvsvärta är det som funkat bäst. Som nummer två skulle jag säga Herdins äkta bets utrörd i rödsprit.
/Mats D
- hedeblom
- Medlem
Det blev kanon med narvsvärta. Lite slipning fick det bli, för det var lite görigt när det var klart. Och lite läckage kom det under maskeringen, men inget jag inte kan leva med. Nu ska det bli lite linolja på halsen, och sen ska jag börja om från början. För med lacken och färgen försvann allt vad visuell hjälp heter på halsen. Hej simandl!
-
- Medlem
Ursäkta en undran. Narvsvärta på ebenholtz? Varför då? Ebenholtz är så svart som något kan bli. Om du behöver göra trä svartare så är det inte ebenholtz. Det existerar ebenholts med bruna strimmor men används aldrig till musikinstruemnt.MatsD skrev:
Däremot tycker jag inte att narvsvärta funkat så bra när jag provat det på hårdare trä som ebenholz.
/Mats D
.