Tips på eq och kompressor: Använd Logics inbyggda!
Logics kompressor har en massa inställningsmöjligheter. Psykopatsak var inne på det. Högt upp till vänster i pluggfönstret sitter parametern "circuit type". Här kan man välja mellan Platinum, Classic A_R, Classic A_U, VCA, FET, och Opto. Den första är pluggens ursprungliga algoritm och den mest transparenta.
De andra lägena ska antagligen simulera analoga motsvarigheter och har därför lite olika karaktär.
Classic A_R - Lite piggare än Platinum. Brukar använda den som de-esser (kommer till det senare)
Classic A_U - Soft men ändå snabb. Låter bra/fint även vid hård kompression.
VCA - Den stökar till attackerna på ett sätt som är typiskt för VCA-kompressorer. Holger Lagerfeldt, producent från Danmark, har satt ihop
presets som efterliknar lägen på en SSL-busskompressor. Bra utgångsläge om man vill höra vad den kan göra.
FET - pluggens motsvarighet till UREI 1176, eller nåt. Bra när man vill att trummorna ska smälla, eller få rena och halvdistade gitarre att sätta sig i mixen.
Opto - Den ska simulera en optokompressor, typ LA2, men jag tycker inte den lyckas helt. Om man däremot ställer attack och release på det allra snabbaste och drar på ratio och sedan sänker threshold så händer saker som kan vara användbara.
Lite andra knep. Längst ned till vänster i pluggfönstret sitter en triangel. Klickar man på den kommer man åt ytterligare funktioner och parametrar. Jag uppskattar framförallt sidechainfiltret och mixfunktionen.
Med sidechainfilter kan man definiera vilket frekvensområde som ska styra kompressorn. Välj HP (som i högpassfilter) och ställ frequency på 7 kHz eller mer. Vips så fungerar kompressorn som en de-esser. Rattar man lite med attack, release, ratio och circuit type kan man få den att låta riktigt bra.
"output mix" känns kanske oansenlig, men den gör det möjligt att på ett enkelt och snabbt sätt välja om kompressorn ska arbeta parallellt med den okomprimerade signalen. Säg att du lägger kompressor på trumbussen. Ställa in en slamrig FET-kompression, lyssna med övriga instrument i mixen. Antagligen har trummorna nu tappat lite attack vilket gör att de inte tränger igenom lika bra längre. Fortsätt lyssna i mix och dra långsamt mix-reglaget från höger till vänster till dess att trummornas anslag tränger igenom lagom mycket. Du har nu hittat en balans mellan sjungande attityd och definierande attack.
