Damage Control Womanizer
-
- Medlem++
Damage Control Womanizer
Jag använder en sån här rör-preamp in i förstärkaren i dagsläget, tycker det ger rätt gött och köttigt ljud, overdrive, inbyggd kompressor, liten EQ och boost/cut.
man undrar ju dock om den verkligen är ultimat till bas? jag köpte den för att använda med gitarr och där kan den allt från blues OD till thrash. Skulle en Sansamp göra jobbet bättre? Jag inbillar mig att jag tappar lite botten trots att EQ:n är inställd på så mkt bas som möjligt.
Min fråga är egentligen, vad skulle jag kunna ersätta denna med för att få bättre ljud från basen? Och skulle någon isf vilja byta den här mot något som är bättre för bas? Får ju gärna vara rör i pedalen, om den inte simulerar väldigt bra förstås.
Kan det vara så att det blir bättre om jag byter rör? (Jag har haft pedalen i 2-3 år och köpte den beggad) Jag har nya Mesa-rör som ligger och väntar.
http://damagecontrolusa.com/products/womanizer/
man undrar ju dock om den verkligen är ultimat till bas? jag köpte den för att använda med gitarr och där kan den allt från blues OD till thrash. Skulle en Sansamp göra jobbet bättre? Jag inbillar mig att jag tappar lite botten trots att EQ:n är inställd på så mkt bas som möjligt.
Min fråga är egentligen, vad skulle jag kunna ersätta denna med för att få bättre ljud från basen? Och skulle någon isf vilja byta den här mot något som är bättre för bas? Får ju gärna vara rör i pedalen, om den inte simulerar väldigt bra förstås.
Kan det vara så att det blir bättre om jag byter rör? (Jag har haft pedalen i 2-3 år och köpte den beggad) Jag har nya Mesa-rör som ligger och väntar.
http://damagecontrolusa.com/products/womanizer/
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- Grundström
- Medlem+
Har en EBS Multidrive som jag tycker är hur bra som helst. För mig är den bättre ihop med stärkare än sansamp. I TubeSim läge får man en rätt skönt "rör morr". Nackdelen är väl att det inte finns hur mycket gain som helst, men för mig spelar det ingen roll. Till SVT riggen använder jag den till att kunna skita till ljudet lite vid lägre volym (ingen mastervolym) Till Acousticen använder jag den om jag vill få lite mer värme och "rör karaktär" i ljudet. Man tappar ingen bas i normal eller tubesim läget. (Eller ja man kunde faktiskt höra en liten tapp i de allra lägsta frekvenserna vid inspelning via linebox, men inget som jag märkt vid normal användning)
Sansamp låter ju bra den med och har lite mer anslutningsmöjligheter (beroende på modell) och mera rattar som kan vara bra att ha.
EBS Valvedrive är säkert riktigt bra också.
Prova att byta rör om du har liggandes, kan ge viss skillnad men vänta dig inga underverk.
Lycka till med sökandet.
Sansamp låter ju bra den med och har lite mer anslutningsmöjligheter (beroende på modell) och mera rattar som kan vara bra att ha.
EBS Valvedrive är säkert riktigt bra också.
Prova att byta rör om du har liggandes, kan ge viss skillnad men vänta dig inga underverk.
Lycka till med sökandet.
//Emil
-
- Medlem++
- Mike
- The Transporter
Då behöver du en Sansamp GT2.HirYoshima skrev:ok, tack för inputen!
jag kör ju vråldistat (overdriven på max) så jag behöver nåt som krämar på ordentligt.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=32106
TVR!
Because Porsche are for girls.
- Grundström
- Medlem+
-
- Medlem++
du kan ha en idé där... får försöka övertala fröken bara...MikeO skrev:Då behöver du en Sansamp GT2.HirYoshima skrev:ok, tack för inputen!
jag kör ju vråldistat (overdriven på max) så jag behöver nåt som krämar på ordentligt.
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=32106
- inber
- VIP medlem
Jag har en Womanizer som jag är oerhört nöjd med. Men jag har lite svårt att fatta att du tycker det är för LITE bas. Baskontrollen höjer +20 dB och det finns nog få förstärkare som ger mer baslyft än så. Du måtte ha en oerhört basfattig förstärkare om det blir för lite bas med Womanizern på full bas...
Womanizern låter verkligen som en rörförstärkare som får jobba. Eftersom det är just vad pedalen innehåller.
Jag tror INTE du ska byta rör. Förstegsrör håller ju hur länge som helst och jag tvivlar på att du hör någon skillnad. Det är nog snarare så att du inte ska ha en Womanizer, utan någonting annat.
Jag hade en original-Sansamp tidigare och den lät apa (med gitarr, nota bene). Äcklig dist. Helt obegripligt hur någon kan gilla det. Men de senare modellerna som är gjorda för bas, gillar jag. Men Sansamp-pedalerna låter i mitt tycke mer syntetiskt än vad Womanizern gör. Om det är bra eller dåligt beror ju på vad du gillar.
Det står inte var du bor men kan du inte åka runt till musikaffärerna och till andra basister här på forumet och prova pedaler?

Womanizern låter verkligen som en rörförstärkare som får jobba. Eftersom det är just vad pedalen innehåller.
Jag tror INTE du ska byta rör. Förstegsrör håller ju hur länge som helst och jag tvivlar på att du hör någon skillnad. Det är nog snarare så att du inte ska ha en Womanizer, utan någonting annat.
Jag hade en original-Sansamp tidigare och den lät apa (med gitarr, nota bene). Äcklig dist. Helt obegripligt hur någon kan gilla det. Men de senare modellerna som är gjorda för bas, gillar jag. Men Sansamp-pedalerna låter i mitt tycke mer syntetiskt än vad Womanizern gör. Om det är bra eller dåligt beror ju på vad du gillar.
Det står inte var du bor men kan du inte åka runt till musikaffärerna och till andra basister här på forumet och prova pedaler?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
-
- Medlem++
det står att jag bor i rörebro och det stämmer. jag kan ju åka till musikaffärn, men de har ju inte sansamp.
jo, womanizern boostar ju 20 dB, men ja, jag vet inte.. ska försöka pilla lite mer på inställningarna...
basfattig stärkare tror jag inte stämmer, det är en gammal peavey med 18" i lågregistret...
jo, womanizern boostar ju 20 dB, men ja, jag vet inte.. ska försöka pilla lite mer på inställningarna...
basfattig stärkare tror jag inte stämmer, det är en gammal peavey med 18" i lågregistret...
- inber
- VIP medlem
Hehe, jag tar tillbaka det där med lågbasen i dina grejor, en artontummare borde ju kunna skapa smärre jordbävningar...HirYoshima skrev:det står att jag bor i rörebro och det stämmer. jag kan ju åka till musikaffärn, men de har ju inte sansamp.

Jag tror nog ändå att det inte är en Womanizer du ska ha, utan något annat.
(sen står det ju faktiskt var du bor, men den infon visas inte när man skriver inlägg, så jag trodde du hade utelämnat det. Mittåt!)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
-
- Medlem++
- Mike
- The Transporter
GT2 är i huvudsak en gitarrpadda, men gjord även för bas.HirYoshima skrev:jag tror jag behöver en ny bas egentligen.. men eftersom ingen vill köpa min så vette tusan.
hur låter en GT2:a med gitarr? har ju en ovana att spela sånt också...
Kolla lite här:
http://www.tech21nyc.com/products/sansamp/gt2.html
TVR!
-
- Medlem++
börjar ju luta lite mot det, men varför vill du göra dig av med den om den är så bra?MikeO skrev:GT2 är i huvudsak en gitarrpadda, men gjord även för bas.HirYoshima skrev:jag tror jag behöver en ny bas egentligen.. men eftersom ingen vill köpa min så vette tusan.
hur låter en GT2:a med gitarr? har ju en ovana att spela sånt också...
Kolla lite här:
http://www.tech21nyc.com/products/sansamp/gt2.html

hade du skaffat nån programmerbar BDDI eller vad det är folk hypar så mkt?
- Mike
- The Transporter