Vilka strängar skall jag ha?
- hitman
- Medlem++
- Inlägg: 3523
- Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
- Ort: Västerås
Vilka strängar skall jag ha?
Jag kör på strängarna som satt på när jag köpte kontran, men de är alldeles för svårspelade. Skulle behöva råd från mer erfarna kontra-trakterare.
Testade en kontra på Hellzephyrs i Orsa som hade otroligt lättspelade strängar. Har för mig att de sade att de hette Presto. Är det nå´t att ha?
Jag spelar aldrig med stråke, nästan alltid med förstärkare, mest blues just nu men vill gärna ge mig på rockabilly-slappande på lite sikt. Någon som törs rekommendera vad jag skall köpa?
Testade en kontra på Hellzephyrs i Orsa som hade otroligt lättspelade strängar. Har för mig att de sade att de hette Presto. Är det nå´t att ha?
Jag spelar aldrig med stråke, nästan alltid med förstärkare, mest blues just nu men vill gärna ge mig på rockabilly-slappande på lite sikt. Någon som törs rekommendera vad jag skall köpa?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!!
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!!

- MatsD
- Medlem++
- Inlägg: 4732
- Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
- Ort: Stockholm
Presto är inget dåligt fabrikat men det finns ju lite varianter. Välj ett set med låg tension. En del av spelbarheten sitter förstås i stränghöjden också, inte bara i hur hårda strängarna är. Samtidigt ger ju mjukare strängar och lägre stränghöjd sämre ton och lägre ljudstyrka men ska man inte spela helt oförstärkt och inte spelar klassiskt med stråke så kan man prioritera lättspelbarheten rätt långt tycker jag. I vissa stilar som slap ska det ju rentav låta "illa" för att låta rätt.
/Mats D
/Mats D
- Apans Bror
- Medlem
- Inlägg: 82
- Blev medlem: mån 29 sep 2008, 17:01
- Ort: Gävle
Prova din bekants och se efter själv.hitman skrev:Tackar för värdefulla synpunkter.
En bekant tipsade om Innovation Super Silvers. Såg att vår broder Bontracasso säljer så´na och att de inte är dyra.Är det sådana jag ska ha?
Jag själv kan nästan inte tänka mig något annat än senor medans andra absolut inte vill ha det. Men om jag skulle tvingas att ha något annat än tvinnade fårtarmar så skulle jag nog ha Eurosonics ultra light.
Jag är rädd för att du kommer få lika många svar som det finns basister MEN Bontracasso är fantastisk att ha att göra med så ring/maila honom och du kommer få mer hjälp än du bett om.
Jag själv har lånat hem strängar för att få prova i lung och ro tex.
- B-Å Åhs
- Medlem++
- Inlägg: 6606
- Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
- Ort: Älvsjö
- B-Å Åhs
- Medlem++
- Inlägg: 6606
- Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
- Ort: Älvsjö
- MatsD
- Medlem++
- Inlägg: 4732
- Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
- Ort: Stockholm
Så ska man inte tolka det. Att överstyra en gitarrförstärkare så att den börja dista är ju också att få den att låta "illa". Jag ville bara fästa uppmärksamheten på att slapspel har sina egna lagar när det gäller strängar och att preferenserna då i vissa avseenden kan vara precis tvärt emot preferenserna för den som lirar jazz, klassiskt eller visa.Kandyman skrev:Efter att ha läst en hel del av dina inlägg Mats, så kan man börja misstänkaMatsD skrev: I vissa stilar som slap ska det ju rentav låta "illa" för att låta rätt.
att slapspel inte ligger på din favvolista.
/Mats D
- Bontracasso
- Medlem
- Inlägg: 331
- Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
- Ort: Sandviken
Mjukare strängar och lägre stränghöjd BEHÖVER INTE alls ge sämre ton eller lägre ljudstyrka. En sämre instrument och/eller dåligt inställd bas däremot kombinerat med en teknik där man inte utnyttjar intrumentet gör det. En hård sträng kan kräva högre amplitud än en mjuk och blir därmed inte utnyttjad till sin fulla klang.MatsD skrev:Presto är inget dåligt fabrikat men det finns ju lite varianter. Välj ett set med låg tension. En del av spelbarheten sitter förstås i stränghöjden också, inte bara i hur hårda strängarna är. Samtidigt ger ju mjukare strängar och lägre stränghöjd sämre ton och lägre ljudstyrka men ska man inte spela helt oförstärkt och inte spelar klassiskt med stråke så kan man prioritera lättspelbarheten rätt långt tycker jag. I vissa stilar som slap ska det ju rentav låta "illa" för att låta rätt.
/Mats D
Att slapspelarnas ambition skulle vara att låta "illa" delar jag definitivt inte, min erfarenhet är snarare att dom är mer medvetna om vilket sound dom söker. Däremot tror jag att mer skulle ligga i ett uttryck av energi som jag personligen gärna skulle se i fler musikstilar.
Du kan få samma bas/sträng att låta HELT olika beroende på var och hur du slår an strängen, anslagets avstånd till stall och anslagsteknik, hur du snurrar igång strängen, om du spelar med 1, 2 el.3 fingrar, med pek o lång ihop, fingertopp eller längs med pekfingrets eller slapens olika tekniker. Detta ihop med din vä-hands kontroll ger det sound man så hett eftertraktar
- Bontracasso
- Medlem
- Inlägg: 331
- Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
- Ort: Sandviken
vill inte verka dryg på nåt sätt men jag kan egentligen inte hålla med mer än att högre stränghöjd MÖJLIGEN gör att man kan ta i mer och på så sätt få ett starkare ljud. Du kan ha 1 dm stränghöjd på en bas och ändå inte få ut max sound.Gunk skrev:Men det ger mer ljud med högre spänning på strängen plus högre stränghöjd!
Du är jättevälkommen med din bas så ska jag visa dej hur du får ut mest av DITT instrument!
- MatsD
- Medlem++
- Inlägg: 4732
- Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
- Ort: Stockholm
Alla andra faktorer lika så går det ju inte att komma runt att högre stränghöjd medger högre amplitud genom hårdare anslag vilket ger högre ljudstyrka. Det är en fysikalisk sanning som är svår att säga emot.
Naturligtvis finns samtidigt en övre gräns för stränghöjd där denna sanning upphör att gälla pga att du inte praktiskt kan öka anslaget och amplituden ytterligare och där ytterligare frigång mellan sträng och greppbräda bara är onödig.
Att "gummisnoddsträngar" som slappare kör med skulle låta "illa" är ju subjektivt och jag satte därför också ordet inom citattecken. Men utifrån en mer traditionell uppfattning om klang och välljud i instrumentet kan man väl ändå hävda att slapparnas preferenser går på tvärs med dessa, lite på samma sätt som en rockgitarrist i sin rörförstärkare har preferenser som går på tvärs med hifi-normer och en strävan om lägsta möjliga THD.
Med tanke på hur många slappare som frekventerar denna kontrabasavdelning är det kanske på sin plats att påpeka för den som frågar efter vilka strängar han ska ha att han kan få väldigt speciella svar från dessa slappare jämfört med vad han skulle få om det företrädesvis var klassiska kontrabasister, jazzbasister eller visbasister som skrev här.
/Mats D
Naturligtvis finns samtidigt en övre gräns för stränghöjd där denna sanning upphör att gälla pga att du inte praktiskt kan öka anslaget och amplituden ytterligare och där ytterligare frigång mellan sträng och greppbräda bara är onödig.
Att "gummisnoddsträngar" som slappare kör med skulle låta "illa" är ju subjektivt och jag satte därför också ordet inom citattecken. Men utifrån en mer traditionell uppfattning om klang och välljud i instrumentet kan man väl ändå hävda att slapparnas preferenser går på tvärs med dessa, lite på samma sätt som en rockgitarrist i sin rörförstärkare har preferenser som går på tvärs med hifi-normer och en strävan om lägsta möjliga THD.
Med tanke på hur många slappare som frekventerar denna kontrabasavdelning är det kanske på sin plats att påpeka för den som frågar efter vilka strängar han ska ha att han kan få väldigt speciella svar från dessa slappare jämfört med vad han skulle få om det företrädesvis var klassiska kontrabasister, jazzbasister eller visbasister som skrev här.
/Mats D
- Gunk
- Medlem
- Inlägg: 305
- Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
- Ort: Strömstad & Stockholm
Jag bytade ut mina Thomastik Spirocore mot ett set (Thomastik) Belcanto där det skiljer lite drygt 10kg på strängarna (Blecanto 115kg), och visst märkte man en viss skillnad. Instrumentmakaren hade sänkt ner stallet, så när jag höjde upp stallet igen så blev ljudstyrkan genast starkare, så jag tycker att det är tillräckligt med bevis. Det kanske beror på strängen i sig. Men jag tror att jag fått ut det mesta av mitt instrument, tack.
Tony Levin FTW!
- Kling
- Medlem
- Inlägg: 99
- Blev medlem: tis 21 apr 2009, 11:12
- Ort: Stockholm
En högre spänning på locket kan dock göra så att basen "stryps" och inte kan vibrera fullt ut. Upptäckte att jag fick ut mer ljudstyrka ur basen när jag bytte från senor till stål(som ju betydligt ökar trycket på locket!) men när jag sedan bytte från en mediumhård-stålstrång till en Stark så dog den totalt.
Varje bas har har ett optimalt tryck och man får helt enkelt leta sig fram till vilken sträng som passar bäst. Om man utgår ifrån en mediumhård-sträng så kan man testa att stämma upp eller ner en halvton för att se om soundet förändras när trycket ändras(hellst ska man låta basen vila i den nya stämning så att träet hinner anpassa sig, men det har man ju inte tid med
).
Högre stränghöjd gör att man kan ta i mer men det finns en gräns där det helt enkelt inte blir starkare. Mjukare strängar, som senor och dom flesta syntetsträngar, gör ju att man kan ha betydligt högre stränghöjd än med stål men dom behöver inte låta starkare för det då dom ofta skapar ett lägre tryck på locket.
Om basen inte är helt jämn(som min!) så kan man dessutom bli tvungen att mixa set och tjocklekar för att få ut maximalt sound. Jag har t.ex syntet på E,A och stål på D,G(just nu,men jag byter och kombinerar olika set mer eller mindre varje vecka). Tur att det är billigt med strängar!
Varje bas har har ett optimalt tryck och man får helt enkelt leta sig fram till vilken sträng som passar bäst. Om man utgår ifrån en mediumhård-sträng så kan man testa att stämma upp eller ner en halvton för att se om soundet förändras när trycket ändras(hellst ska man låta basen vila i den nya stämning så att träet hinner anpassa sig, men det har man ju inte tid med

Högre stränghöjd gör att man kan ta i mer men det finns en gräns där det helt enkelt inte blir starkare. Mjukare strängar, som senor och dom flesta syntetsträngar, gör ju att man kan ha betydligt högre stränghöjd än med stål men dom behöver inte låta starkare för det då dom ofta skapar ett lägre tryck på locket.
Om basen inte är helt jämn(som min!) så kan man dessutom bli tvungen att mixa set och tjocklekar för att få ut maximalt sound. Jag har t.ex syntet på E,A och stål på D,G(just nu,men jag byter och kombinerar olika set mer eller mindre varje vecka). Tur att det är billigt med strängar!

- Bontracasso
- Medlem
- Inlägg: 331
- Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
- Ort: Sandviken
+1Kling skrev:En högre spänning på locket kan dock göra så att basen "stryps" och inte kan vibrera fullt ut. Upptäckte att jag fick ut mer ljudstyrka ur basen när jag bytte från senor till stål(som ju betydligt ökar trycket på locket!) men när jag sedan bytte från en mediumhård-stålstrång till en Stark så dog den totalt.
Varje bas har har ett optimalt tryck och man får helt enkelt leta sig fram till vilken sträng som passar bäst. Om man utgår ifrån en mediumhård-sträng så kan man testa att stämma upp eller ner en halvton för att se om soundet förändras när trycket ändras(hellst ska man låta basen vila i den nya stämning så att träet hinner anpassa sig, men det har man ju inte tid med).
Högre stränghöjd gör att man kan ta i mer men det finns en gräns där det helt enkelt inte blir starkare. Mjukare strängar, som senor och dom flesta syntetsträngar, gör ju att man kan ha betydligt högre stränghöjd än med stål men dom behöver inte låta starkare för det då dom ofta skapar ett lägre tryck på locket.
Om basen inte är helt jämn(som min!) så kan man dessutom bli tvungen att mixa set och tjocklekar för att få ut maximalt sound. Jag har t.ex syntet på E,A och stål på D,G(just nu,men jag byter och kombinerar olika set mer eller mindre varje vecka). Tur att det är billigt med strängar!
