PLEK

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem

PLEK

Inlägg av Wennefer »

Har precis lämnat in min Maruszczyk på GuitarLab i Blackeberg, nu ska den få sig en ordentlig omgång i deras helt nya plek-maskin! Väntar med spänning på resultatet!

Nån annan som har erfarenhet av PLEK?
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Ja fruktansvärt bra grejer.

Har aldrig PLEKat ett instrument själv men har provat många PLEKade instrument och jag måste erkänna att dom har varit fantastiska att spela på efter det.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+

Inlägg av JonnyTrobro »

Jag har PLEK'at 4 basar och 1 gitarr... antalet talar väl sitt tydliga språk.
Användarvisningsbild
DeanSwift
Medlem

Inlägg av DeanSwift »

Förlåt en okunnig, men vad är PLEK? :oops:
Basar:
Squier Jazzbass VM, Peavey Cirrus Bolt-On (USA), ESP-LTD B-500, BC Rich Warlock, Cort P-J Bas, Legend P-bas (Första basen)

Effekter:
Darkglass B7K, Sansamp PSA-1
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

Kan det vara en typ av datorstyrd standardisering av hur ett instrument ska vara
justerad?
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Ulfern
Medlem+

Inlägg av Ulfern »

Nästa gång jag ska lämna in ett instrument blir det PLEK.

Annars blir det lätt så här har jag märkt: Lämnade in en gitarr, som jag hade haft svårt att få till själv, hos Jam i somras. Första gången jag fick tillbaka det var den i princip ospelbar. Andra gången hade dom konstruerat en ny översadel och fixat lite och det var ok, men fan långt ifrån bra. Kostade 1000 kr och jag kände att jag kunde gjort det lika halvdant själv.
http://digressionassassins.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

verkar ju väldigt bra det där med plek, men hur mkt kostar det egentligen? känns ju inte som att det är värt att göra på en 1500kr-squier... eller så är det precis vad det är för det kan göra den värd ofantligt mkt mer.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+

Inlägg av JonnyTrobro »

Mina erfarenheter av PLEK finns att läsa här.
Allmänt om proceduren här.

Funderar på att göra ett reportage om Guitarlabs/PLEK under hösten/vintern om någon är intresserad...
SnorLars
Medlem+

Inlägg av SnorLars »

BASBLOGGEN.se skrev:Funderar på att göra ett reportage om Guitarlabs/PLEK under hösten/vintern om någon är intresserad...
Ohh, ja!!
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

BASBLOGGEN.se skrev:Mina erfarenheter av PLEK finns att läsa här.
Allmänt om proceduren här.

Funderar på att göra ett reportage om Guitarlabs/PLEK under hösten/vintern om någon är intresserad...
Du kan få låna några basar av att testa på. ;)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

PLEK är säkert bra. Men underskatta inte er egna skänsla att justera ert instrument. Prova och testa igen och igen, det ger erfarenhet och kunskap.
Med växlande årstider som vi har så är denna kunskap nästan ett måste.
Bara min känsla kring PLEK och inget annat.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Bastappe skrev:PLEK är säkert bra. Men underskatta inte er egna skänsla att justera ert instrument. Prova och testa igen och igen, det ger erfarenhet och kunskap.
Med växlande årstider som vi har så är denna kunskap nästan ett måste.
Bara min känsla kring PLEK och inget annat.
Det är svårt att själv slipa bandstavarna med tusendels millimeter precision och slipa in översadeln med samma precision. Har man en perfekt bandslipad greppbräda att utgå ifrån så är det betydligt mycket enklare att justera stränghöjd i Ale höjd eller vad man föredrar. Ett sätt att med datastyrd teknik ge de bästa förutsättningarna för att kunna justera sitt instrument helt optimalt.

Det finns ett antal byggare och servicetekniker som kan banda om och bandslipa ett perfekt resultat, men det är få som kan fixa till en redan bandad greppbräda på samma sätt som en PLEKmaskin. Oftast så är en greppbrädeslip innan man bandar som ger det bästa resultatet och då är en PLEKning billig i jämförelse.

Föreslår att om du har möjlighet provar en PLEKad gitarr eller bas du "dissar" det hela. :wink: Visst är det bra att lära sig justera själv, det säger jag inget om, men detta handlar om något helt annat.

EDIT: lite revidering
Senast redigerad av Matte den fre 13 aug 2010, 14:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

BASBLOGGEN.se skrev:Funderar på att göra ett reportage om Guitarlabs/PLEK under hösten/vintern om någon är intresserad...
Självklart finns intresse för ett sådant reportage! Funderar seriöst på att lämna in en bas nästa gång jag är i Stockholm.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Re: PLEK

Inlägg av lowfreq »

Wennefer skrev:...deras helt nya plek-maskin!
Har dom en ny Plek-maskin?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

PLEK är väl grejen för såna players som inte vill ha någon stränghöjd alls :?:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+

Inlägg av JonnyTrobro »

lowfreq skrev:
Japp, det har dom. Nyheten finns så klart på BASBLOGGEN.se
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

Gjorde ett bandbyte och plek på min rick jag hade och satan i gatan vad skön den blev att spela på.
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem

Inlägg av Wennefer »

lowfreq skrev:
Japp! Den dom hade innan har sålts till någon verkstad i Norge. Den de har på Guitarlabs nu hade de enligt snubben där bara haft i circa en månad, den var enligt honom mer nogrann och hade några nya features som den tidigare inte hade! Jag ska hämta basen innan den 21:a, då blir det en utvärdering i den här tråden om vad jag tycker.
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Synd att det ska vara så meckigt att få sin bas PLEKad, hade underlättat enormt om man bott i stockholm, eller om guitarlab legat i Ume... Hur som ska jag se till att PLEKa mina basar och min acke nån dag.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Valle skrev:Synd att det ska vara så meckigt att få sin bas PLEKad, hade underlättat enormt om man bott i stockholm, eller om guitarlab legat i Ume... Hur som ska jag se till att PLEKa mina basar och min acke nån dag.
Hehe.. jag bor 3km från Guitarlabs så jag ska nog dit med en bas snart. :wink:
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem

Inlägg av Wennefer »

lowfreq skrev:
Valle skrev:Synd att det ska vara så meckigt att få sin bas PLEKad, hade underlättat enormt om man bott i stockholm, eller om guitarlab legat i Ume... Hur som ska jag se till att PLEKa mina basar och min acke nån dag.
Att dessutom kunna göra lite klassisk Mods-sightseeing i Kentas gamla Hoods är ju en fin bonus också!

Spana in: http://www.blackeberg.org/2009/02/07/ha ... nta-del-1/

Bild
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Wennefer skrev:
lowfreq skrev:
Att dessutom kunna göra lite klassisk Mods-sightseeing i Kentas gamla Hoods är ju en fin bonus också!

Bild
+1
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem

Inlägg av Wennefer »

Okej! Fick samtal idag om att basen var fixad, vilket var tre dagar före satt deadline. Förutom PLEK fick jag bandstavarna rundade längst ut samt fick mina billiga koreanska stämmisar bytta till Gotoh Rock Solid (som var kanon!).

När jag kommer dit och provar basen känns den fantastisk!! Väldigt bra samklang i hela instrumentet och bra punch och sustain. Jag hade valt deras "Super Low" för min stränghöjd, men när jag provade tyckte jag inte alls att det var lågt nog. Jag vill personligen åt vad som på det här forumet refereras till som "Ale-stränghöjd".

Jag och Uffe gav oss därför iväg på en 4-timmars upptäcktsfärd i stränghöjdernas, filandets och felsökningarnas förlovade land, alltmedan tjejen så sakteliga föll i djup sömn på Guitarlabs soffa.

Plek-roboten gick varm och jag fick svar på allt jag ville veta om detta mekaniska monster. Men det mesta arbetet utförs fortfarande för hand, maskinen används framförallt som ett mätverktyg som teknikern sedan arbetar utifrån. Bara när jag var där skannade vi basen säkert 10 gånger. Uffe förklarade hur det fungerade och vad han gjorde och jag kände mig väldigt delaktig i hela processen.

När vi var klara hade vi landat vid något som Uffe beskrev som "Att utmana fysikens lagar" och då kändes den som jag ville ha den. Super low torde dock passa de flesta basister som vill ha ett skönt och relativt lättspelat instrument. Det är som jag förstår det inte alla som är lika skadade/mesiga som jag och Ale.

Nu är jag hemma igen och känner mig väldigt nöjd med basen, den känns stabil och låter mycket, mycket bra.

Det bästa av allt är att dessa fyra timmars harvande fram och tillbaks nu inte behöver upprepas. En profil för just min bas har sparats i datorn. Min nuvarande setup kan därför återskapas när jag lämnar in basen igen. Vill jag göra förändringar kan jag utgå helt ifrån hur den var när jag kände mig nöjd efter den här gången.

Sammanfattningsvis:

Fantastisk service. Trevligt men proffesionellt bemötande och stort kunnande toppat med en portion humor. Uffe visade också att han som alla bra instrument-meckare verkligen tar sin uppgift på allvar och vilade inte förens jag var helt nöjd.

Guitarlabs får fem av fem Gotoh-stämskruvar!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Wennefer skrev:Att dessutom kunna göra lite klassisk Mods-sightseeing i Kentas gamla Hoods är ju en fin bonus också!

eller Janne Schaffer som också är uppväxt i Blackeberg.. men som nu bor vid bromma kyrka.. där jag också bor.
Skriv svar