Lacka bandlös greppbräda?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Lacka bandlös greppbräda?

Inlägg av Punkster »

Ska banda av en bas, och tänkte lacka greppbrädan med något. Tänkte mig först båtlack, men har fått för mig att epoxylack är bättre. Frågan är bara vad man får tag på sånt? Färgbutik? Har googlat, men hittar inget? Eller finns det något som är ännu bättre än båtlack och epoxy, och vad skulle det isf vara?
/Linus
Användarvisningsbild
lingman basses
VIP medlem

Inlägg av lingman basses »

Låter konstigt för mej att lacka greppbrädan, är det rosewood så är träet fett i sej och behöver inte lackas, olja!!
Senast redigerad av lingman basses den lör 14 aug 2010, 18:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Ren epoxylack hittar du i båttillbehörsaffärerna.
SP epoxy eller West som säljs av LeFant är de vanligaste.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

lingman basses skrev:Låter konstigt för mej att lacka greppbrädan, är det rosewood så är träet fett i sej och behöver inte lackas, olja!!
Mjo, fast ska man inte köra flatwounds kan det ju vara en tanke att ha ett skyddande lager för greppbrädan som inte är byggd för bandlöst. Kan jag tycka.
Kultivator
Medlem++

Inlägg av Kultivator »

Hellish skrev:
lingman basses skrev:Låter konstigt för mej att lacka greppbrädan, är det rosewood så är träet fett i sej och behöver inte lackas, olja!!
Mjo, fast ska man inte köra flatwounds kan det ju vara en tanke att ha ett skyddande lager för greppbrädan som inte är byggd för bandlöst. Kan jag tycka.
Att rounds skulle slita suuuupermycket på greppbrädan är väl en missuppfattning? Har jag läst flera gånger har jag för mig.

Just ljudet av epoxylackad bräda kan ju vara något man eftersträvar också. Mer Jaco då liksom.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Janne

Inlägg av Janne »

Båtaffär som sagt, det är inte billigt med tvåkomponentslack, går väl på en femhundring har jag för mig. Har du testat att spela på lackad bräda? Jag själv tyckte att både ljud och spelkänsla blev bra mycket sämre när jag lackade en bandlös bräda.
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Kultivator skrev:
Hellish skrev:
Att rounds skulle slita suuuupermycket på greppbrädan är väl en missuppfattning? Har jag läst flera gånger har jag för mig.

Just ljudet av epoxylackad bräda kan ju vara något man eftersträvar också. Mer Jaco då liksom.
Beror på. Av mina egna erfarenheter av rounds på olackad greppbräda så sliter det. I synnerhet på en rosewood bräda. Jag har även lyckas få gropar och liknade av rounds på en ebenholtzbräda. Så jag skulle inte säga att det är en missuppfattning eller så är jag undantaget som bekräftar regeln att allt man läser på internet är sant..... :wink:. Dock så sliter man inte ut brädan på ett par rep eller gig om man inte är väldigt våldsam. Sedan ger en epoxylackad bräda ett lite annorlunda ljud än en trären.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Jag har provat både och, men inte jättenoga. Rent ljudmässigt så tycker jag nog det är hugget som stucket. Huvudsakligen så tänkte jag nog köra med flats, så slitagefrågan är kanske inte jätteviktig heller.

Men om epoxylack kostar 500 kr för en burk/flaska så hoppar jag nog den biten. Då känns det som att det får duga med båtlack från Biltema om brädan ska lackas.
/Linus
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

Punkster skrev:Jag har provat både och, men inte jättenoga. Rent ljudmässigt så tycker jag nog det är hugget som stucket. Huvudsakligen så tänkte jag nog köra med flats, så slitagefrågan är kanske inte jätteviktig heller.

Men om epoxylack kostar 500 kr för en burk/flaska så hoppar jag nog den biten. Då känns det som att det får duga med båtlack från Biltema om brädan ska lackas.
Köp INTE och ALDRIG färg på biltema..bara blask..
Kolla med nån bil-lackerare om dom inte kan dra på den i samband med nån annat lackjobb..går ju inte åt många centiliter för det där.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

olabola skrev:
Punkster skrev:Jag har provat både och, men inte jättenoga. Rent ljudmässigt så tycker jag nog det är hugget som stucket. Huvudsakligen så tänkte jag nog köra med flats, så slitagefrågan är kanske inte jätteviktig heller.

Köp INTE och ALDRIG färg på biltema..bara blask..
Kolla med nån bil-lackerare om dom inte kan dra på den i samband med nån annat lackjobb..går ju inte åt många centiliter för det där.
Jag har kört på Biltema-grejer förut, och det brukar imo aldrig vara något problem. Det här projektet blir ganska budget, har köpt en bas för 700 spänn som jag ska prova att banda av själv och leka lite med. Det behöver inte bli superbra, tanken är mest att jag ska prova för att det är kul. Därför tar jag det lite lugnt med budgeten.
/Linus
Janne

Inlägg av Janne »

Jag har ju mycket lack kvar trots att jag använt det till lite annat. Kan slänga upp burkarna till dig med frugan imorgon, hon ska till friskis och svettis i örebro.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Janne skrev:Jag har ju mycket lack kvar trots att jag använt det till lite annat. Kan slänga upp burkarna till dig med frugan imorgon, hon ska till friskis och svettis i örebro.
Det vore superschysst, om man kan få till tid för överlämning. Jag jobbar hela dagen och åker iväg på kickoff nån gång på sena eftermiddagen. Vad vill du har för det förresten?
/Linus
Janne

Inlägg av Janne »

Jag vill inte ha något för det men överlämningen kan bli klurig. Det krävs nästan att att du kan vara på plats vid friskis och svettis 16.40-16.45 nånting. Hon vågar inte lämna det i receptionen, hon känner ju inte folk där och det luktar ju lite skumt :shock:
Du kan väl skicka ett pm om det funkar.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Ett PM på väg! :D
/Linus
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Sådär, nu är halsen ifråga avbandad och klar. Jag fyllde skårorna i greppbrädan med kemiskt trä. Problemet är bara att det inte verkar ha härdat ordentligt. På vissa ställen känns det mjukt och poröst, nästan så att det blir märken och lossnar om man petar på det med nageln. Man kanske skulle lacka över det hela ändå, bara för att få till ett ordentligt skydd? Även fast jag nog hade kommit fram till att det räckte med att bara olja...
/Linus
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Shit det gick fort att banda av! Verkar basen duga i övrigt? :)
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Japp, det gick fort! :D Hämtade ut den igår efter jobbet och drog ur banden på kvällen. Idag har den fått fyllning i skårorna och blivit ordentligt slipad och justerad. När jag får tid så ska jag koppla in den där micken också. Det låter hur maffigt som helst med mudbucker och stallmick + flats.
/Linus
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+

Inlägg av SUBurban »

Punkster skrev:Sådär, nu är halsen ifråga avbandad och klar. Jag fyllde skårorna i greppbrädan med kemiskt trä. Problemet är bara att det inte verkar ha härdat ordentligt. På vissa ställen känns det mjukt och poröst, nästan så att det blir märken och lossnar om man petar på det med nageln. Man kanske skulle lacka över det hela ändå, bara för att få till ett ordentligt skydd? Även fast jag nog hade kommit fram till att det räckte med att bara olja...
"Kemträ" härdar aldrig...det är mjukt som mjukost...eller åtminstone granvirke. Min erf.....

Ska du köra flata eller slipade strängar behöver du inte behandla RW-bräda alls. Lite olja, kan ju göra den snyggare men ingen lack. Lack på RW är inte kul...

Ska du köra rundvindade strängar är det nog bra att göra en ytförhårdnad. Då är epoxi eller polyuretan alternativen, för RW är sååå fet och lack släpper gärna greppet - fläckvis...
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Beror på vilken lack du använder.. Mattisson hade en ny som skulle både klara det ena och det andra.. så den ligger på min:

Bild

Edit: Ja... jag är galet nöjd med resultatet. :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

SUBurban skrev:
Punkster skrev:Sådär, nu är halsen ifråga avbandad och klar. Jag fyllde skårorna i greppbrädan med kemiskt trä. Problemet är bara att det inte verkar ha härdat ordentligt. På vissa ställen känns det mjukt och poröst, nästan så att det blir märken och lossnar om man petar på det med nageln. Man kanske skulle lacka över det hela ändå, bara för att få till ett ordentligt skydd? Även fast jag nog hade kommit fram till att det räckte med att bara olja...
"Kemträ" härdar aldrig...det är mjukt som mjukost...eller åtminstone granvirke. Min erf.....

Ska du köra flata eller slipade strängar behöver du inte behandla RW-bräda alls. Lite olja, kan ju göra den snyggare men ingen lack. Lack på RW är inte kul...

Ska du köra rundvindade strängar är det nog bra att göra en ytförhårdnad. Då är epoxi eller polyuretan alternativen, för RW är sååå fet och lack släpper gärna greppet - fläckvis...
Feta träslag fettar man av med aceton innan man lackar eller limmar.
För många basar är inte nog
Skriv svar