Hjälp! Cordes Lambertsträngarna drar med sej stallet?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
cina
Medlem

Hjälp! Cordes Lambertsträngarna drar med sej stallet?

Inlägg av cina »

Har någon här på forumet haft problem med att Cordes Lambert drar med sej stallet?

Jag monterade Cordes Lambert G o A strängen (dom var sämst av fårsenorna)för några kvällar sen,redan igår kväll märkte jag att stallet börjat lyfta lite på fötterna, stallet lutar lite mot greppbrädan så jag justerade det, blev ju snyggt och prydligt igen,med fötterna perfekt mot locket rakt och fint...
Strängarna sjunker i ton lite varje dag, G.et hamnar på F typ.. och jag stämmer upp dom med följd att fötterna börjar lyfta efter ett tag igen... :bluerolleyes:
Jag har förresten ett justerbart stall som är justerat av en fackman, stallfötterna är mot locket så mycket det går...
Jag har gnott med en blyertspenna i stallet där strängarna går över som man ska,
men det verkar inte hjälpa... har även kollat så skårorna inte är för trånga...
Stallet är bara 1 år gammalt borde väl hålla längre..:hmm:
Någon som har nåt bra tips på bättre friktionsmedel än grafit (blyertspenna)?
Vill inte ha nån repris på country-Sm i år igen körde med pyramid plasträngar då..
/Cina
My gear: 86årig roadworn 3/4 hillbillybas märke:ROY med Kandymick
Elbas: Belamy electronic/Fenderjazzkopia,Behringer Ampeg wannabetopp) 500 W,Warwick 4/10 cab

citat:Men jag har ju dubbelkollat 3 ggr!!! :-)
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Om grafit inte hjälper så är det nog bara att hålla emot när man stämmer och eventuellt knixa till stallet när man stämt upp och så finjustera stämningen efter det.
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Re: Hjälp! Cordes Lambertsträngarna drar med sej stallet?

Inlägg av Bontracasso »

cina skrev:Har någon här på forumet haft problem med att Cordes Lambert drar med sej stallet?

Jag monterade Cordes Lambert G o A strängen (dom var sämst av fårsenorna)för några kvällar sen,redan igår kväll märkte jag att stallet börjat lyfta lite på fötterna, stallet lutar lite mot greppbrädan så jag justerade det, blev ju snyggt och prydligt igen,med fötterna perfekt mot locket rakt och fint...
Strängarna sjunker i ton lite varje dag, G.et hamnar på F typ.. och jag stämmer upp dom med följd att fötterna börjar lyfta efter ett tag igen... :bluerolleyes:
Jag har förresten ett justerbart stall som är justerat av en fackman, stallfötterna är mot locket så mycket det går...
Jag har gnott med en blyertspenna i stallet där strängarna går över som man ska,
men det verkar inte hjälpa... har även kollat så skårorna inte är för trånga...
Stallet är bara 1 år gammalt borde väl hålla längre..:hmm:
Någon som har nåt bra tips på bättre friktionsmedel än grafit (blyertspenna)?
Vill inte ha nån repris på country-Sm i år igen körde med pyramid plasträngar då..
/Cina
Till att börja med har detta ingenting med vare sig Cordes Lambert eller ditt stall att göra (förutsatt att stallet är riktigt injusterat) Att byta strängsort gör att din bas reagerar på den nya spänningen
Har du dessutom otur så är din vinkel på halsinfästningen för hög (änden på greppbrädan pekar upp för mycket från basen ,det räcker med några millimeter vid halsen som blir en centimeter i slutet av brädan) en reaktion på detta kan vara att din strängvinkel är för brant mellan stränghållare och greppbräda. När du då ändrar tension så märks det mycket tydligare. Kan isf enkelt åtgärdas med att höja undersadeln (dvs. byta ut till en högre) för att få en lägre tension, hellre än att montera om halsen. Nu vet inte jag vad du har för bas men detta är tyvärr en alltför vanlig reaktion på vissa instrument.
Användarvisningsbild
cina
Medlem

Re: Hjälp! Cordes Lambertsträngarna drar med sej stallet?

Inlägg av cina »

Till att börja med har detta ingenting med vare sig Cordes Lambert eller ditt stall att göra (förutsatt att stallet är riktigt injusterat) Att byta strängsort gör att din bas reagerar på den nya spänningen
Har du dessutom otur så är din vinkel på halsinfästningen för hög (änden på greppbrädan pekar upp för mycket från basen ,det räcker med några millimeter vid halsen som blir en centimeter i slutet av brädan) en reaktion på detta kan vara att din strängvinkel är för brant mellan stränghållare och greppbräda. När du då ändrar tension så märks det mycket tydligare. Kan isf enkelt åtgärdas med att höja undersadeln (dvs. byta ut till en högre) för att få en lägre tension, hellre än att montera om halsen. Nu vet inte jag vad du har för bas men detta är tyvärr en alltför vanlig reaktion på vissa instrument.
Min bas är en öst-tysk plywood bas (made in DDR)
Ok det låter logiskt,har för mej att jag har sett nån grunka som höjer nedre sadeln eller/och förlänger stränghållarens wire på ett känt amerikanskt rockabillyforum, men lite funderingar kommer här då?hur är det med vinkeln då, när det är en sån otrolig tension just på G-strängen..varför är inte alla strängar lika spända? Dom andra strängarna är senor som är mer töjbara iof.., Stallet pallade inte med ,snacka om starka krafter,det exploderade med en sjujäkla smäll! på ett gig i helgen.. :bluecry: :bluecry:

Troligtvis var stallet av taskig kvalitet ,(en present) jag lär ju inte köpa ett justerbart stall igen!! ska väl vara ett gjort i kevlar möjligtvis...:P
Kollade stallet strax innan vi gick upp på scen men ett sjujäkla bassolo "knäckte" stallet till slut...har ingen överdriven stränghöjd heller precis...10-12 mm
får mecka dit ett gammalt stall med senor så länge innan jag ringer bas-doktorn i Karlskoga...
/Cina

Bild

och här är en liten installation.... (det andra projektet) :roll: :P
Bild[/quote]
Elbas: Belamy electronic/Fenderjazzkopia,Behringer Ampeg wannabetopp) 500 W,Warwick 4/10 cab

Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Inlägg av Bontracasso »

Oki: det hade med ditt stall att göra, jag fattade inte att det hade gått av!
Dålig kvalitet på stall, JA! men låt dig inte avskräckas från höj/sänkstall i framtiden. Välj ett i bra kvalitet så fixar det sig. Lycka till med basen!
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Inlägg av hiwatt »

Oj då Cina...aldrig varit med sånt ! Beklagar verkligen.
Lyssna på Bontracasso...jag skulle göra som föreslagit.
lambert har ett nytt G sträng som ska vara mycket bättre.
Dessutom jobbar han med ett nytt E sträng oxå...spännande...
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Användarvisningsbild
cina
Medlem

Inlägg av cina »

hiwatt skrev:Oj då Cina...aldrig varit med sånt ! Beklagar verkligen.
Lyssna på Bontracasso...jag skulle göra som föreslagit.
lambert har ett nytt G sträng som ska vara mycket bättre.
Dessutom jobbar han med ett nytt E sträng oxå...spännande...
Tack Eric, hmm, så det är problem med för hög tension på g-strängen då eller?
Har du märkt av det på din kontra?
Funderar på att dra iväg ett mail till Lambert om G-strängen,så dom får skicka en bättre, som inte är som en pianosträng det bidrog nog tyvärr till the big blowout.
Har ju alltid kört med senor tidigare och dom följer ju med basen på ett annat sätt i temperatursvängningar både på gott och ont....(håller inte stämningen.)

/Cina

Skriv svar