Mac/Logic-problem

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Ok. Några grundregler när man spelar in på datorn (Mac i det här fallet):

* Stäng av alla strömsparfunktioner i datorn. Gå in på Systeminställningar/Strömsparare och sätt "Dator i viloläge" på Aldrig och lika så med "Skärm i viloläge". Ta bort markeringen vid "Sätt hårddisken/hårddiskarna i vila när det är möjligt". Ta bort markeringen vid "Minska ljusstyrkan automatiskt innan skärmen försätts i vila". Energisparfunktioner skapar problem. Stäng av dom när du spelar in!

* Spela aldrig in på systemdisken!! På en bärbar, skaffa en BRA firewire-drive (7200 varv) och spela in på den. På en stationär, sätt i fler interna diskar.

* Kör Skivverktyg/Reparera Skivbehörigheter efter systemuppdateringar eller efter att ha installerat program på datorn. Skivverktyg hittar man under Program/Verktygsprogram. Jag har lagt ut den i Docken personligen så att den finns lätt åtkomlig. Öppna programmet, markera din systemdisk och tryck "Reparera skivbehörigheter". Lite allmänt strulfixknep på en Mac. Faktiskt ganska viktigt att göra ibland.

* Bufferinställningar har ingenting med detta problemet att göra men fortfarande viktigt att ställa in rätt bufferstorlek. Annars kan man få knäppar i lyssningen och dropouts på det inspelade materialet. Lyssna efter detta. 128 ska funka på en ny MacBook med 8 gig internt och ett Duet kort. Då får man en latency strax över 7 millisekunder och det är helt ok. Funkar inte detta så prova ställa om bufferstorleken till 256. Men det BÖR funka med 128. Duet är för övrigt ett otroligt bra ljudkort.

* Om man kör väldigt tunga arr kan man få detta felmeddelande (disk too slow) i alla fall trots att datorn har tillräckligt med pulver och då första gången man spelar upp arret i fråga. Problemet försvinner efter första genomspelningen då datorn buffrat arret. Sen är det bara att köra.

* Det Martin säger om att planera arret och inte lägga reverb direkt på kanalerna utan bussa istället är viktigt. SpaceDesigner är processorkrävande. Använd inte den fasriktiga EQ´n i Logic vid inspelning. Kan ge latencyproblem och även den är rasande processorkrävande. Kör på den vanliga Channel Eq tills det är dags att mixa och byt då till den fasriktiga eq´n (Linear Phase EQ) om ni nu är petiga (och över huvudet taget hör någon skillnad.....). Om man lagt 20 kanaler körsång, bussa dessa 20 kanaler och lägg EQ och kompressor på bussen istället för på varje enskild kanal. Där sparar man REJÄLT med processorkraft. Den typen av tänk är bra.... Och det finns absolut ingen orsak i världen att lägga den fasriktiga eq´n på en shaker eller andra mindre "viktiga" instrument. Jag använder den mest i lite mer nakna ljudbilder. Flygel + sång t ex. Den låter faktiskt bättre. Men är processorkrävande.

Några tankar i ärendet.....

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Hur spelar man in på en BRA firewire-drive med en macbook pro om man har ett apogee duet? kan man spilta firewireutgångar?
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Valle skrev:Hur spelar man in på en BRA firewire-drive med en macbook pro om man har ett apogee duet? kan man spilta firewireutgångar?
Jo, med en firewire-hub, om inte ljudkortet har en ytterligare firewire-utgång. Har inte Macbook Pro två fw-utgångar?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Valle skrev:Hur spelar man in på en BRA firewire-drive med en macbook pro om man har ett apogee duet? kan man spilta firewireutgångar?
http://shop.inlife.se/product_info.php? ... s_id=23726

Jag har Firewire 800-port på min MacBook så antingen spelar jag in på en firewire 800-disk eller så använder jag en FW 800 till 400-kabel.

http://store.apple.com/us/product/TP320LL/A

Men annars går det bra med en hub.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:
Har inte Macbook Pro två fw-utgångar?
Min har en FW 800 och en 400. Och två USB. Dom nya har nog bara en FW 800 förutom två USB-portar tror jag. USB är lika snabbt som FW 400 nu för tiden så dom prioriterar väl USB istället då fler produkter kör USB.....

//J
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Hellboy skrev:
basmartin skrev:
Min har en FW 800 och en 400. Och två USB. Dom nya har nog bara en FW 800 förutom två USB-portar tror jag. USB är lika snabbt som FW 400 nu för tiden så dom prioriterar väl USB istället då fler produkter kör USB.....

//J
Ah. Märkligt val, tycker jag. Firewire-enheter med egna DSP, belastar ju inte processorn lika mycket. Det är väl det som är intressant för audio-bruk.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:
Hellboy skrev:
basmartin skrev:

//J
Ah. Märkligt val, tycker jag. Firewire-enheter med egna DSP, belastar ju inte processorn lika mycket. Det är väl det som är intressant för audio-bruk.
Håller med. Men inte ens Apple prioriterar musikskaparna i alla lägen.... Lallarna gillar USB..... ;)

17-tummaren har tyvärr TRE USB-portar ser jag. Dom skulle lagt till en FW 800 till istället så att man kan köra dubbla 800/400 utan hub. Men icke.....

//J
Lillebrorsan
Nykomling

Inlägg av Lillebrorsan »

Tusen tack for tippsen, har inte hunnit kolla in problemlosning an, men ska borja bena i det imorgon! Hoppas det gar att losa.

Tobias
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Lillebrorsan skrev:Tusen tack for tippsen, har inte hunnit kolla in problemlosning an, men ska borja bena i det imorgon! Hoppas det gar att losa.

Tobias
Stäng av strömsparfunktionerna. Viktigt!! Inte spela in på systemdisken är också viktigt. Reparera skivbehörigheter är bra att göra lite då och då efter att ha installerat program eller systemuppdateringar. Lycka till.

MVH//Jan
Lillebrorsan
Nykomling

Inlägg av Lillebrorsan »

Sa.... har kollat lite nu. Apple hade en bra support artikel gallandes det har problemet pa apple.com.
Nar jag kollar pa System Performances gar Disk I/0 mataren i topp vid varje play start (det ar da en fordojning pa ca 3 sek innan projektet rullar)....efter det ligger den ngnstans i mitten. Audio mataren ar pa ca 33 procent. Jag tolkar detta som att RAM minnet ar fullt tillrackligt, men att jag inte har tillrackligt med CPU power, vilket skulle atgardas med en extern 7200 drive. Nar jag defrostade de frysta sparen startar projektet efter bara en halv sekund typ, en forbattring alltsa, som styrker min teori.
Ska aven stanga av exs24 virtual memory, se om det kan hjalpa.

Man maste helt enkelt forsta lite vad det handlar om for att kunna losa det har verkar det som.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Lillebrorsan skrev:Sa.... har kollat lite nu. Apple hade en bra support artikel gallandes det har problemet pa apple.com.
Nar jag kollar pa System Performances gar Disk I/0 mataren i topp vid varje play start (det ar da en fordojning pa ca 3 sek innan projektet rullar)....efter det ligger den ngnstans i mitten. Audio mataren ar pa ca 33 procent. Jag tolkar detta som att RAM minnet ar fullt tillrackligt, men att jag inte har tillrackligt med CPU power, vilket skulle atgardas med en extern 7200 drive. Nar jag defrostade de frysta sparen startar projektet efter bara en halv sekund typ, en forbattring alltsa, som styrker min teori.
Ska aven stanga av exs24 virtual memory, se om det kan hjalpa.

Man maste helt enkelt forsta lite vad det handlar om for att kunna losa det har verkar det som.
Har du stängt av strömsparfunktionerna? Ursäkta att jag tjatar.... :D Dom ligger och stör i systemet en hel del....

//J
Lillebrorsan
Nykomling

Inlägg av Lillebrorsan »

Nej det ar bra att du tjatar!;)
Jag testade det...hande inte sa mkt just pa stoert. Du skrev "nar de spelar in". Betyder det att jag kan ha stromspararlage nar jag spelar upp?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Lillebrorsan skrev:Nej det ar bra att du tjatar!;)
Jag testade det...hande inte sa mkt just pa stoert. Du skrev "nar de spelar in". Betyder det att jag kan ha stromspararlage nar jag spelar upp?
Du kan ha enerigsparfunktionerna igång när du surfar på nätet, fakturerar eller håller på med ordbehandling. Stäng av vid musik-/videoredigering och andra tyngre applikationer där du streamar bild eller ljud. Upp- eller inspelning när du kör Logic spelar ingen roll. Stäng av. Dom ligger och känner av systemet i bakgrunden och det stör.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Hellboy skrev:Om man lagt 20 kanaler körsång, bussa dessa 20 kanaler och lägg EQ och kompressor på bussen istället för på varje enskild kanal.
NEIN NEIN NEIN!!

Kompressor bör du definitivt ha på varje kanal eftersom du annars får en massa ojämnheter i stereobilden vilket gör att det inte alls upplevs som 20 kanaler utan mest störande.
Anders Edenroth påpekade detta angående att mixa kör med bredd. Jag gjorde vid den tidpunkten som du sa och lade kompressor på varje stäm-bus istället. Skilnaden är väsentlig.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Lillebrorsan skrev:Nar jag kollar pa System Performances gar Disk I/0 mataren i topp vid varje play start (det ar da en fordojning pa ca 3 sek innan projektet rullar)....efter det ligger den ngnstans i mitten. Audio mataren ar pa ca 33 procent. Jag tolkar detta som att RAM minnet ar fullt tillrackligt, men att jag inte har tillrackligt med CPU power, vilket skulle atgardas med en extern 7200 drive. Nar jag defrostade de frysta sparen startar projektet efter bara en halv sekund typ, en forbattring alltsa, som styrker min teori.
Ehhhh... nej.

Om "Disk I/O" går i topp, säger det ingenting om varken CPU eller minne, det säger att kommunikationen med hårddisken inte hänger med av en eller annan anledning.

"Audiomätaren" däremot har i högsta grad med processorkraft att göra, och där har du ju god marginal med dina 33% last.

När du fryser ett midispår, omvandlas det till ett "tillfälligt audiospår" som sparas på hårddisken. Därefter frigörs kanalens alla pluggar så att du får mer ledig CPU-kraft att använda till annat. Ett fryst midispår är alltså lika med ytterligare ett audiospår, även om det inte ser ut så för ögat.

Att det går bättre när du "tinar upp" ett par frysta spår, det bekräftar bara det som datorn hela tiden har sagt till dig - nämligen "disk too slow". Disken hänger inte med. Men varför inte köra med fler spår upptinade helt enkelt? Du verkar ju ha gott om marginal eftersom CPU-lastmätaren ("audio") står så lågt...

Du har rätt i att en snabb extern disk förmodligen också skulle hjälpa dig, men det skulle inte ha med CPU-kraften att göra... du får inte mer CPU-kraft av att lägga till snabbare lagringsmedia!
Lillebrorsan
Nykomling

Inlägg av Lillebrorsan »

Tack tack! Alltsa den gar i topp precis vid started, sedan ar den langt under 50%. Far kora med farre frysta spar helt enkelt. Den funktionen verkar vara for datorer med storre procesor kraft (ven om min kollega med likadan dator rekommenderade mig att just frysa sparen).
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Hellboy skrev:Om man lagt 20 kanaler körsång, bussa dessa 20 kanaler och lägg EQ och kompressor på bussen istället för på varje enskild kanal.
NEIN NEIN NEIN!!

Kompressor bör du definitivt ha på varje kanal eftersom du annars får en massa ojämnheter i stereobilden vilket gör att det inte alls upplevs som 20 kanaler utan mest störande.
Anders Edenroth påpekade detta angående att mixa kör med bredd. Jag gjorde vid den tidpunkten som du sa och lade kompressor på varje stäm-bus istället. Skilnaden är väsentlig.
Ok. Ett litet tilläg här.

Sitter man på en laptop, som i det här fallet, så funkar det ofta inte med att gödsla med kompressorer. Framförallt inte om man använder den fasriktiga kompressorn.

Sen beror det lite på vem/vilka som körar och hur bra mikrofonteknik han/hon/dom har. Sen beror det också lite på HUR körerna är inspelade. Ska jag spela in ett körpaket så väljer jag oftast att lägga på en hårdvarukompressor redan vid inspelning. Då funkar det helt fantastiskt strålande bra att bara komprimera paketet efteråt.

Men om körerna inte är inspelade med kompressor och den som sjunger inte har en hyffsad mickteknik så är det ett måste med kompressor på varje kanal. Alternativt att man sätter sig ner och klipper upp sångtagningarna och ändrar volym på dom fraser där det behövs för att få en jämn signalnivå och därefter komprimera bussen.

För att sammanfatta: Som jag vanligtvis spelar in är det inte nödvändigt att komprimera varje kanal separat då jag vanligtvis spelar in med en hårdvarukompressor. Funkade på 70-talet. Funkar fortfarande och det utan skev stereobild.

//J
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Om du har problem med att gödsla med just kompressorer så måste det vara ett satans tungt arr du kör..... Jag vill minnas att jag körde min gamla macbook nära protestgränsen en gång och då hade jag 14 tracks med synthar och samplers 42 audiospår ,varav 34 sångspår MED kompressor på varje, 3 space designers, nåt delay och en izotopeplugg på mastern och det rullade fortfarande så just kompressorer är ju inget att spara på.

Nä visst ,jan, om du komprimerat varje spår redan så behöver du inte komprimera varje spår igen men om du inte snackar om Simon and Garfunkel så har jag svårt att se den magiska miktekniken som gör att du din sångare kan sjunga så otroligt jämnt att din komp på körbussen inte reagerar på den där enskilt starkaste på just det där stället med stinkande resultat. Jag körar ju själv x ggr i veckan och jag vet inte om alla andra sångare håller på och spelar "mikteknik" men jag sitter då knappast och rör på skallen när jag sjunger och jag vill inte att ngn jag spelar in gär det heller....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Nä visst ,jan, om du komprimerat varje spår redan så behöver du inte komprimera varje spår igen men om du inte snackar om Simon and Garfunkel så har jag svårt att se den magiska miktekniken som gör att du din sångare kan sjunga så otroligt jämnt att din komp på körbussen inte reagerar på den där enskilt starkaste på just det där stället med stinkande resultat.
Gå in och sänk den lilla enskilt starkaste delen manuellt i volym då.
Det finns många sätt att jobba på och i just det här fallet ser jag inte problemet. Spelar man in med kompressor och sångaren/sångerskan är bra har jag ganska sällan upplevt det som ett direkt problem att komprimera bussen. Som sagt, beroende på hur man spelar in tror jag. Och kanske också beroende på vilken typ av musik det handlar om......

När jag kör på min MacBook kan jag verkligen inte slösa med pluggar då processorn säger ifrån. Lägga kompressorer på 30 audiospår kan definitivt göra skillnad. När jag kör på studiodatorn kan jag göra precis vad som helst. Har aldrig lyckats köra den i botten oavsett vad jag gjort.

//J
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Hellboy skrev:
f-bass skrev:
Nä visst ,jan, om du komprimerat varje spår redan så behöver du inte komprimera varje spår igen men om du inte snackar om Simon and Garfunkel så har jag svårt att se den magiska miktekniken som gör att du din sångare kan sjunga så otroligt jämnt att din komp på körbussen inte reagerar på den där enskilt starkaste på just det där stället med stinkande resultat.
Gå in och sänk den lilla enskilt starkaste delen manuellt i volym då.
Det finns många sätt att jobba på och i just det här fallet ser jag inte problemet. Spelar man in med kompressor och sångaren/sångerskan är bra har jag ganska sällan upplevt det som ett direkt problem att komprimera bussen. Som sagt, beroende på hur man spelar in tror jag. Och kanske också beroende på vilken typ av musik det handlar om......

När jag kör på min MacBook kan jag verkligen inte slösa med pluggar då processorn säger ifrån. Lägga kompressorer på 30 audiospår kan definitivt göra skillnad. När jag kör på studiodatorn kan jag göra precis vad som helst. Har aldrig lyckats köra den i botten oavsett vad jag gjort.

//J
Sänka den starka delen manuellt känns inte riktigt som ngn option om man jobbar med 20 spårs kör ....men har du tid med det så kör hårt...;-)
Konstigt att din bärbara inte pallar....Min var en trött 2 ghz core 2 duo med 4 gb minne och hade inga problem med just kompressorer. alls. Och då hade jag som sagt klastat på med annan skit_ett_gäng .
Sen minns jag iofs en annan gång när den inte pallade mer än en addictive drums, 4 gitarrkanaler med lite stärkarpluggar och en sångkanal.....kan iofs ha haft att göra med mitt dodgy interface den gången..

ANyway...visst, det finns många sätt att jobba på och olika känslighet för saker.
Personligen så är jag grymt känslig för ojämnheter inom ett paket som jag försöker göra så brett som möjligt iom att vår hjärna väljer att fokusera på det som plötsligt blir lite starkt snett framme till vänster och då inte "hör" dom resterande 19 rösterna och därmed inte upplever fetman som dom var ämnade att skapa och då känns det ju som slöseri med tid att sitta och dubba om dubbarna ändå ska bli uppfuckade av dynamiska ojämnheter. Men som sagt...har man tid så kan man ju sitta och skriva in hur mycket volymprickar som helst och uppnå en magisk jämnhet...;-)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:Sänka den starka delen manuellt känns inte riktigt som ngn option om man jobbar med 20 spårs kör ....men har du tid med det så kör hårt... ;-)
Tar inte så mycket tid kan jag tycka och om det är många spår som ska fixas så gör man en grupp och ändrar i alla samtidigt. Har manuellt kvantiserat trummor på detta sätt och DET tar däremot tid...... Där kan vi snacka många klipp. Oftast närmare 1.000 i en låt.....
f-bass skrev:Konstigt att din bärbara inte pallar....Min var en trött 2 ghz core 2 duo med 4 gb minne och hade inga problem med just kompressorer. alls. Och då hade jag som sagt klastat på med annan skit_ett_gäng .
Sen minns jag iofs en annan gång när den inte pallade mer än en addictive drums, 4 gitarrkanaler med lite stärkarpluggar och en sångkanal.....kan iofs ha haft att göra med mitt dodgy interface den gången..
Jag har mindre internminne (3 GB) men i stort en likadan MacBook. 3 GB är max vad man kan sätta i min och det är möjligt att något annat skiljer också. Ingen aning. Men den slår i botten lite då och då.
f-bass skrev:ANyway...visst, det finns många sätt att jobba på och olika känslighet för saker.
Personligen så är jag grymt känslig för ojämnheter inom ett paket som jag försöker göra så brett som möjligt iom att vår hjärna väljer att fokusera på det som plötsligt blir lite starkt snett framme till vänster och då inte "hör" dom resterande 19 rösterna och därmed inte upplever fetman som dom var ämnade att skapa och då känns det ju som slöseri med tid att sitta och dubba om dubbarna ändå ska bli uppfuckade av dynamiska ojämnheter. Men som sagt...har man tid så kan man ju sitta och skriva in hur mycket volymprickar som helst och uppnå en magisk jämnhet...;-)
Jag försöker oftast att inte köra kompressorer så hårt att dom tar bort all dynamik. Tycker det blir platt och endimentionellt och sen får jag ofta problem med t-. s- och f-ljud istället. Max 3 - 4 dB komprimering. Sen tycker jag ofta att det börjar låta illa. Men då har jag som sagt oftast lagt en La3 eller något annat redan vid inspelning.

T-, s- och f-ljud har jag mer problem med än att få körer att låta som jag vill. Kämpar med detta nästintill alltid. Gjorde mig omaket att testa precis alla mickar jag äger på en sångerska som jag hade gigantiska problem med innan sommaren. Slutade med att vi använde en mikrofon som jag nästan uteslutande använt till akustisk gitarr tidigare. En Gefell UMT-70s.Det blev rasande bra. Stormembran utan rör. Den har inte full bandbredd utan klingar av i toppen. Helt fantastisk mikrofon. M7 kapsel. Har andra rörmickar med samma kapsel men blir inte lika bra. Låter varm och minimala problem med s-, t- och f-ljud. Blev lite sur på mig själv att jag inte kört den micken på sång tidigare. Hade sparat tid i många fall.

//J
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Hellboy skrev:
f-bass skrev:Sänka den starka delen manuellt känns inte riktigt som ngn option om man jobbar med 20 spårs kör ....men har du tid med det så kör hårt... ;-)
Tar inte så mycket tid kan jag tycka och om det är många spår som ska fixas så gör man en grupp och ändrar i alla samtidigt.
Fast nu var det ju inte alla som skulle ändras samtidigt utan 2 av 20 spår och först ska du leta på det spåret som sticker ut så att gruppens balans skadas och sen ska du pilla det till lydnad.Och det kan vara hur många sådana ställen som helst i en låt.Fan ....det finns nåt som gör den där grejen....hmm....kompressor?! ;-)
Jag gillar definitivt inte heller s, t och f men DÅ kan du ju enklare göra EN sänkning på bussen eftersom du då också slipper leta i en skog efter den som orsakar problemet.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:Fast nu var det ju inte alla som skulle ändras samtidigt utan 2 av 20 spår och först ska du leta på det spåret som sticker ut så att gruppens balans skadas och sen ska du pilla det till lydnad.Och det kan vara hur många sådana ställen som helst i en låt.Fan ....det finns nåt som gör den där grejen....hmm....kompressor?! ;-)
Jag gillar definitivt inte heller s, t och f men DÅ kan du ju enklare göra EN sänkning på bussen eftersom du då också slipper leta i en skog efter den som orsakar problemet.
Just det har jag i mycket löst genom att göra små anteckningar redan när jag spelar in. Då vet jag var och på vilket spår det kan finnas problem. Som sagt, jag komprimerar lite vid inspelning och jag upplever inte detta som ett direkt problem. Det är körer och vanligtvis ska dom inte ligga längst fram i ljudbilden. Jag har andra saker när jag spelar in som jag ser som ett större problem vanligtvis. Det är ju olika.

//J
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Lillebrorsan skrev:Tack tack! Alltsa den gar i topp precis vid started, sedan ar den langt under 50%. Far kora med farre frysta spar helt enkelt. Den funktionen verkar vara for datorer med storre procesor kraft (ven om min kollega med likadan dator rekommenderade mig att just frysa sparen).
Du blandar återigen ihop "processorkraft" med "åtkomsthastighet från hårddisken".

Frysa spår gör man om man har LÅNGSAM processor, som inte orkar med alla plugins samtidigt. Genom att frysa spåret frigör man processorkraft, men istället får man ytterligare ett audiospår att spela upp.

Ska du kräma ut max ur din dator, ska du ha balans i hur du belastar den. Alltså, köra så att hårddisken jobbar allt vad den orkar, och processorn likaså. Till hjälp i detta arbete har du lastmätare av olika slag, i ditt fall heter de "audio" (som mäter hur hårt processorn jobbar) och "disk i/o" (som mäter hur bra hårddisken för tillfället hänger med).

Nu går "disk i/o" i taket, men du har god marginal på "audio"-mätaren. Sättet att åtgärda detta är att tina upp några frysta spår. På det sättet lägger du lite mer jobb på processorn, men avlastar hårddisken.

Hänger du med?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Hellboy skrev: Just det har jag i mycket löst genom att göra små anteckningar redan när jag spelar in. Då vet jag var och på vilket spår det kan finnas problem.
?? Du menar att du för anteckningar under kördubbning om på vilket spår du ska komma att behöva rita en volymkurva?!?!?!?
Skriv svar