Nybörjare + elkontra = bra?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Nybörjare + elkontra = bra?

Inlägg av Dramo »

Funderar starkt på att skaffa elkontra.

Men, jag är total novis på kontrabasar i allmänhet. Är elkontra en bra idé då?
Tanken är att jag ska lära mig spela kontrabas på en elkontra, och se om jag gillar det etc. Och då tänker jag mig att en behändig och tyst elektrisk är smidigare och smartare än en stor och dånande akustisk. Har inte riktigt plats för en akustisk ändå.

Men om man lär sig på en elektrisk först, och blir bra på den, kommer man vara lika bra på akustisk då? :P Eller är skillnaderna i spelteknik mellan dem såpass stora i och med olika massa och förstärkning?

Hade ju mest tänkt att lära mig pizzicato och slap, ingen båge.
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+

Re: Nybörjare + elkontra = bra?

Inlägg av Sam W »

Dramo skrev:stor och dånande akustisk.
Jag vet inte så mycket om ämnet i sig, men jag har en akustisk kontra och jag kan säga att en kontra i de allra flesta fall är tystare än vad man tror. Dånande skulle jag knappast beskriva min som, i alla fall. Men stora är dom :P
Hej
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Re: Nybörjare + elkontra = bra?

Inlägg av Dramo »

Sam W skrev:
Dramo skrev:stor och dånande akustisk.
Jag vet inte så mycket om ämnet i sig, men jag har en akustisk kontra och jag kan säga att en kontra i de allra flesta fall är tystare än vad man tror. Dånande skulle jag knappast beskriva min som, i alla fall. Men stora är dom :P
Nänä, man kan ju spela tyst på en kontra. Men fördelen med elektriskt är att jag som kronisk nattuggla kan spela med hörlurar utan att störa resten av huset, eller grannen. Tänker mig att även om man spelar tyst på kontra så känns vibrationerna lite. Och den är som sagt stor. Har inte plats för den i pojkrummet. :?
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++

Inlägg av Gamba »

Finns ju ett antal trådar om detta
bla den här

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=33438

tror att alla åsiketr ang problemet är luftade i olika trådar
så jag tänker inte framföra nån här

själv alternerar jag mellan akustisk och elkontra
och det är klart att det är skillnad i spelteknik osv
men det är iallafall lättare att överföra från elkontra än elbas
till akustisk kontra (säger sig väl nästan självt)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Jag har personligen tagit beslutet att inte spela akustisk kontrabas. Det finns det så många andra som gör betydligt bättre så jag överlämnar det åt andra. Men jag spelar en hel del el-kontra och det ger mig större musikalisk frihet i mycket känner jag. För det första så är en el-kontra väldigt mycket smidigare att ta med. Sen uppmuntrar den mer till att experimentera, vilket passar mig bra. Sen tycker jag att en el-kontra passar bättre i modern musik än vad en akustisk gör. Har spelat el-kontra i allt från visor, pop, rock till doom metal. Och även i jazzsammanhang men det händer inte speciellt ofta alls för min del nu för tiden, vilket jag inte heller saknar. Håller mig gärna i lite mer moderna sammanhang. Och då känner jag att en el-kontra är ett bättre alternativ för mig. Den jag har låter så satans bra i en ljudbild också. Många el-kontrabasar försöker låta som en akustisk utan att komma i närheten. Den jag har försöker inte ens. Jag kör magnetmikrofonen när jag spelar med fingrarna och den inbyggda piezo-micken när jag spelar stråke. Den låter mer som en helt otroligt köttig bandlös el-bas än någonting annat och det passar mig bra. En el-kontra kan aldrig konkurrera med en akustisk kontrabas så varför ens försöka? Jag ser det personligen som två helt skilda instrument. Fast med några gemensamma drag givetvis som mensur, spelteknik och att man kan spela med stråke. Men jag skulle aldrig få för mig att jämföra en akustisk kontrabas med en elektrisk lika lite som jag skulle få för mig att jämföra en akustisk basgitarr med en el-bas. Det är två skilda instrument.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++

Inlägg av Gamba »

Hellboy skrev:Sen tycker jag att en el-kontra passar bättre i modern musik Den låter mer som en helt otroligt köttig bandlös el-bas än någonting annat och det passar mig bra. En el-kontra kan aldrig konkurrera med en akustisk kontrabas så varför ens försöka? Det är två skilda instrument.

MVH//Jan
++

skulle jag mot förmodan framföra en åsikt i ämnet
så har Jan redan gjort det väldigt bra,så jag låter bli

MVH/Björn
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Hellboy skrev:Jag har personligen tagit beslutet att inte spela akustisk kontrabas. Det finns det så många andra som gör betydligt bättre så jag överlämnar det åt andra.

MVH//Jan
Jag kan inte ta hänsyn till att "riktiga" kontrabasister spelar så mycket bättre än jag - det är nämligen så j-drans kul att spela på en "moraklocka"!
Hellboy skrev: För det första så är en el-kontra väldigt mycket smidigare att ta med.

MVH//Jan
Oh yes...En 'riktig' kontra tar väldigt mycket plats och den är ömtålig. Det är alltid lika spännande att ta fram den när man kommer till spelstället för att testa om den klarat transporten även denna gång.

Men jag tror det kan vara en bra idé att börja med en billig elkontra för att testa konceptet. Om du sedan blir biten kan du antingen gå vidare till en akustisk kontra eller elkontra.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar