Har ju hängt på forumet ett tag, mest som läsare och sparsam skrivare. henrytuba är 28 år och boende på Kungsholmen i hufvudstaden.
Hade spelat gitarr i tio år innan jag provade på bas på allvar första gången, detta var 4 år sen och höll i en halvårsperiod sen upplöstes bandet och sängkammarspelandet blev ett faktum, mest gitarr då.
För 3 månader sen hände något, ett par gamla kompisar behövde en basist till sitt inte så nystartade men stenhårt satsande band, Evangeliet. Jag fick frågan om jag kunde tänka mig att spela bas och för att de är så bra kompisar så kunde jag inte säga nej. Sagt och gjort, nu skulle utrustning införskaffas!
Min Ibanez 7321 fick gå till förmån för en Ibanez SRX300 (köpt av Laser-Bas) och min Vox VT50 såldes för att finansiera en Trace AH300 topp som Draco här på forumet sålde till ett bra pris. Utöver det så hade en gammal bekant en Hartke VX810 stående i källaren för dammsamling så den sålde han gladeligen till mig.
Det är riggen som det ser ut i dagsläget och som "riktig" förstarigg så duger den mer än bra!
Bandet då?
Jo, Evangeliet är ett stockholmsbaserat hårdrocksband som försöker sig på någon form av riffig "kommersiell" (aka hyfsat oprogressiv) hårdrock med svenska texter om svek, kärlek, krig, glädje, sorg, fred och strunt.
Slutligen, vad kan jag säga om basspelandet?
Till viss applicerar jag den lilla gitarrteori jag kan, i övrigt är det fullt ös som gäller. Mitt mål är att kunna spela allt och inget med fingerspel, inte för att plektrum låter dåligt men jag tycker det är mer tryck och stuns i i fingrarna.
jag har nästan lagt gitarren helt på hyllan då basspelandet har öppnat en ny och större värld i musicerandet!
Dags för henrytubas presentation!
- henrytuba
- Medlem
- Tripod
- Medlem++
Hej och välkommen!
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
- Klopper
- Hedersmedlem
- Jan Hellman
- VIP medlem
- guitarowner
- Medlem+
- henrytuba
- Medlem