Projekt: Strata-bas

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+

Projekt: Strata-bas

Inlägg av Hellsten »

Hallå. Har ett tag filat på en idé som jag själv tycker låter ascool. Sätta på en bashals på en strata-kropp. Lättare sagt än gjort ...
Jag har en J-bashals liggande hemma, av märket Squier som väl typ är nåt budgetfenderskit eller så. Men det får duga. Passande hade väl då varit med en Squier-kropp också. Fast det är väl skitsamma. Ska tillägga att detta inte på något sätt kommer vara min förstabas, mer en kul grej att ha. Så behöver inte de bästa delarna.

Min tanke är att det är bättre att köpa en icke urfräst stratakropp och ha någon att fräsa ur bra hål till mickarna (också squier, tror jag iaf) samt korrekta hål att skruva fast halsen i. Sen köpa ett plektrumskydd och själv såga ut så det passar.

Jag har allt utom själv kroppen, dvs stall, mekanik och mickar och allt det där. Stämskruvar ligger nånstans också.

Tyvärr är allt detta inte aktuellt i dagsläget då ekonomin inte alltid är på topp när man är student. Men definitivt något jag vill genomföra då jag tycker att en bas med stratakropp hade varit väldigt kul att ha. Feedback uppskattas.

Mvh Hellsten
| Fender | Mesa |
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Först och främst: välkommen till PrataBas! Hoppas du ska trivs här hos oss.

Bas-strata har väl byggts några gånger här på PB: använd sökfunktionen så hittar du mera läsning. I flertalet fall tror jag att byggarna valt en shortscalehals för balans, spelbarhet - och utseende. men som sagt: med sökfunktionen kan du hitta all info du önskar.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+

Inlägg av Hellsten »

Tack, jag trivs redan bra ;)

I shall search and I shall find.
| Fender | Mesa |
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Tjena och välkommen!

Jag har skissat på långskaliga halsar på gitarrkroppar och minns jag rätt så hamnar antingen stallet utanför kroppen annars så sitter halsen för långt ut på andra sidan. Kan ju gå ifall man skulle sitta på en 24:a bandad hals men 30" är att föredra. GMF säljer ju t.ex Danelectro som är 30" och 24-bandade, en sån har någon här använt sig av och det ska gå att få den på kroppen utan att behöva flytta stallpositionen nämnvärt.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

knedy skrev:Tjena och välkommen!

Jag har skissat på långskaliga halsar på gitarrkroppar och minns jag rätt så hamnar antingen stallet utanför kroppen annars så sitter halsen för långt ut på andra sidan. Kan ju gå ifall man skulle sitta på en 24:a bandad hals men 30" är att föredra. GMF säljer ju t.ex Danelectro som är 30" och 24-bandade, en sån har någon här använt sig av och det ska gå att få den på kroppen utan att behöva flytta stallpositionen nämnvärt.
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8716 ... tratakropp
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Mr Spock skrev:
knedy skrev:Tjena och välkommen!

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8716 ... tratakropp
Se där jo! Tror jag t.o.m ska ha .psd-filen kvar så man kan fortsätta på den snabbt om man så vill. 8)
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+

Inlägg av Hellsten »

Knedy! Har du nån länk till var man kan köpa single-coil mickarna du snackar om i ditt andra inlägg i tråden Mr Spock länkar till? Vad kostar dem ungefärligt skulle du tro?

30" är det nog som gäller.
| Fender | Mesa |
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Orkar man inte själv kan man alltid skaffa en MusicMan Big Al!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Hellsten skrev:Knedy! Har du nån länk till var man kan köpa single-coil mickarna du snackar om i ditt andra inlägg i tråden Mr Spock länkar till? Vad kostar dem ungefärligt skulle du tro?

30" är det nog som gäller.
Dessa från Seymour Duncan finns billigt t.ex: http://www.thomann.de/se/seymour_duncan_scpb_1_blk.htm
Användarvisningsbild
JPAM
VIP medlem

Inlägg av JPAM »

Det har även byggts på gitarr telecaster kropp med Bullet kortskalig hals.
Och det ser faktiskt urläckert ut.
Hade själv tanke på någåt liknande bygge...men det var ju redan gjort av någån annan.
...så nu håller jag på med ett bygge med ett annat konsept...åxå shortscale...
Kommer ut med det här på PB när bygget är klart.
Alla delarna finns hemma förutom pickuperna...har bara läst resensioner om dessa pickuper...vet ej någån som använt dem,och inte heller sett dem någån annanstans än i resensionen och på pickuplindarns hemsida...

/JPAM
Fender Precision -52,Fender Bassman -52,Fender Musicmaster-77,Musicman Stingray-99,Hohner B2ADB,Takamine EG512C,Hagström Bassmaster 630,Hagström BT-100,Hagström 2x15",Markbass F500 2XMarkbass NY151,Markbass Micromarc 801
Användarvisningsbild
Persa
Medlem+

Inlägg av Persa »

Här är mitt bygge, som lite inspiration. 30"-skala på halsen och gitarrtelecasterkropp.
Bild
Ulfern
Medlem+

Inlägg av Ulfern »

Persa skrev:Här är mitt bygge, som lite inspiration. 30"-skala på halsen och gitarrtelecasterkropp.
Bild
Wow, cool!!!!
http://digressionassassins.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Persa skrev:Här är mitt bygge, som lite inspiration. 30"-skala på halsen och gitarrtelecasterkropp.
Bild
den var riktigt clean! bra jobb!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+

Inlägg av Hellsten »

Riktigt snygg Persa. Lönnbrädan sitter ju som en smäck, jättefin bas totalt sett.
| Fender | Mesa |
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Samuel V skrev:Orkar man inte själv kan man alltid skaffa en MusicMan Big Al!
Eller ännu hellre, en Landing, som ju faktiskt tillverkar basar med Stratocaster-kropp, med alla möjliga mensurer.

Landings hemska webbplats är förresten ett bra ställe att hämta inspiration på, för den som vill tillverka en egen Stratobas.
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+

Inlägg av Sam W »

peter_s skrev:Landings hemska webbplats är förresten ett bra ställe att hämta inspiration på, för den som vill tillverka en egen Stratobas.
MY EYES!!!!!!!! :shock:
Den sidan är som en portal till allt som var dåligt med webbdesign på 90-talet :lol:
Hej
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Sam W skrev:
peter_s skrev:Landings hemska webbplats är förresten ett bra ställe att hämta inspiration på, för den som vill tillverka en egen Stratobas.
Den sidan är som en portal till allt som var dåligt med webbdesign på 90-talet :lol:
Ja, det är den. :)

Fast vissa av basarna är ganska fina. Det är en någorlunda förmildrande omständighet.
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+

Inlägg av Sam W »

peter_s skrev:Ja, det är den. :)

Fast vissa av basarna är ganska fina. Det är en någorlunda förmildrande omständighet.
Ja, det förstås :wink:
Hej
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Sam W skrev:
word, den var speciell!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Skriv svar