ur får jag till detta sound som??
- mackietao
- Medlem
ur får jag till detta sound som??
vi håller som på att spela in en massa låtar nu med bandet och jag har lagt bas på de flesta låtar men det skulle inte sitta helt fel med ett fetare sound.
Tycker Raised Fist - Slippin into coma har jäkligt nice ljud.
http://open.spotify.com/track/5E6qCp8GJ0HlzF9lXp1p3Y
Som det är nu är basen bara körd line in direkt i ljudkortet. Med lite frekvenskapning runt 500hz. En warwick rockbass, classic tror jag.
Utrustning jag har att tillgå: dator, ljudkort, warwick Rockbass, LTD Surveyr, Hughes and Kettner 600 watts Quantum topp med tillhörande 1x15 och 4x10 lådor.
Replokal med väldigt bra dämpning om det skulle behövas ett rum utan studs i ljudet... Tror att i mickväg så finns det nog nån baskagge mick, sm57 och stormembransmick, överhäng... strängar på Warwicken är D-tuned strängar.
Och vi har stämt i D. Så det kommer väl kanske inte låta riktigt lika fett men så nära man kan komma då... =)
Vad säger ni???
Som det är nu är basen bara körd line in direkt i ljudkortet. Med lite frekvenskapning runt 500hz. En warwick rockbass, classic tror jag.
Utrustning jag har att tillgå: dator, ljudkort, warwick Rockbass, LTD Surveyr, Hughes and Kettner 600 watts Quantum topp med tillhörande 1x15 och 4x10 lådor.
Replokal med väldigt bra dämpning om det skulle behövas ett rum utan studs i ljudet... Tror att i mickväg så finns det nog nån baskagge mick, sm57 och stormembransmick, överhäng... strängar på Warwicken är D-tuned strängar.
Och vi har stämt i D. Så det kommer väl kanske inte låta riktigt lika fett men så nära man kan komma då... =)
Vad säger ni???
-
- Medlem
- Kontakt:
Har just nu inte möjlighet att lyssna på klippet, men misstänker att det liknar hans tidigare ljud vilket är jäkligt skönt(speciellt det på dedicationskivan)? Personligen skulle jag tipsa dig att experimentera för fullt, och gärna testa mer okonventionella metoder
Speciellt ifall det är "hemmainspelning" och inte i någon dyr studio.
Några tips på saker du kan testa för att feta till ljudet är:
* Använd flera mickar samtidigt - sätt en relativt nära en av konerna och sedan ytterligare en någon meter ifrån, går även att line:a samtidigt. Du kan även testa att använda sm57an till 4x10:an och baskaggemicken till 15"
* Dubba basen! Det är allmänt underskattat att dubba basen, samtidigt som många ser det som ett måste för gitarrer. Dubbningar ska tydligen vara receptet på ljudet på flera av Abbas låtar
* Skaffa en overdrivepedal, en gammal baslärare berättade att det är väldigt vanligt att basister använder lite dist/overdrive för att ge "skjuts" åt ljudet samtidigt som det är så lågt att man inte märker det. Kan även fås genom högt gain på din top eller om du har en preamp i basen som du vrider på för fullt. Kan bli intressant ljud ibland om man använder batterier som nästan är slut också.
* Något jag använder flitigt(på både gitarr, bas och sång) vid inspelningar på dator, är att kopiera ett spår till en extra kanal, panorera de båda hårt åt vardera håll och sedan förskjuta ena kanalen med några ms. lägger man även på lite extra diskret EQ på ena så blir ljudet betydligt mer "fett".
* Lek lite - testa nya mickinställningar(bara stallmick, ingen diskant o.s.v), dubba blandat t.ex dist och odistat tillsammans.
Vet inte ifall detta kan få dig närmre Raised Fist ljudet, dock är det relativt enkla/billiga knep för att "feta" till ljudet. Om man inte har tillgång till en Ampeg och en(eller 17) P-bas.

Speciellt ifall det är "hemmainspelning" och inte i någon dyr studio.
Några tips på saker du kan testa för att feta till ljudet är:
* Använd flera mickar samtidigt - sätt en relativt nära en av konerna och sedan ytterligare en någon meter ifrån, går även att line:a samtidigt. Du kan även testa att använda sm57an till 4x10:an och baskaggemicken till 15"
* Dubba basen! Det är allmänt underskattat att dubba basen, samtidigt som många ser det som ett måste för gitarrer. Dubbningar ska tydligen vara receptet på ljudet på flera av Abbas låtar

* Skaffa en overdrivepedal, en gammal baslärare berättade att det är väldigt vanligt att basister använder lite dist/overdrive för att ge "skjuts" åt ljudet samtidigt som det är så lågt att man inte märker det. Kan även fås genom högt gain på din top eller om du har en preamp i basen som du vrider på för fullt. Kan bli intressant ljud ibland om man använder batterier som nästan är slut också.
* Något jag använder flitigt(på både gitarr, bas och sång) vid inspelningar på dator, är att kopiera ett spår till en extra kanal, panorera de båda hårt åt vardera håll och sedan förskjuta ena kanalen med några ms. lägger man även på lite extra diskret EQ på ena så blir ljudet betydligt mer "fett".
* Lek lite - testa nya mickinställningar(bara stallmick, ingen diskant o.s.v), dubba blandat t.ex dist och odistat tillsammans.
Vet inte ifall detta kan få dig närmre Raised Fist ljudet, dock är det relativt enkla/billiga knep för att "feta" till ljudet. Om man inte har tillgång till en Ampeg och en(eller 17) P-bas.
/Alex
Ibanez SR605, Peavey Foundation 2000(5-str), Line6 Pod x3 Pro, Ashdown Mag 300, Ashdown Mag 410, Laney Hardcore
Ibanez SR605, Peavey Foundation 2000(5-str), Line6 Pod x3 Pro, Ashdown Mag 300, Ashdown Mag 410, Laney Hardcore
- GandhiMK2
- Medlem++
Re: ur får jag till detta sound som??
För att vara musik som jag verkligen inte står ut med så var det ett fantastiskt fint basljud! =)mackietao skrev:vi håller som på att spela in en massa låtar nu med bandet och jag har lagt bas på de flesta låtar men det skulle inte sitta helt fel med ett fetare sound.
Vad säger ni???
Jävligt odistinkt och mulligt. Den stora grejen är ju att holka bort en hel del mid och sen i mix låta en kompressor på basen styras av baskaggen så att basens volym sänks tillfälligt när baskaggen dunkar till....det bidrar till mjukheten i den där låten.
Annars är det väl inget speciellt konstigt med soundet. Mjukt och fint. har du stärkarpluggar? Lägg på en tex ampegplug och ta bort högtalaren så får du botten så att det räcker.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- Danko_Jim
- Medlem
Ja dubba är bra. Kan rekommendera brighta strängar med, exempelvis DAddario Pro Steel. Hittade ett klipp på youtube som vissar fördelen med två kanaler bas.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mol6awk_ ... tube_gdata[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mol6awk_ ... tube_gdata[/youtube]
Malt är bättre än majs.
-----------------------------------------------------------
Ibanez SR, Kasuga J Bas,
, Calsbro stingray, Ibanez PD7, Ashdown envelope, Line 6 Bas pod, osv
-----------------------------------------------------------
Ibanez SR, Kasuga J Bas,
, Calsbro stingray, Ibanez PD7, Ashdown envelope, Line 6 Bas pod, osv
- mackietao
- Medlem
Tack för de utförliga svaren! Blev aldrig uppmickat med stärk utan line´ad bas rakt igenom med 2 spår varav ena kommer att vara rätt stark dist på. Såvida inte trummisen bestämmer sig för att mixa annorlunda. Det mesta är snart klart på skivan så jag kommer väl att posta resultatet nånstans. Är väl inte fetaste basljudet iofs men kanske passar rätt bra ändå när man tänker efter då det är rätt svart musik.
Ska definitivt hålla tipsen i åtanke nästa gång jag spelar in bas!

-
- VIP medlem
Ska bli riktigt kul att lyssna!mackietao skrev:Tack för de utförliga svaren! Blev aldrig uppmickat med stärk utan line´ad bas rakt igenom med 2 spår varav ena kommer att vara rätt stark dist på. Såvida inte trummisen bestämmer sig för att mixa annorlunda. Det mesta är snart klart på skivan så jag kommer väl att posta resultatet nånstans. Är väl inte fetaste basljudet iofs men kanske passar rätt bra ändå när man tänker efter då det är rätt svart musik.
Och du ovan, tack för tipset om att lägga 2 basspår! Ska defenetivt göra det då vi går in i studion! Kan ju bli riktigt fett.
Förresten, någon som vet något program man kan ladda hem för att spela in lite på skojss skull men ändå ha dom bra feutures?
hi-hat
- newheartshadow
- VIP medlem
Audacity är ett rätt bra gratisprogram.logdanne skrev:Ska bli riktigt kul att lyssna!mackietao skrev:Tack för de utförliga svaren! Blev aldrig uppmickat med stärk utan line´ad bas rakt igenom med 2 spår varav ena kommer att vara rätt stark dist på. Såvida inte trummisen bestämmer sig för att mixa annorlunda. Det mesta är snart klart på skivan så jag kommer väl att posta resultatet nånstans. Är väl inte fetaste basljudet iofs men kanske passar rätt bra ändå när man tänker efter då det är rätt svart musik.
Och du ovan, tack för tipset om att lägga 2 basspår! Ska defenetivt göra det då vi går in i studion! Kan ju bli riktigt fett.
Förresten, någon som vet något program man kan ladda hem för att spela in lite på skojss skull men ändå ha dom bra feutures?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
- Hal
- Medlem
Om du ska köra med linad signal så föreslår jag också någon form av förstärkarsimuleringsplugin, Ampeg SVX från IK Multimedia är en riktigt bra plugin, kolla om den finns tillgänglig där ni spelar in. Annars så låter det i den dåliga lyssning jag hade när jag lyssnade att all riktig sub/lågbas ligger i basen och inte i kicken, det är viktigt att få mixerkillen att fatta den prioriteringen. Det är lite olika i olika musikstilar och mixningsstilar vad man väljer att lägga "längst ner" i ljudbilden. Sen är det ju precis som någon innan skrev, bort med rejält med mellanregister och upp med högt mellanregister och lite diskant.
Just ja, sen skulle jag tippa på att de faktiskt lagt lite reverb på basen, det är ett trick man ofta använder för att förhöja glimmret i plektrumanslaget. Men lägg inte på för mycket, och om man tycker det grötar så kan man lägga ett high-pass på effektreturen för reverbet.
Lycka till.
Just ja, sen skulle jag tippa på att de faktiskt lagt lite reverb på basen, det är ett trick man ofta använder för att förhöja glimmret i plektrumanslaget. Men lägg inte på för mycket, och om man tycker det grötar så kan man lägga ett high-pass på effektreturen för reverbet.
Lycka till.
Fender RW Precision -09, Gibson Thunderbird Vintage IV -13, Marshall Superbass -79