Stränghöjd vid sadeln
- awe
- Medlem
Stränghöjd vid sadeln
Har märkt att sadeln på min Epi Thunderbird är alldeles för hög så jag har tänkt att ta ner den lite, nån som har koll på hur högt strängarna bör ligga vid första bandet?
- awe
- Medlem
- Lestrange
- Medlem+
Där har du fel, min käre Anders! Tänk på ett instrument med nollband, eller för den delen en gitarr med capo. Sadelspåren ska vara mer eller mindre exakt på samma nivå som bandstavarna. Resten sköts av trussrodsjustering och höjdjustering vid stallet. Borde du inte kunna detta? Har brorsan inte lärt dig någonting?? 

- BBQV
- Forumvärd
Re: Stränghöjd vid sadeln
Tryck ner strängen på tredje band. Avståndet mellan strängen och toppen på första bandstaven ska då vara lika stort som tjockleken på ett ritpapper ungefär. Om du knackar på strängen precis ovanför bandstaven (fortfarande med strängen nertryckt) så hör du ett metalliskt klick, då är det bra. Hörs det inget så är sadelspåret för djupt och då får du bandrassel när du spelar på lös sträng, om du ser att strängen rör sig när du knackar så är det inte tillräckligt djupt.awe skrev:Har märkt att sadeln på min Epi Thunderbird är alldeles för hög så jag har tänkt att ta ner den lite, nån som har koll på hur högt strängarna bör ligga vid första bandet?
- Leif Bas
- Medlem
-
- Medlem++
- awe
- Medlem
Helt rätt Lestrange, tänkte inte på det viset... Pinsamt... jag har ju t.o.m. byggt halsar, gud minns hur jag måttade då men det blev perfekt (vilket man inte kan säga om Epi:n!).
Och tack för tipset BBQV, jag minns att jag hört det innan men det hade tydligen förträngts ur minnet.
HirYoshima, allt annat är justerat. Dessutom finns det inga faktorer som påverkar stränghöjden vid första bandet i någon större utsträckning.
Och tack för tipset BBQV, jag minns att jag hört det innan men det hade tydligen förträngts ur minnet.
HirYoshima, allt annat är justerat. Dessutom finns det inga faktorer som påverkar stränghöjden vid första bandet i någon större utsträckning.