brummande stärkare

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
OldGowrie
Medlem

brummande stärkare

Inlägg av OldGowrie »

Jag har en Marshall Valvestate gitarrcombo (ja jag vet...) som har börjat brumma så förb...t så fort jag slår på den.
Är det något typ av standardfel? Vad göra?
Come to the Dark Side, we have cookies.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Sluta SLÅ på den så löser det sig nog...
;) :poke:

Förlåt, jag kunde inte låta bli!
Användarvisningsbild
OldGowrie
Medlem

Inlägg av OldGowrie »

Hehehe
Användarvisningsbild
OldGowrie
Medlem

Inlägg av OldGowrie »

macahan skrev:Sluta SLÅ på den så löser det sig nog...

Vad man kan förvänta sig av en götlaborgare :lol:
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Fast, jag är från värmland.. ;)
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

macahan skrev:Sluta SLÅ på den så löser det sig nog...

Haha bra tips!
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Re: brummande stärkare

Inlägg av inber »

OldGowrie skrev:Jag har en Marshall Valvestate gitarrcombo (ja jag vet...) som har börjat brumma så förb...t så fort jag slår på den.
Är det något typ av standardfel? Vad göra?
Om det brummar i en utrustning så är de troligaste anledningarna antingen jordfel någonstans eller så har likriktaren eller filterkondensatorerna gått. I det senare fallet innebär det att ofiltrerad växelström kommer att mata förstärkaren och det ger ett kraftigt nätbrum på 50 Hz eller övertoner av det.

Är det så att förstärkaren brummar när du har ditt självbyggda pedalbord inkopplat och åtta olika effekter i effektloopen (=fel i form av jordslinga)? Eller är det så att förstärkaren låter även när alla sladdar är ur? (= fel i likriktare/filterkondensatorer)

Det här kan väl anses vara standardfel i alla typer av förstärkare. Antagligen är det väl så att du inte är född med en lödkolv i handen, eftersom du ställer frågan, om jag får vara lite ofin. Men om du verkligen tänker försöka reparera den själv så skulle jag leta efter felen i den här ordningen:

1. Jordfel, dvs fel som egentligen ligger utanför förstärkaren
2. Fel i filterkondingarna, om de t ex har vibrerat loss av allt oväsen du fört med förstärkaren

Om du är fattig student och i desperat behov av att få den fixad utan kostnad så kan du ju prova att löda om filterkondensatorerna. De är rejält stora blaffor och lätta att hitta även utan kopplingsschema. Med högsta-vinsten-på-Lotto-tur så sitter felet där.

Själv skulle jag nog lämna in den till någon som jobbar med reparationer...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
OldGowrie
Medlem

Inlägg av OldGowrie »

Tack Inber för relevant :wink: svar.
Ska kolla igenom den vid tillfälle. Jag har lödkolv, men inte använt den på många år, så en relativt dyr stärkare är kanske inte det första man ger sig på.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

OldGowrie skrev:Tack Inber för relevant :wink: svar.
Ska kolla igenom den vid tillfälle. Jag har lödkolv, men inte använt den på många år, så en relativt dyr stärkare är kanske inte det första man ger sig på.
Om du har en lödkolv så tillhör du åtminstone de invigdas skara, så länge som du inte ägnat dig åt silversmide... :D

Jag roade mig med att googla på "Valvestate filter capacitors" för att se om jag hittade någon schysst bild på filterkondingarna, och hittade då trådar som handlade om samma sak:

http://marshallforum.com/

Den tråden jag hittade var en Valvestateägare som bytt sina filterkondingar och det brummade lik förbaskat. Så du kanske ska lägga en stund på att se vad andra gjort. Verkar vara ett bra forum, jag hittade det nu, trots att jag äger tre Marshallförstärkare av varierande storlek... :oops:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar