Varför brummar det?
- magstorm
- Medlem+
Varför brummar det?
Jag köpte en Texas-Jazz i våras/somras vilken brummade nåt alldeles förbannat; mer eller mindre oanvändbar på annat än hemma-i-soffan-volym.
Jag skärmade kontrollutrymmet och kollade stalljorden, vilket inte gjorde någon direkt skillnad, vad jag kunde märka. Ok, det är väl själva mickarna det är nåt vajsing med då, tänkte jag, och köpte såna här Tesla-mickar: http://www.teslapickups.com/vr-b1-staggered.
Nu ikväll satte jag dit dem med förhoppningen att det skulle ordna sig. Tror ni det var någon skillnad? Nähä då, ICKE! Det brummar fortfarande som f*n!
Om mickarna är ok, stalljorden är ok och kontrollytrymmet är skärmat, vad kan det mer vara som gör att det brummar?
Jag skärmade kontrollutrymmet och kollade stalljorden, vilket inte gjorde någon direkt skillnad, vad jag kunde märka. Ok, det är väl själva mickarna det är nåt vajsing med då, tänkte jag, och köpte såna här Tesla-mickar: http://www.teslapickups.com/vr-b1-staggered.
Nu ikväll satte jag dit dem med förhoppningen att det skulle ordna sig. Tror ni det var någon skillnad? Nähä då, ICKE! Det brummar fortfarande som f*n!
Om mickarna är ok, stalljorden är ok och kontrollytrymmet är skärmat, vad kan det mer vara som gör att det brummar?
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
- Klopper
- Hedersmedlem
eller en lödning som släppt/kallödning.dereborn skrev:nån pot som är fellödd/ojordad
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

- magstorm
- Medlem+
Glömde säga att jag har bytt två av potarna; köpte en ny volympot och en balanspot. Men nu när du säger det, så skulle det ju kanske kunna vara tonpoten som det är nåt tjall med...? Den är omlödd, men det kan ju faktiskt vara fel på själva poten. Ska testa att gå förbi den och se vad som händer.dereborn skrev:nån pot som är fellödd/ojordad
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
- Klopper
- Hedersmedlem
Brummade basen innan du bytte pot:ar?magstorm skrev:Glömde säga att jag har bytt två av potarna; köpte en ny volympot och en balanspot. Men nu när du säger det, så skulle det ju kanske kunna vara tonpoten som det är nåt tjall med...? Den är omlödd, men det kan ju faktiskt vara fel på själva poten. Ska testa att gå förbi den och se vad som händer.dereborn skrev:nån pot som är fellödd/ojordad
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.

- magstorm
- Medlem+
Ja.Klopper skrev:Brummade basen innan du bytte pot:ar?magstorm skrev:Glömde säga att jag har bytt två av potarna; köpte en ny volympot och en balanspot. Men nu när du säger det, så skulle det ju kanske kunna vara tonpoten som det är nåt tjall med...? Den är omlödd, men det kan ju faktiskt vara fel på själva poten. Ska testa att gå förbi den och se vad som händer.dereborn skrev:nån pot som är fellödd/ojordad
- inber
- VIP medlem
Jag tror inte alls på potarna. Om de skulle vara o-anslutna till jord så börjar det knappast brumma utan du får en massa andra mysko effekter som borde märkas. Om volympoten inte är jordansluten så funkar den inte. Du kan inte vrida ner volymen till noll. Om ton-poten inte är jordansluten så händer inget när du vrider ner diskanten. Det blir alltså andra följdfel än bara brum.magstorm skrev:Ja.Klopper skrev:Brummade basen innan du bytte pot:ar?magstorm skrev:Glömde säga att jag har bytt två av potarna; köpte en ny volympot och en balanspot. Men nu när du säger det, så skulle det ju kanske kunna vara tonpoten som det är nåt tjall med...? Den är omlödd, men det kan ju faktiskt vara fel på själva poten. Ska testa att gå förbi den och se vad som händer.dereborn skrev:nån pot som är fellödd/ojordad
Har du testat såna enkla grejor som att undersöka kabeln? Om kabeln är ojordad, t ex en högtalarkabel eller en kabel till en fotkontroll så brummar det vad du än pluggar in. De ser ju likadana ut utifrån, men skruvar man av hylsan på kontakten så ser man skillnaden.
Har du provat med en annan bas, så att du vet att det är själva instrumentet som är knas?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- magstorm
- Medlem+
Ingen av mina andra basar brummar med den kabeln, så "tyvärr" är det inte det som är felet.inber skrev:Jag tror inte alls på potarna. Om de skulle vara o-anslutna till jord så börjar det knappast brumma utan du får en massa andra mysko effekter som borde märkas. Om volympoten inte är jordansluten så funkar den inte. Du kan inte vrida ner volymen till noll. Om ton-poten inte är jordansluten så händer inget när du vrider ner diskanten. Det blir alltså andra följdfel än bara brum.magstorm skrev:Ja.Klopper skrev:Brummade basen innan du bytte pot:ar?magstorm skrev:Glömde säga att jag har bytt två av potarna; köpte en ny volympot och en balanspot. Men nu när du säger det, så skulle det ju kanske kunna vara tonpoten som det är nåt tjall med...? Den är omlödd, men det kan ju faktiskt vara fel på själva poten. Ska testa att gå förbi den och se vad som händer.dereborn skrev:nån pot som är fellödd/ojordad
Har du testat såna enkla grejor som att undersöka kabeln? Om kabeln är ojordad, t ex en högtalarkabel eller en kabel till en fotkontroll så brummar det vad du än pluggar in. De ser ju likadana ut utifrån, men skruvar man av hylsan på kontakten så ser man skillnaden.
Har du provat med en annan bas, så att du vet att det är själva instrumentet som är knas?
Igår kväll testade jag att koppla sladdarna från mickarna direkt till jacket utan att gå via några potar överhuvudtaget - det brummade fortfarande...
Jag hade ett jack liggande, så jag bytte ut originaljacket mot det - det brummar fortfarande...
Det enda jag kan komma på nu är att det brummar eftersom själva utrymmet där mickarna sitter inte är skärmat, inte av mig i alla fall. Jag vet inte om det sitter skärmfärg under lacken?
Om jag inte hittar felet så ska det bli mig ett sant nöje att ta fram motorsågen, kapa upp skiten i lagom stora delar och slänga in dem i braskaminen!
Nu snackar vi HEAVY relic!
- Cliffy
- Medlem++
Kan mycket väl vara det. En bra skärmning hjälper mycket. Sök på Stjärnjordning/Stargrounding. Finns nåt om det på Talkbass. Funkar bra.magstorm skrev: Det enda jag kan komma på nu är att det brummar eftersom själva utrymmet där mickarna sitter inte är skärmat, inte av mig i alla fall. Jag vet inte om det sitter skärmfärg under lacken?
Sen finns det ju andra jazzmickar som faktiskt är humcanceling även var för sig, Det var väl inte de du köpt om jag förstod det rätt. Dimarzio och Seymour Duncan gör ju några. Nu menar jag inte att du behöver köpa nya micakr men det kan va bra att veta.
Det kan ju även vara så att den andra basen du har är väldigt skyddad mot brum och det är dåligt jordat i vägen där stärkaren står. Har varit med om sånt.
- inber
- VIP medlem
Märkligt problem du har. Jag har funderat lite.
Det klassiska sättet att få brum är dubbeljordning. Lite populärt så innebär det att man dragit anslutningen till jord så att det finns flera vägar för strömmen att gå.
Om du tittar på schemat här så ser du att jordsladdarna går så att strömmen bara kan gå en väg (den gröna slingan):
http://www.lacemusic.com/wiring/pdf/8.pdf
Antag att du (eller den som ägde basen före dig) har jordat lite extra och "förbättrat " basen (katastrofal idé).
I så fall kan det gå flera kablar till jord. Exempelvis om det går en extra kabel från utgångsjacket till stalljorden. Det kan också vara en extra kabel från utgångsjacket till jordningen av kontrollutrymmet, om kontrollutrymmet är jordat på annat sätt.
Bang! Där har du en jordslinga som kommer att ge brum. Det ser kanonbra ut allting för ett otränat öga, men det brummar.
Jag vet inte av egen erfarenhet hur stor betydelse jordslingor har i själva elbasen, men jag vet av erfarenhet hur jäkla svårt det är att hitta på andra ställen, utanför själva instrumentet.
Om man bygger ihop PA-system och liknande så kan det vara ett helsike att hitta brumkällor, eftersom dubbeljordning lätt uppstår om man skruvar fast nittontumsmoduler i ett metallrack. Då är apparaterna anslutna med jord via kablarna och dessutom är metalllådorna hopkopplade. Har man inte koll på vad man gjort, använt isolerande brickor, jordlyft etc så låter det som ett helt vattenfall. Kan ta dagar att hitta felet.
Men som sagt, jag vet inte hur kinkigt det här är inne i elbasen. Daisy-chaining, som många verkar använda för att mata sina pedaler, är en enda stor gigantisk dubbeljordning. Och folk verkar ju trivas med sina (billiga) kablar och nätaggregat ändå.
Kolla efter dubbeljordningar inne i basen, det är mitt tips. Men om basen är fabriksny och ingen mekat med den så låter det helt orimligt att jorden skulle vara feldragen.
Om du inte förstår vad jag menar så finns det en hel del på nätet om jordslingor. Sök på jordslinga eller earth loop.
Det klassiska sättet att få brum är dubbeljordning. Lite populärt så innebär det att man dragit anslutningen till jord så att det finns flera vägar för strömmen att gå.
Om du tittar på schemat här så ser du att jordsladdarna går så att strömmen bara kan gå en väg (den gröna slingan):
Antag att du (eller den som ägde basen före dig) har jordat lite extra och "förbättrat " basen (katastrofal idé).
I så fall kan det gå flera kablar till jord. Exempelvis om det går en extra kabel från utgångsjacket till stalljorden. Det kan också vara en extra kabel från utgångsjacket till jordningen av kontrollutrymmet, om kontrollutrymmet är jordat på annat sätt.
Bang! Där har du en jordslinga som kommer att ge brum. Det ser kanonbra ut allting för ett otränat öga, men det brummar.
Jag vet inte av egen erfarenhet hur stor betydelse jordslingor har i själva elbasen, men jag vet av erfarenhet hur jäkla svårt det är att hitta på andra ställen, utanför själva instrumentet.
Om man bygger ihop PA-system och liknande så kan det vara ett helsike att hitta brumkällor, eftersom dubbeljordning lätt uppstår om man skruvar fast nittontumsmoduler i ett metallrack. Då är apparaterna anslutna med jord via kablarna och dessutom är metalllådorna hopkopplade. Har man inte koll på vad man gjort, använt isolerande brickor, jordlyft etc så låter det som ett helt vattenfall. Kan ta dagar att hitta felet.
Men som sagt, jag vet inte hur kinkigt det här är inne i elbasen. Daisy-chaining, som många verkar använda för att mata sina pedaler, är en enda stor gigantisk dubbeljordning. Och folk verkar ju trivas med sina (billiga) kablar och nätaggregat ändå.
Kolla efter dubbeljordningar inne i basen, det är mitt tips. Men om basen är fabriksny och ingen mekat med den så låter det helt orimligt att jorden skulle vara feldragen.
Om du inte förstår vad jag menar så finns det en hel del på nätet om jordslingor. Sök på jordslinga eller earth loop.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- magstorm
- Medlem+
Jag tror att du kan vara nåt på spåren där. Den brummade mycket när jag köpte den (ungefär lika mycket som nu), men jag trodde att det enbart berodde på dålig skärmning, så jag testade att skärma av kontrollutrymmet - vilket inte gjorde nån skillnad såvitt jag kunde märka.inber skrev:Märkligt problem du har. Jag har funderat lite.
Eftersom jag gillar Volym/Balans/Ton bättre än Volym/Volym/Ton så passade jag samtidigt på att byta potar. Det kan ha varit här jag klantade mig lite och inte tänkte på det där med jordbrum. Eftersom jag inte har haft problem med det tidigare, så är det inget som jag har brytt mig om att tänka på tidigare heller.
Nu har jag två grejor att göra: dels att skärma av mickutrymmena och dels att kolla jordslingor. Tack!