Svårt att koppla förbi aktiv elektronik?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem

Svårt att koppla förbi aktiv elektronik?

Inlägg av LasseBas »

Tjena alla. Nyss köpt en Fender Precision DeLuxe MIM med aktiv elektronik, med batterilucka på baksidan. Basen har 4 kontroller i plektrumskyddet (volym, blend, diskant/bas och mellan). Min fråga är om det är svårt att fixa till ett passivt läge på basen, för att kunna spela den med "passivt ljud". Någon sa att det ät bara att koppla förbi batteriet (ta bort batteriet o koppla ihop trådarna). Är det så enkelt? I så fall skulle man kunna sätta på en switch så man kan välja med en brytare aktivt eller passivt läge? Och vad händer med alla pottarna, fungerar bara volymen och blendkontrollen i så fall?

Kan intonera o fixa med mina basar, men ganska novis på elektronik!! :?
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Det går att montera en switch så att du kan välja aktivt eller passivt läge.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem

Inlägg av LasseBas »

BBQV skrev:Det går att montera en switch så att du kan välja aktivt eller passivt läge.
Toppen, är det nå´t som man kan göra själv, eller krävs det en fackman? Jag är hyfsat lödkunnig, bytt mickar i en FenderStrata osv!! :P
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Fixa ett kopplingsschema så blir det lätt att svara på. Exakt hur man gör beror på var volympotar och tonkontroll sitter i förhållande till förstärkaren.

Sen undrar jag i och för sig varför i helskotta man köper en bas med aktiv elektronik, antagligen brumfritt och fint, som klarar av att mata långa kablar på scen utan oväsen, och sen bygger om den det första man gör...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

inber skrev:Sen undrar jag i och för sig varför i helskotta man köper en bas med aktiv elektronik, antagligen brumfritt och fint, som klarar av att mata långa kablar på scen utan oväsen, och sen bygger om den det första man gör...
+1 På den
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Skriv svar