Bassynth med pianoljud

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Bassynth med pianoljud

Inlägg av engson »

Om jag vill kunna få till ett hyfsat pianoljud (bastoner i oktav typ) vad ska jag leta efter då?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Tja, de flesta synthpedalerna som finns är gjorda för att låta just synthiga, och inget annat. Det du efterfrågar, d.v.s. rena pianoljud, hittar du nog enklast i någon slags midi-system. Yamaha tillverkar, eller har tillverkat, en midi-pickup som kanske skulle kunna passa. En annan intressant, och troligen ganska lättanvänd, pryl är Soonus B2M.

Edit: eller menar du att du vill skaffa en pryl med klaviatur? Bortse då från allt jag sagt... :)
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Jo, jag menade nåt som går att koppla in till elbasen, som ev kan ge ett pianoliknande ljud mixad med mitt eget ljud från basen.
Inget viktigt, men vi håller på att repa in en cover där det hade passat perfekt. Sen har jag blivit lite småsugen på nåt nytt att leka med....
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Soonus B2m verkar ju enkel att hantera... håller på att kolla efter onlinehandlare som skickar till Sverige. Tack för tipset! Ljudmoduler med MIDI har jag att välja bland. :)
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

engson skrev:Soonus B2m verkar ju enkel att hantera... håller på att kolla efter onlinehandlare som skickar till Sverige. Tack för tipset! Ljudmoduler med MIDI har jag att välja bland. :)
Kul! :) Glöm inte att recensera om du köper.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

Inlägg av Simon Andersson »

engson skrev:Soonus B2m verkar ju enkel att hantera... håller på att kolla efter onlinehandlare som skickar till Sverige. Tack för tipset! Ljudmoduler med MIDI har jag att välja bland. :)
http://www.thomann.de/se/peterson_sonuu ... verter.htm
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Simon Andersson skrev:
Ser man på! Jag trodde att den skulle vara mycket dyrare.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Simon Andersson skrev:
Tack! Den var lättare att hitta än jag trodde... nu ska jag bara lista ut hur man kan aktivera den med ett enkelt tryck på nån golvpedal...
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+

Inlägg av Basare »

Borde inte en signalsplitter göra jobbet? Typ A/B-box av något slag. Jag skulle vilja ha en splitter med två knappar. On/off för både A- och B-utgång.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Vad finns det i de lite dyrare/mer omfattande multieffekterna?

Testade nå´n Roland-sak för hundra år sedan som hade det mesta och den var byggd för bas.
Piano kommer jag dock inte ihåg på rak arm om det fanns, men det skulle förvåna mig om det inte fanns.
En STOR sak var det iaf, gick på 13 loppor tror jag nypris.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Simon Andersson skrev:http://moodysounds.se/
Menar du den passiva splitboxen?
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

engson skrev:
njae, att albin säkert kan bygga ihop nåt skräddarsytt åt dig för en billig peng.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Simon Andersson skrev:
engson skrev:
njae, att albin säkert kan bygga ihop nåt skräddarsytt åt dig för en billig peng.
Ahaa!
Har mailat honom.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Skulle bara säga att Albin var en väldigt trevlig prick att kommunicera med. Han har snart listat ut hur man kan koppla det hela. Det lutar åt en loop-pedal med blendfunktion. Kommer att bli kanon!!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

blackparkas skrev:Vad finns det i de lite dyrare/mer omfattande multieffekterna?

Testade nå´n Roland-sak för hundra år sedan som hade det mesta och den var byggd för bas.
Piano kommer jag dock inte ihåg på rak arm om det fanns, men det skulle förvåna mig om det inte fanns.
En STOR sak var det iaf, gick på 13 loppor tror jag nypris.
Jag gissar att du tänker på Roland V-Bass. Vet inte heller om den kan ge ifrån sig pianoljud, men jag tror inte att den kan. Jag får mer intrycket av att den (bland annat) är en Variax i pedalform.
engson skrev:Skulle bara säga att Albin var en väldigt trevlig prick att kommunicera med. Han har snart listat ut hur man kan koppla det hela. Det lutar åt en loop-pedal med blendfunktion. Kommer att bli kanon!!
Garanterat! Albin är en hyvens snubbe, som bygger bra pedaler.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

engson skrev:Skulle bara säga att Albin var en väldigt trevlig prick att kommunicera med. Han har snart listat ut hur man kan koppla det hela. Det lutar åt en loop-pedal med blendfunktion. Kommer att bli kanon!!
Ja, jag tänkte spontant på en Boss LS-2:a. Lite mer om den finns här: http://basgitarr.wordpress.com/2005/07/ ... -selector/

Blir spännande att höra dina erfarenheter av Sonuus B2M om du köper (eller har köpt) en sådan. Den är ju inte speciellt dyr, men kan säkert göra nytta för mer än vad den kostar.

Lycka till!

/MrBaloo
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

mrbaloo skrev:
Ja, jag tänkte spontant på en Boss LS-2:a. Lite mer om den finns här: http://basgitarr.wordpress.com/2005/07/ ... -selector/

Blir spännande att höra dina erfarenheter av Sonuus B2M om du köper (eller har köpt) en sådan. Den är ju inte speciellt dyr, men kan säkert göra nytta för mer än vad den kostar.

Lycka till!

/MrBaloo
Tack för tipset, men jag har gett upp tankarna på bas och midi. Sonuusen funkade helt OK, men inte tillräckligt smidigt och enkelt som jag ville. Så nu är både midiadapter och synthmodul hos andra glada basister...
Får kolla in mer "traditionella" bassynthar nån gång.
Looppedalen/blendpedalen som Moodysounds fixade fungerade dock klockrent.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Ok, trist att det inte fungerade fullt ut med midi-bas-spel.

Jag blev faktiskt lite förundrad över B2M:en när den hade visats på NAMM. Dessutom var den ganska billig. Ok, man behöver en synth också...

Även om jag idagsläget inte har någon direkt anledning att spela MIDI-bas, så är det ganska kul att det går. Jag såg på "tuben", en kille som lirade ackord och jammade lös på en bas med blandat elpiano+stråk samt basens egna ljud. Mycket koolt och lät bra. Då var det Axon-midi som gällde. Sonuusen är väl monofonisk om jag förstått det rätt.

/MrBaloo
Skriv svar