Jag har en Aria Pro II som jag skulle vilja ändra elektroniken på lite grann. Som det är nu så har jag en volympot, en trevägsswitch för hals/bägge/stall-mick och tonpot (även en massa klisterrester som jag varit för lat för att ta bort...).
Tonpoten använder jag inte och jag gillar volym/volymgrejen på min jazzbas så jag skulle nog vilja byta ut tonpoten till en till volympot och kanske löda om trevägswitchen till switch för parallell/serie/något annat eller ingenting (har ni något förslag på ett tredje alternativ?) så jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med ett kopplingsschema. Om inte för trevägsswitchen så i alla fall för hur jag gör för att koppla mickarna till varsin volympot och sen till telejacket.
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Pottarnas värde ska vara så högt att de inte belastar PUP:ens signal nämnvärt, utan låter välljudet gå vidare till förstärkaren. Passiva pickuper mäter någonstans mellan 1 och 10 Kohm, så 250 eller 500k i potten spelar nog ingen större roll - teoretiskt skulle väl 500 vara bättre. Basister med guldöron kanske protesterar här, men mina slitna hörselorgan reagerar inte på någon skillnad.
Att koppla serie / parallell har diskuterats i flera trådar på talkbass, här hittar du en som bygger på en tvåpolig tvåläges switch, "DPDT" som det ibland står i katalogerna. Lycka till!
Leif Bas skrev:Pottarnas värde ska vara så högt att de inte belastar PUP:ens signal nämnvärt, utan låter välljudet gå vidare till förstärkaren. Passiva pickuper mäter någonstans mellan 1 och 10 Kohm, så 250 eller 500k i potten spelar nog ingen större roll - teoretiskt skulle väl 500 vara bättre. Basister med guldöron kanske protesterar här, men mina slitna hörselorgan reagerar inte på någon skillnad.
Att koppla serie / parallell har diskuterats i flera trådar på talkbass, här hittar du en som bygger på en tvåpolig tvåläges switch, "DPDT" som det ibland står i katalogerna. Lycka till!