Jag skulle behöva hjälp med ett kopplingsschema.

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Jag skulle behöva hjälp med ett kopplingsschema.

Inlägg av Axman »

Hej alla basare!!

Jag har en Aria Pro II som jag skulle vilja ändra elektroniken på lite grann. Som det är nu så har jag en volympot, en trevägsswitch för hals/bägge/stall-mick och tonpot (även en massa klisterrester som jag varit för lat för att ta bort...).
Tonpoten använder jag inte och jag gillar volym/volymgrejen på min jazzbas så jag skulle nog vilja byta ut tonpoten till en till volympot och kanske löda om trevägswitchen till switch för parallell/serie/något annat eller ingenting (har ni något förslag på ett tredje alternativ?) så jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med ett kopplingsschema. Om inte för trevägsswitchen så i alla fall för hur jag gör för att koppla mickarna till varsin volympot och sen till telejacket.

Bild

Bild
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
Magic
Medlem

Inlägg av Magic »

En vanlig treläges blir svår att koppla serie/parallell med men det andra kan du koppla enligt duncans rickschema minus tonpottarna och stereojacket.

Bild
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

Hej igen!
Vad är det för skillnad på en balanspot på 250k och en på 500k?

Vad ska jag ha för omkopplare isåfall om jag vill kunna switcha mellan serie/parallell?
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
Leif Bas
Medlem

Inlägg av Leif Bas »

Pottarnas värde ska vara så högt att de inte belastar PUP:ens signal nämnvärt, utan låter välljudet gå vidare till förstärkaren. Passiva pickuper mäter någonstans mellan 1 och 10 Kohm, så 250 eller 500k i potten spelar nog ingen större roll - teoretiskt skulle väl 500 vara bättre. Basister med guldöron kanske protesterar här, men mina slitna hörselorgan reagerar inte på någon skillnad.

Att koppla serie / parallell har diskuterats i flera trådar på talkbass, här hittar du en som bygger på en tvåpolig tvåläges switch, "DPDT" som det ibland står i katalogerna. Lycka till!

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=488202
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Leif Bas skrev:Pottarnas värde ska vara så högt att de inte belastar PUP:ens signal nämnvärt, utan låter välljudet gå vidare till förstärkaren. Passiva pickuper mäter någonstans mellan 1 och 10 Kohm, så 250 eller 500k i potten spelar nog ingen större roll - teoretiskt skulle väl 500 vara bättre. Basister med guldöron kanske protesterar här, men mina slitna hörselorgan reagerar inte på någon skillnad.

Att koppla serie / parallell har diskuterats i flera trådar på talkbass, här hittar du en som bygger på en tvåpolig tvåläges switch, "DPDT" som det ibland står i katalogerna. Lycka till!

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=488202
Det ska då tydligen vara en hörbar skillnad att gå till 1M potar. Inget jag testat, men ryktesvägen säger att man får hörbart mer diskant.

Om man ska ha en separat switch för serie/parallell så kan man ta en DP3T (on-on-on), då får du splitcoil-läge i mitten, om man nu vill ha det.
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Skriv svar