Intoneringsundran

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Intoneringsundran

Inlägg av Dan the Man »

Funderade lite på det här med intonering och stallposition. På mina tre Fenderbasar är den inbördes placeringen av stallsadlarna olika. På den ena är t ex E-sadeln längre fram än A, på den andra är det tvärtom och på den tredje är de i princip i linje. Borde det inte vara i princip samma inbördes placering eller har det att göra med strängtjockleken? Teoretiskt sett borde ju sadlarna vara i samma läge eftersom avståndet översadel > tolfte ska vara samma som tolfte > stallsadeln? Nån som kan förklara lite?
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

e-strängen ska vara längst och g-strängen kortast, så de ska i princip ligga i diagonal linje. kolla http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=38989 pdf-filen så kommer du förstå. annars kanske jag har fattat fel, en bild säger mer än 1000 ord.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Ja, fast så är det alltså inte på mina basar. Och de är intonerade. Teori och praktik stämmer inte;)
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Hänger lite på hur man har ställt in stränghöjden också, så hur det ser hur kan man skita i.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Det har med kärnan i strängen att göra. Ju grövre tråd desto mindre flexibel sträng. Då måste man flytta stallsadeln bakåt, bort från halsen för att ge strängen mer utrymme att svänga. Om strängen är lindad på en tunnare kärna så blir den mer flexibel och börjar svänga fritt nästan direkt när den lämnar stallet. Då kan man flytta fram stallsadeln närmare den teoretiskt rätta platsen. Stallsadeln ska aldrig, oavsett sträng, justeras närmare tolfte band än sträckan sadel - 12:e. Inte ens en teoretiskt perfekt sträng intonerar rätt om den blir för kort.
Senast redigerad av BBQV den ons 15 sep 2010, 13:55, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

ja, stränghöjden påverkar väl längden på strängen, men ska alltså följa kurvan på greppbrädan... eller?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+

Inlägg av SUBurban »

Stränghöjd och -tjocklek påverkar intonationen. Tydligast... Dessutom har trådtyp och lindningsmetod inverkan.

Det som är grejen är att den aktiva längden på strängen faktiskt varierar rätt mycket på grund av dessa faktorer. Så när du byter strängar behver du kolla intonationen. Och när du ändrar stallhöjd eller skruvar på dragstången.

Därför är det bra att aldrig byta strängar eller skruva på något.
Sen finns det ju nackdelar med det beteendet, också...
Basslab-representant - www.suburban.se
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Jag upplever också att det har mycket med strängens material att göra. Rostfria strängar känns liksom stelare än nickel, vid samma tjocklek ... vilket också leder till att man behöver kompensera med sadelläget. Det är ju så att säga strängens egen inneboende tröghet man kompenserar för genom att backa sadeln.
Skriv svar