Skillnaden att köra med 18 volt?
- stagemaster
- Medlem
Skillnaden att köra med 18 volt?
Har EMG på basen, vad blir skillnaden i ljud om man kör dom på dubbla batterier alltså 18 volt? Blir det bara högre signal eller fylligare och mer botten?
Någon som har monterat 2 batterier till sina EMG?
Någon som har monterat 2 batterier till sina EMG?
-
- Medlem++
- Hatt_Johan
- Medlem+
Preampen är väll en separat komponent?RolleHarris skrev:Det blir starkare signal och den blir renare. Alltså preampen i mickarna får högre headroom

Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
- inber
- VIP medlem
Nja, att det blir renare är väl en sanning med modifikation. Förstärkarens överstyrningsmarginal ökar, eftersom det finns mer utrymme till toppnivån innan det klipper. Men jag sätter hundra spänn på att du inte hör någon skillnad. Skillnaden sitter nog mest i huvudet på basisten.RolleHarris skrev:Det blir starkare signal och den blir renare. Alltså preampen i mickarna får högre headroom
Hur mycket dist lämnar en FET-förstärkare? Någonstans mellan 0.01 % och 0.1 % skulle jag gissa. Inte sjutton hörs det.
Det som hörs är om man slår i taket, dvs om preampen börjar funka som en fuzz-box. Är det speciellt troligt?
Vanliga mikar har jag för mig lämnar sådär 250 mV ut och syftet med en bas-preamp är INTE att öka utspänningen radikalt utan att sänka impedansen så att brumkänsligheten minskar, plus att man kan ha lite trevliga tonkontroller och öka på nivåerna vid lämpliga frekvenser.
En vanligt mikingång har en ingångsimpedans på 1-10 Mohm och det är rena antennen för oväsen. Med en preamp så får man en impedans i kabeln på sådär 100 ohm eller så, vilket kortsluter oväsendet på ett helt annat sätt, lite populärt uttryckt.
Glockenklangs preamp har förstärkningen 1.0 dvs utsignalen är lika hög som insignalen. Varför skulle inte 9V räcka i så fall?
Utspänningen rör sig alltså fortfarande i ganska låga nivåer så 9V borde vara betryggande mycket. Själv skulle jag vara tveksam till att lägga ner jobb på att peta in ett batteri till om inte hållaren för det var inbyggd från början. Men jag har haft fel förr.
Och det här är en bransch där storstjärnor som John Norum påstår att de hör skillnad på batterifabrikat, så stoppa in ett extra batteri du...

Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Jan Hellman
- VIP medlem
Det jag märkt på dom basar jag har med 18-volt är att dom brusar snäppet mindre och över lag låter lite "snyggare". Lite mer "kontrollerade" i ljudet på något sätt. Jag borde verkligen vara bättre på rent tekniska prylar om man ser till vad jag jobbar med men det är jag inte. Men det verkar som att man kan få lägre egenbrus och lägre harmonisk dist ur ett 18-volts system. Inte alltid en bra pryl dock. En Stingray låter ganska rått och det brusar faan i pappa när man drar på full diskant men dom låter fantastiska i en ljudbild. Elektroniken på en Bongo (18 volt) är mycket tystare. Låter i och för sig snuskigt bra men definitivt annorlunda än en Stingray. Min NS Design elkontra har också 18 volts preamp. Väldigt fin eq. Inte mycket egenbrus där.
//J
//J
- inber
- VIP medlem
Jo, men att köra 18V är ett ganska nytt påfund mig veterligt. Kan det inte vara så att det helt enkelt sitter bättre grejor i nyare instrument? Hur gammal är Stingrayen som du jämför med Bongon?Hellboy skrev:Det jag märkt på dom basar jag har med 18-volt är att dom brusar snäppet mindre och över lag låter lite "snyggare". Lite mer "kontrollerade" i ljudet på något sätt. Jag borde verkligen vara bättre på rent tekniska prylar om man ser till vad jag jobbar med men det är jag inte. Men det verkar som att man kan få lägre egenbrus och lägre harmonisk dist ur ett 18-volts system. Inte alltid en bra pryl dock. En Stingray låter ganska rått och det brusar faan i pappa när man drar på full diskant men dom låter fantastiska i en ljudbild. Elektroniken på en Bongo (18 volt) är mycket tystare. Låter i och för sig snuskigt bra men definitivt annorlunda än en Stingray. Min NS Design elkontra har också 18 volts preamp. Väldigt fin eq. Inte mycket egenbrus där.
//J
Min gamla Ibanez från 1982 brusade som ett helt vattenfall när preampen var inkopplad. Jävla smörja tyckte jag redan då och funderade på att byta ut kretsarna i den.
Min Mike Lull-femma som är tillverkad 2008 är helt tyst. Den ena är 9V den andra är 18V, men det är knappast spänningen som skiljer utan 27 års utveckling av förstärkartekniken i övrigt.
Om du skulle mata din Stingray med 18V så skulle den antagligen brusa som en fors ändå. På den tiden jag satt och byggde förstärkare med lödkolv i handen 70/80-talet så hände ingenting med brusnivån när man ökade matningsspänningen, som jag minns det. Och jag ser heller inga skäl till varför det borde vara så.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- unicornbass
- Medlem+
Du har två niovoltsbatterier istället för ett. Det är som att diskutera om... nä jag kan inte komma på något som matchar detta.
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
- Peavey Dude
- Medlem++
- Jan Hellman
- VIP medlem
Nya Stingrays. Man kunde göra högkvalitativa tonfilter redan på 70-talet så det där att utvecklingen gått framåt behöver inte betyda så mycket just ur det hänseendet. SSL, Neve, Clark och alla dom var i full gång redan då. Det finns många gamla prylar som låter helt ruskigt bra. Wal basarna har 9 volts preamp och dom brusar vare sig mer eller mindre än vad en modern preamp gör. Elektroniken har sett nästintill identisk ut sedan -82/-83 då custom-serien kom.inber skrev:Jo, men att köra 18V är ett ganska nytt påfund mig veterligt. Kan det inte vara så att det helt enkelt sitter bättre grejor i nyare instrument? Hur gammal är Stingrayen som du jämför med Bongon?
Min gamla Ibanez från 1982 brusade som ett helt vattenfall när preampen var inkopplad. Jävla smörja tyckte jag redan då och funderade på att byta ut kretsarna i den.
Min Mike Lull-femma som är tillverkad 2008 är helt tyst. Den ena är 9V den andra är 18V, men det är knappast spänningen som skiljer utan 27 års utveckling av förstärkartekniken i övrigt.
Om du skulle mata din Stingray med 18V så skulle den antagligen brusa som en fors ändå. På den tiden jag satt och byggde förstärkare med lödkolv i handen 70/80-talet så hände ingenting med brusnivån när man ökade matningsspänningen, som jag minns det. Och jag ser heller inga skäl till varför det borde vara så.
Jag är ledsen att jag inte kan hjälpa till med mer teknisk kompetens för den har jag inte. Men det är vad jag märkt genom att använda mina öron. Hur det funkar rent tekniskt vad det gäller spänning och komponenter hit och dit har jag tyvärr ingen aning om. Men generellt upplever jag det som att 18-volt system är tystare och lite "snällare" än 9-volt preamps..... Högre headroom ligger det säkert någonting i.
MVH//Jan
- bas putte
- Medlem+
Jag matar min bandlösa med 18 volt, men började med 9 tycker nog inte jag märker så stor skillnad, lite klarare kanske
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
- bas putte
- Medlem+
Jag matar min bandlösa med 18 volt, men började med 9 tycker nog inte jag märker så stor skillnad, lite klarare kanske
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
- BB3000S
- VIP medlem
Din Lull-femma har väl fortfarande Aguilar-preampen eller? Den går väl att mata med både 9V och 18V så du skulle ju kunna göra ett litet experiment om andan faller på.inber skrev:Jo, men att köra 18V är ett ganska nytt påfund mig veterligt. Kan det inte vara så att det helt enkelt sitter bättre grejor i nyare instrument? Hur gammal är Stingrayen som du jämför med Bongon?Hellboy skrev:Det jag märkt på dom basar jag har med 18-volt är att dom brusar snäppet mindre och över lag låter lite "snyggare". Lite mer "kontrollerade" i ljudet på något sätt. Jag borde verkligen vara bättre på rent tekniska prylar om man ser till vad jag jobbar med men det är jag inte. Men det verkar som att man kan få lägre egenbrus och lägre harmonisk dist ur ett 18-volts system. Inte alltid en bra pryl dock. En Stingray låter ganska rått och det brusar faan i pappa när man drar på full diskant men dom låter fantastiska i en ljudbild. Elektroniken på en Bongo (18 volt) är mycket tystare. Låter i och för sig snuskigt bra men definitivt annorlunda än en Stingray. Min NS Design elkontra har också 18 volts preamp. Väldigt fin eq. Inte mycket egenbrus där.
//J

Tror skillnaden i brus mellan 18V och 9V är mindre än skillnaden mellan olika preamps. Men i teorin får man väl utrymme för 3dB mer dynamik om man dubblar matningsspänningen, kanske en faktor om man har en väldigt dynamisk spelstil. Tror dock inte att detta är av praktisk betydelse för många.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- TDHP
- Forumvärd
Den enda fördelen är väl möjligen att batterierna räcker längre.
Att det skulle vara nån hörbar ljudskillnad är ungefär som med olika instrumentkablar.
Man hör det man vill höra.
Att det skulle vara nån hörbar ljudskillnad är ungefär som med olika instrumentkablar.
Man hör det man vill höra.

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- TDHP
- Forumvärd
Det är som att ha dubbla tändstift i H-D-toppar!unicornbass skrev:Du har två niovoltsbatterier istället för ett. Det är som att diskutera om... nä jag kan inte komma på något som matchar detta.
Ett fenomen som dök upp för en 10-15 år sen.
Folk fick för sig att det skulle förbränna bättre och därmed ge lite extra effekt.
Alla med strokade jättemotorer satte igång att modda sina toppar med ett extra stift på högersidan och la massor av pengar på nya tändsystem och spolar som klarade 4 stift istället för 2.
Det är ännu ingen som har lyckats mäta upp någon som helst effektförbättring...
Snarare tvärtom då det är lätt att spolarna går lite i otakt ibland.
Men likt ett extra batteri i basen så fortsätter ju hojen gå om ett stift kroknar!

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
TDHP

TDHP
- inber
- VIP medlem
Ska kolla vilken preamp jag har i basen, minns inte riktigt och är inte så där jätteintresserad heller. Den funkar asbra, det räcker för mig. Men batteribytet låter ju som ett roligt experiment!BB3000S skrev:Din Lull-femma har väl fortfarande Aguilar-preampen eller? Den går väl att mata med både 9V och 18V så du skulle ju kunna göra ett litet experiment om andan faller på.inber skrev:Jo, men att köra 18V är ett ganska nytt påfund mig veterligt. Kan det inte vara så att det helt enkelt sitter bättre grejor i nyare instrument? Hur gammal är Stingrayen som du jämför med Bongon?Hellboy skrev:Det jag märkt på dom basar jag har med 18-volt är att dom brusar snäppet mindre och över lag låter lite "snyggare". Lite mer "kontrollerade" i ljudet på något sätt. Jag borde verkligen vara bättre på rent tekniska prylar om man ser till vad jag jobbar med men det är jag inte. Men det verkar som att man kan få lägre egenbrus och lägre harmonisk dist ur ett 18-volts system. Inte alltid en bra pryl dock. En Stingray låter ganska rått och det brusar faan i pappa när man drar på full diskant men dom låter fantastiska i en ljudbild. Elektroniken på en Bongo (18 volt) är mycket tystare. Låter i och för sig snuskigt bra men definitivt annorlunda än en Stingray. Min NS Design elkontra har också 18 volts preamp. Väldigt fin eq. Inte mycket egenbrus där.
//J
Om du skulle mata din Stingray med 18V så skulle den antagligen brusa som en fors ändå. På den tiden jag satt och byggde förstärkare med lödkolv i handen 70/80-talet så hände ingenting med brusnivån när man ökade matningsspänningen, som jag minns det. Och jag ser heller inga skäl till varför det borde vara så.Jag skulle inte sätta många ören på att det blir en stor skillnad, (Aguilar hävdar dock förutom headroom-fördelen att batterierna räcker mycket längre (inte bara dubbelt så länge) om man kör deras preamp med 18V.)
Tror skillnaden i brus mellan 18V och 9V är mindre än skillnaden mellan olika preamps. Men i teorin får man väl utrymme för 3dB mer dynamik om man dubblar matningsspänningen, kanske en faktor om man har en väldigt dynamisk spelstil. Tror dock inte att detta är av praktisk betydelse för många.
Tyvärr inbjuder det omväxlande vädret till s k psykoakustiska effekter, dvs det som TDHP beskriver som "man hör det man vill höra".
Jag vet av erfarenhet att mina grejor låter fantastiskt mycket bättre när solen skiner. Speciellt gitarrförstärkaren, en tung helrörs Marshall, får ett glittrigt skimmer när jag spelar högt och en gnutta dist. Jag skulle kunna svära på att det låter bättre, typ att någon bytt rör i den medan jag hämtade kaffe.
Men sanningen är att det är solen som bryter fram och sveper in mina öron i ett guldgult sken, likt en förtrollning...

- Bas-Janne
- VIP medlem
Har precis fått tag i en Ibanez SR06 som har aktiv original eq-del (men passiva original mickar). Drivs med 9 volt.
Tycker att den låter bedrövligt klent och livlöst (trots nytt batteri) om jag jämför med min SR855 som har Bartolini mickar (körs åxå på 9v, osäker på fabrikat på den aktiva eq-delen).
Kan man mata vilken 9 volts eq som helst med 18v, eller kan man "förstöra" grejerna?
Tycker att den låter bedrövligt klent och livlöst (trots nytt batteri) om jag jämför med min SR855 som har Bartolini mickar (körs åxå på 9v, osäker på fabrikat på den aktiva eq-delen).
Kan man mata vilken 9 volts eq som helst med 18v, eller kan man "förstöra" grejerna?

\m/
5 feta: Ibanez SR855LE
6 tunna: Strandberg Boden Paul Masvidal Signature & Suhr Modern Pro
7 tunna: Ibanez RG1527F
- inber
- VIP medlem
Nej, du riskerar att blåsa prylarna. Bara för att de går på batteri så är det inte riskfritt att dubbla spänningen. Dessutom lär det låta ungefär likadant med 18V IMHO...Bas-Janne skrev:Har precis fått tag i en Ibanez SR06 som har aktiv original eq-del (men passiva original mickar). Drivs med 9 volt.
- Bas-Janne
- VIP medlem
Tack. Då funderar vi inte mer på det alternativet.inber skrev:Nej, du riskerar att blåsa prylarna. Bara för att de går på batteri så är det inte riskfritt att dubbla spänningen. Dessutom lär det låta ungefär likadant med 18V IMHO...Bas-Janne skrev:Har precis fått tag i en Ibanez SR06 som har aktiv original eq-del (men passiva original mickar). Drivs med 9 volt.
\m/
-
- Medlem
Har aldrig kollat närmare på hur just en baspreamp är uppbyggd, men en anledning till att använda 2st 9v batterier kan kanske vara att preampen är uppbyggd kring en OP-amp, och dessa vill ha dubbel matningsspänning (rätt uttryck?) altså inte 18v rakt av utan +9v, 0v och -9v.
Denna dubbla matningsspänning går i och för sig att ordna även med ett batteri men den kretslösningen tror jag är en smula ineffektiv vad gäller strömförbrukning. Enkelbatterivarianten skulle i och för sig få +4,5v 0v och -4,5v som matningsspänning, men detta spelar nog inte så stor roll.
En anlednig till att använda ovan nämnda OP-amp är att man på ett mycket enkelt sätt radikalt kan sänka utgångsimpedansen från basen. (Låg utgångsimpedans + hög ingångsimpedans = låga brus och störningsnivåer.)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Operations ... C3%A4rkare
///Jerry Lundgren
...tror inte att jag ljuger allt för mycket här ovan.........
Denna dubbla matningsspänning går i och för sig att ordna även med ett batteri men den kretslösningen tror jag är en smula ineffektiv vad gäller strömförbrukning. Enkelbatterivarianten skulle i och för sig få +4,5v 0v och -4,5v som matningsspänning, men detta spelar nog inte så stor roll.
En anlednig till att använda ovan nämnda OP-amp är att man på ett mycket enkelt sätt radikalt kan sänka utgångsimpedansen från basen. (Låg utgångsimpedans + hög ingångsimpedans = låga brus och störningsnivåer.)
///Jerry Lundgren
- Jan Hellman
- VIP medlem
Även om jag inte förstod så himla mycket så låter det logiskt..... på något sätt..... som jag inte kan förklara.....Jerry Lundgren skrev:Har aldrig kollat närmare på hur just en baspreamp är uppbyggd, men en anledning till att använda 2st 9v batterier kan kanske vara att preampen är uppbyggd kring en OP-amp, och dessa vill ha dubbel matningsspänning (rätt uttryck?) altså inte 18v rakt av utan +9v, 0v och -9v.
///Jerry Lundgren

Men det du skriver är ungefär som jag uppfattar skillnaden mellan 9 och 18 volts system. Lägre brus. Störningsnivåer vet jag inte vad det är för något men om det handlar om störningskänslighet så kanske jag förstår. Lägre störning, renare ljud. Eller nå´t.....

//J
- Phear
- Medlem+
Tänkte oxå på det där. Med plus-0-minus-matning kan störningarna ta ut varandra på ett helt annat sätt, men frågan är om det bara gäller själva strömförsörjningsdelen. Dvs om basens preamp skulle ha en egen nätdel kopplad till ett vägguttag. Med vanlig plus-0-matning går då ev nätstörningar rakt in i preampen. Med plus-0-minus-matning går störningen in på både plus & minus sida, dvs delas upp i två identiska störningar fast ur fas med varandra. Och därmed tar störningarna ut varandra. Tror det är så d hela funkar. Ska kolla med vår trummis som är elektroingenjör när vi repar ikväll (han är alltså ingejör även på arbetstid, inte bara när vi reparJerry Lundgren skrev:Har aldrig kollat närmare på hur just en baspreamp är uppbyggd, men en anledning till att använda 2st 9v batterier kan kanske vara att preampen är uppbyggd kring en OP-amp, och dessa vill ha dubbel matningsspänning (rätt uttryck?) altså inte 18v rakt av utan +9v, 0v och -9v.
///Jerry Lundgren

Har läst lite om att en del gitarrister som använder seymourduncan blackouts konverterar till 18 volts religionen & tycker det låter bättre. Där måste det ju handla om bättre signal-brusförhållande. Sen vet inte jag om själva OP:n i preampen får bättre arbetsförhållanden & därmed "låter bättre".