8*10 eller 4*10/2*15?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Dragonaut
Medlem

8*10 eller 4*10/2*15?

Inlägg av Dragonaut »

Är lite småsugen på att bygga ny låda. Tänkte höra om fördelar/nackdelar med att blanda storlek på element i samma låda som exmpelvis electric:s 4*10/2*15
http://www.electricamp.com/catalog.html
Annars finns ju alternativet att bygga en vanlig 8*10...
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem

Inlägg av tks »

Om elementen ska spela upp samma signal finns det egentligen inga fördelar med att blanda olika elementstorlekar i samma högtalarlåda. Vill du göra det ändå, låt de olika elementen sitta i avskilda kammare.

Det är först när man låter elementen spela olika delar av signalen som det finns någon större vinst med att ha olika element i samma högtalarlåda.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dragonaut
Medlem

Inlägg av Dragonaut »

Ett lämpligt delningsfilter borde väl inte vara någon större rocket science? Och i så fall blir lådan fetare eller blir det bara tårta på tårta?
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem

Inlägg av tks »

Nej, det är egentligen ganska enkla prylar. En komponent per element och filtergrad, inte särskilt svårt varken att koppla eller räkna på (räkna på rätt impedans bara, går att läsa av i tillverkarens datablad, det är impedanskurvan vid den tänkta delningsfrekvensen som gäller, inte den nominella impedansen), när räknandet är klart tar det egentligen inte mycket mer än 30 minuter att sätta ihop ett filter beroende på hur komplext det är. Impedansutjämning tycker jag är överkurs när det kommer till högtalarlådor för livebruk, lokalen och placering kan göra så mycket mer för ljudet än en avancerad filterdel för att jämna ut ett par dB, sådant lämpar sig bättre för högtalare i mer kontrollerade miljöer (HiFi)

Olika element kan skilja sig åt en hel del konstruktionsmässigt. Vissa är bra mellan 50-3000 Hz, andra är bra mellan 500-12000 Hz. Då kan man via delningsfilter få ett större frekvensomfång utan att behöva använda element som kompromissar för mycket. Då kan man i det här exemplet två få oktaver extra.

Ett normalt 10"-element för bas är kanske bra mellan 60-6000 Hz medan ett vanligt 15"-element är bra mellan 50-4000 Hz. Det är egentligen ingen större skillnad, det skiljer inte ens en halv oktav, så då förlorar man hela vitsen med att använda olika element. Det får om man låter båda köra samma signal är två element som flyttar olika mängd luft utan att göra det helt i fas, och spelar signalen på lite olika sätt.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dragonaut
Medlem

Inlägg av Dragonaut »

Tackar för lärorika svar! Då hoppar jag över det trasslet. Funderade på att bygga 8*12 då jag kom på att jag redan sitter på en hög 12":or. En god vän talade naturligtvis vett i skallen på mig, att bygga två 4*12 istället, rent kosmetiskt tänkte bygga i ampeg-stil. Fick en idé då jag även sitter på en sunn 6*12 för gitarr som är byggd med 90 graders vinklad baffel som gör att lådan blir lika smal som SVT Cl:n. Är det en dålig ide att sno den konstruktionen och bygga ut volymen på djupet istället för att göra "vanliga" 4*12:or?
Gibson Grabber | Gibson Grabber II | Ampeg SVT-CL | 2x Ampeg SVT-410HE
elmelino
Medlem++

Inlägg av elmelino »

Är du säker på att det är 12" jag har bara sett SUNN 6x 10" med vinklad front!
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,YAMAHA,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.AMPEG
Användarvisningsbild
Dragonaut
Medlem

Inlägg av Dragonaut »

Ja 12" är det, har som sagt ett gäng 12:or att jämföra med, Elementen har sunn etiketter och lådan sunn märke, men kan det vara så illa att någon moddat vad som i så fall från början var en rak baffel?
elmelino
Medlem++

Inlägg av elmelino »

Nej du har säkert rätt, dom lådorna jag far efter hade vit vinklad baffel med 6 tior på 6ohm lät faktiskt ok med bas också om man inte spelade för starkt!
Bild
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,YAMAHA,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.AMPEG
Användarvisningsbild
Dragonaut
Medlem

Inlägg av Dragonaut »

Bild
Där bakom min bandmate tittar den fram, tyvärr sunkig bild på lådan men man kan ju jämföra elementstorleken i alla fall, tycker den låter riktigt bra också men vågar inte spela bas i den, speciellt inte med 300 rörwatt. :D
Skriv svar