Adam Clayton // U2

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Adam Clayton // U2

Inlägg av Punkster »

Adam Clayton är en kille jag aldrig upphör att förvånas över. När U2 drog igång sin verksamhet i slutet på 70-talet så ville Adam hemskt gärna vara med. Men spela kunde han inte. Så han använde pengar han vunnit och köpte lite basprylar. Det kombinerat med rätt "look" och en väloljad käft gjorde att han fick en plats i bandet. Men faktum kvarstår. Han kunde inte ta en ton på basen.

Ändå tycker jag det är roligt att lyssna på U2:s tidiga låtar med det i åtanke. Adam spelar verkligen dom enklaste grejerna man kan tänka sig, oftast är det bara grundtoner och 8-delar som gäller. Men jäklar så bra det låter! Basen ligger ganska högt i mixen, och backar upp gitarr och sång perfekt! Killen har ju dessutom ett grymt Fender/Ampeg-sound. Lyssna på albumet Boy! Den skivan är fortfarande ett av mina kriterier för både bra basljud och bra basspel. Rakt, enkelt och okonstlat. Ett schysst sound, och rätt ton på rätt plats. Att Adam sen fortsatt spela så och gjort det till en "grej", trots att han lärt sig spela ordentligt, tycker jag visar på både känsla och god smak. Heja Adam!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ztYTXd5dkJA[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6L2hPyQq_8o[/youtube]
/Linus
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Helt riktigt Punkster!

Adam är cool...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Inlägg av maxoges »

Tack för sunday bloody sunday!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Jag tycker U2 är tämligen unika i att de hållt på snart 30 år
och det verkar aldrig ha varit några större meningsskiljaktigheter.
Iaf inte som gett eko ut till media.

Bono är ju en ganska karismatisk och exentrisk människa och de övriga verkar inte helt mesiga heller,
men de verkar ha hittat en perfekt mix av personer som är precis så stora som de behöver vara.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Nåja, tjafsat lite har dom allt gjort. Inför en konsert i Australien nån gång i början på 90-talet hade Adam supit sig så full att han inte kunde stå upp, än mindre spela. Lite svårt att ställa in när typ 100000 pers står utanför och skriker efter bandet. Vad göra? Jo, basteknikern får hänga på sig yxan och göra Adams jobb. Efter den episoden var det grymt nära att Adam fick kicken. Han har iaf inte druckit sen dess.

Sen så läste jag för bara några dagar sen på Aftonbladets hemsida om att Larry Mullen är sur på Bono för att han umgås med Tony Blair. Larry tycker att Tony är en krigsförbrytare. Edge är heller inte superglad över Bonos politiska engagemang. I samma artikel står det att Edge upprepade gånger påpekat för Bono att han är "... en artist, ingen politiker".

Men faktum kvarstår. Samma 4 killar har gjort fantastisk musik i över 30 år utan att byta medlemmar, supa eller droga ner sig, bråka, ställa till med några större skandaler eller annat. Undrar ifall någon av dom någonsin slängt en tv från ett hotellfönster...? :wink:
/Linus
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Jag läste också det. Finns väl inget band i världen där en bandmedlem får kritik för att engagera sig för mycket politiskt. Jag tror inte att Larry och Edge har så mycket emot det egentligen, jag menar det stod ju i Aftonbladet..:P

Adam Claytons basspel är otroligt bra till U2;s musik. Det är ju en stor del av hela deras sound. Hans vassa p-basljud är det jag gillar bäst.
Senast redigerad av funkys**t den tis 30 dec 2008, 16:40, redigerad totalt 1 gånger.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ja...
Det är få band jag skulle vilja plocka ut som ett av musikhistorens absolut största.
Men U2 är absolut ett av dem.
(Men det är klart, de går väl inte hem i stugorna, hos folken, eller stekarna på Norrmalm, eller hur är det Figge?)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Adam är en av mina absolut största favoriter inkl U2. Han spelar precis vad han ska och inget mer, även om han gjort ett av historiens sämsta slap solon, är väl på Gloria om jag inte har fel för mig :wink: Har alltid gott ljud även om han bytat både basar och riggar, kör nästan uteslutande jazzbas idag (det är ingen dålig samling han ligger inne med) och Ashdown riggar även om det var p-bas och ampeg i början. http://www.u2-stage-and-studio.com/adam/id8.html

Kolla förresten in den sköna dykningen han gör 4:10 in i Sunday Bloody Sunday när teknikern springer efter Bono med mick-kabeln :lol:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Han är nog den basist som influerat mig mest. Enkelhet regerar!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Han är ingen marcus miller direkt men hans spel passar bra till U2s musik och han gör jobbet bra :)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Splanky
Medlem+

Inlägg av Splanky »

Fasen jag måste bumpa denna tråden,
Clayton får så mycket skit. Gott att se att det finns kärlek här.

Gubben har världens bästa jobb och troligen bland det bästa J och P ljudet ever.
Live at Slane Castle är förövrigt helt grym!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=D0Ccp3xjc3Q[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tW5w7iywZic[/youtube]
-12 Squier Jaguar SS, Cort Actionbass 4 avbandad, Cort Actionbass Jr moddad, MM SUB US, Unicorn Ozellman, Unicorn The Purist. TecAmp Puma 500, 2 st XS 115, 1x8", 2x8"
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Snoris! Säg nåt! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
SnorLars
Medlem+

Inlägg av SnorLars »

TDHP skrev:Snoris! Säg nåt! :D
Ska bara ge sonen mat och natta honom...
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Sen ska det kanske tilläggas att U2 har sina bättre år bakom sig. Iaf skiv-mässigt.
/Linus
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

daionsavage skrev:
Punkster skrev:Sen ska det kanske tilläggas att U2 har sina bättre år bakom sig. Iaf skiv-mässigt.
Den sista jag köpte var "the joshua tree" Var du ens född då den släpptes? :wink:
Jag var ca 2 veckor när den släpptes i Europa.
/Linus
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+

Inlägg av Doningen »

Adam Clayton har jag en lite ambivalent inställning till. När U2 var som störst gillade jag dem lika mycket som alla andra. Men som nybliven basist med jazz-och-spela-svårt-influenser var det tufft att identifiera sig med den som spelade minst antal olika bastoner på hela 80-talet. Idag kan jag uppskatta enkelheten, men när man skulle forma sin identitet låg ju McCartney, Stanley Clarke och Jonas Hellborg bättre till.

Idag är jag mindre skitnödig, Hellborg och Clarke är borta ur min sinnevärld och Adam Clayton, ja, han spelar fortfarande likadant. Det vill säga bra komp till ett band som redan har sina musikaliska solister klara, vilket jag förstår nu men inte gjorde då. Det ska Adam allt ha respekt för. Även om jag kan tycka att hans basbytarshow på Ullevi förra året var lite överdriven.

(Men apropå det där med skandaler - visst är han dömd för gräsinnehav och låg inne på rehab ett tag i mitten av 90-talet?)
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
SnorLars
Medlem+

Inlägg av SnorLars »

Jag har lyssnat på det mesta som Clayton har gjort, t.o.m. hans inhopp med Little Stevens(?).
Inte ofta som man kan säga att rockbasister kan spela känslosamt men med Adam får jag ibland samma känsla som när Jeff Beck får gitarren att gråta.

Tyvärr har jag spelat så mkt U2 att jag ruttnar på hitsen. Däremot finns det en uppsjö B-sidor där jag kan njuta av Adams spel, t.ex. Please, Gone, Acrobat, I Will Follow. Oj, finns så många fler.

Hade stora förhoppningar när några av världens rikaste musiker satte sig i Marocko i ett år, åt och drack gott och lekte fram musik men den senaste skivan har bara 3 bra låtar - Breathe, Cedars Of Lebanon och Moment Of Surrender.

Många dissar Adam och säger att han inte är en riktig basist men jag tycker att det snyggaste en basist kan göra är att använda tystnaden i sitt spel...precis som Adan gör.
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag gillar senaste skivan också, även om det var länge sedan jag lyssnade igenom den.
Den enda dåliga låten på skivan är i mitt tycke är första singeln som släpptes.
Get on your boots eller vad den nu heter.

Tycker U2 alltid lyckas göra några makalösa låtar på sina skivor, även på den senaste.

Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Senaste plattan är den bästa på många år, men de var på topp för 20 år se'n. Få andra band har släppt så bra plattor i rad som U2 gjorde i slutet på 80- och början på 90-talet. The Unforgettable Fire, The Joshua Tree, Rattle And Hum och Achtung Baby. Hyfsad CV...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Jag diggar Adam Clayton, tycker att han är grym. Gör helt grejer för låtarna, och det är ju det som räknas.

Däremot blev jag lite förvånad, kollade lite i början på den nya live-DVD:n från 360-turnén. Rose Bowl är det ifrån tror jag. Jag vet inte om det är något fel eller konstigt mixat, men det låter som att han är rejält otajt. Jag fattade ingenting! Någon mer som har sett den och reagerat på detta?
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag har svårt att jämföra U2´s olika eror med varandra.

Vi har October/War-tiden, sedan är det Unforgettable Fire/Joshua Tree/Rattle n hum-eran.
Sedan kom vi in i 90-talet och de började experimentera på riktigt.
Achtung Baby kom, vilken jag håller som en av de 3 bästa U2-skivorna och känns som en egen era.
Zooropa, lite floppig, började nästa era, POP - skitbra rakt igenom i princip, den som dissar POP fattar INGENTING av vad U2 är. Så det så... ;)
Det är helt makalöst magiska låtar på den plattan!!!

Ja, resten..
ATYCLB, fantastisk "comeback", Vertigo - största flirten med "War"-eran bland de nyare plattorna.
Och så senaste.
Den är lite svårare får man väl säga, ment ändå klart typisk U2.
Lite pretto och lite udda stundtals och några riktigt sjukt bra låtar.

Jag gillar alltihop.
Gillar alla U2-skivor förutom Zooropa faktiskt.

Skriv svar