Hoppas att någon kan inspireras av detta:

Jag har länge skissat på en wiring på min jazzbas som går ut på att man har individuella on/off switchar för båda mickarna istället för volympotar.
Tills jag kom på att man kunde skita i off-off läge och istället switcha mellan serie/parallell/bara-halsmick/bara-stallmick.
Och ju längre jag funderade på hur en potentiometer fungerar så desto mer sugen blev jag att sätta dit 500k potar istället för switchar, ett skämtsamt test bara.
Men det sjuka i denna historia är att det funkade!

Nu när man skruvar på fullt på båda potarna får man seriekoppling och vrider jag tillbaks båda får jag parallellkoppling. Och potarna åt olika håll ger varsin mick solo. Och mellanlägen är nästan mer användbara än med den gamla vanliga jazzbass-wiring, dock något mindre intuitiva...

Jag hade förväntat mig att i något läge skulle volymen sänkas kraftigt men det läge har jag inte lyckats hitta än, om det nu än finns.
Någon volymkontroll finns alltså inte för tillfället och jag vet inte om jag vågar löda fast tonkontrollen heller, det kanske sabbar hela systemet; någon som har synpunkter..?
Se bilden nedan: