Behandling från PBs naprapat Ny arbetsplats
- maxoges
- Medlem++
Behandling från PBs naprapat Ny arbetsplats
Hej!
Jag heter Max Ogesten och är Legitimerad Naprapat. Jag la ut denna annons medan jag gick på Naprapathögskolan. Har nu jobbat som Naprapat sedan 2011 och spelat bas sedan 1993. Jobbar i dagsläget på Hedmann Mannheimer på Östermalm i Stockholm. Kom förbi med era onda ryggar och nackar, så kan vi dricka kaffe och snacka bas också!
info@hedmanmannheimer.se
Tfn 08-27 46 00
Jag heter Max Ogesten och är Legitimerad Naprapat. Jag la ut denna annons medan jag gick på Naprapathögskolan. Har nu jobbat som Naprapat sedan 2011 och spelat bas sedan 1993. Jobbar i dagsläget på Hedmann Mannheimer på Östermalm i Stockholm. Kom förbi med era onda ryggar och nackar, så kan vi dricka kaffe och snacka bas också!
info@hedmanmannheimer.se
Tfn 08-27 46 00
Senast redigerad av maxoges den ons 29 okt 2014, 14:44, redigerad totalt 3 gång.
- maxoges
- Medlem++
Naprapater tycker nog traditionellt att de har bättre helhetssyn och fler behandlingsformer, vad kiropraktorerna tycker vet jag inte.
Naprapater jobbar med manipulation av leder, massage, mobilisering av leder och nerver, stretching och hjälp med träningsprogram. Allt för att minska eller helt få bort smärta i patientens rörelseapparat.
Kiropraktorer jobbar traditionellt bara med ledmanipulation. Detta har ändrats mycket och många kiropraktorer jobbar med ovanstående tekniker också.
Naprapater jobbar med manipulation av leder, massage, mobilisering av leder och nerver, stretching och hjälp med träningsprogram. Allt för att minska eller helt få bort smärta i patientens rörelseapparat.
Kiropraktorer jobbar traditionellt bara med ledmanipulation. Detta har ändrats mycket och många kiropraktorer jobbar med ovanstående tekniker också.
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
Re: Behandling från PBs naprapatstudent
Tjena Max!maxoges skrev:Hej!
Jag heter Max Ogesten och går tredje året på Naprapathögskolan i Stockholm.
Vi har i bandet snackat en del om det här med kiroprakorer, naprapater, kotknackare och massage....
Trummisen hävdar att det måste knäckas i leder och grejer för att t.ex. ryggen känns paj. Gitarristen å andra sidan säger att allt sånt är fel och lögn. Han anser att allting sitter i musklerna vilket gör att massage är det enda rätta. Keyboardisten tycker att mat och öl är godast och själv är jag lite osäker på vad jag ska tycka.
Jag har provat idrottshälsovård, naprapat, kiropraktik och klassisk ryggmassage. Om man (som jag) har burit för tunga riggar för länge utan att tänka på ergonomi, eller om man somnat för många gånger i Dodgen på väg hem från gig... sånt tar ju på ryggen och det kan göra ruggigt ont vissa dagar. Klassisk rockbandsslitning, skullejag nog kalla det.
Men....vem har rätt?
Massage=muskler eller Kotknackar'n?
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
{fyra strängar}
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
-
- Medlem+
Det kan inte varit manlig närhet som låg till grund för värmen då?Hellish skrev:När jag jobbade på Manpower en sväng så satt jag bredvid en utbildad naprapat som knäckte skiten ur mig. Var inte så roligt när han höll på, men sen spred sig en så otroligt härlig värme i hela kroppen. Hade nog en hel del blodkärl som legat i kläm.

- maxoges
- Medlem++
Hej Tarzan!Tarzan08 skrev: Men....vem har rätt?
Svårt att säga vem som har rätt. Det beror lite på problemets art. Det är därför naprarpater har olika behandlingsformer. Om du är stel i ryggen kan det bero på korta spända muskler eller på korta ligament eller på nåt annat. Man testar och kollar vilken behandling som funkar bäst för just dig.
Generellt kan jag säga att så länge du inte har inflammation lokalt där du har ont är det bara att massera på! De andra teknikerna kräver en grundläggande undersökning först.
massage och streching -->muskler och bindväv
ledbehandling (mobilisering och manipulation) -->ligament, men även muskler och bindväv.
-
- Medlem+
Att knäcka fingrar och handleder är ju vanligt, bör man som basist oroa sig över knäckandet eller är det bara att knäcka på?maxoges skrev:Hej Tarzan!Tarzan08 skrev: Men....vem har rätt?
Svårt att säga vem som har rätt. Det beror lite på problemets art. Det är därför naprarpater har olika behandlingsformer. Om du är stel i ryggen kan det bero på korta spända muskler eller på korta ligament eller på nåt annat. Man testar och kollar vilken behandling som funkar bäst för just dig.
Generellt kan jag säga att så länge du inte har inflammation lokalt där du har ont är det bara att massera på! De andra teknikerna kräver en grundläggande undersökning först.
massage och streching -->muskler och bindväv
ledbehandling (mobilisering och manipulation) -->ligament, men även muskler och bindväv.
- maxoges
- Medlem++
Det beror på. När man knäcker i fingrarnas leder ökar man rörligheten i den led man knäcker. Är man redan väldigt rörlig rekommenderar jag det inte.Lilldjuret skrev:
Att knäcka fingrar och handleder är ju vanligt, bör man som basist oroa sig över knäckandet eller är det bara att knäcka på?
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
Så kan det ju förvisso ha legat till också.Lilldjuret skrev:Det kan inte varit manlig närhet som låg till grund för värmen då?Hellish skrev:När jag jobbade på Manpower en sväng så satt jag bredvid en utbildad naprapat som knäckte skiten ur mig. Var inte så roligt när han höll på, men sen spred sig en så otroligt härlig värme i hela kroppen. Hade nog en hel del blodkärl som legat i kläm.

-
- Medlem+
Ok, tackar.maxoges skrev:Det beror på. När man knäcker i fingrarnas leder ökar man rörligheten i den led man knäcker. Är man redan väldigt rörlig rekommenderar jag det inte.Lilldjuret skrev:
Att knäcka fingrar och handleder är ju vanligt, bör man som basist oroa sig över knäckandet eller är det bara att knäcka på?

Blir rätt "knäckig" i fingrarna när jag tar korta speluppehåll, dvs 2-3 dagar eller sitter för mycket vid datorn. Om jag spelar 3-4 timmar om dagen på basen så är det ingen fara dock.

- maxoges
- Medlem++
- Peavey Dude
- Medlem++
Kan du berätta vad exakt det är man "gör" när man knäcker med lederna? vad är det som händer och vad gör att det låter så mycket?maxoges skrev:I skolan har vi fått instruktioner att inte knäcka varandras fingrar för att inte förlora stabilitet i våra händer. Men vi arbetar mycket manuellt och behöver stabilitet över rörlighet i fingrarna eftersom vi belastar händerna hela tiden.

Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
- maxoges
- Medlem++
maxoges skrev:Det är ledkapseln som låter när man lägger leden snabbt i ett ytterläge, (man kommer inte längre utan att skada ledband eller ben).Zon Sonus Special skrev:Kan du berätta vad exakt det är man "gör" när man knäcker med lederna? vad är det som händer och vad gör att det låter så mycket?maxoges skrev:I skolan har vi fått instruktioner att inte knäcka varandras fingrar för att inte förlora stabilitet i våra händer. Men vi arbetar mycket manuellt och behöver stabilitet över rörlighet i fingrarna eftersom vi belastar händerna hela tiden.har undrat jäävligt länge över det nämligen...
Knäppet beror på tryckförändringar i ledvätskan.
-
- Medlem
-
Senast redigerad av Tistou den ons 24 apr 2013, 11:18, redigerad totalt 1 gånger.
- Peppar
- Medlem+
- Kontakt:
Har ju gjorts en grundlig undersökning, jag hittar tyvärr inte vilken slutsats han drog efter 60 år.Lilldjuret skrev: Att knäcka fingrar och handleder är ju vanligt, bör man som basist oroa sig över knäckandet eller är det bara att knäcka på?
Ig Nobel Prize:
"MEDICINE PRIZE: Donald L. Unger, of Thousand Oaks, California, USA, for investigating a possible cause of arthritis of the fingers, by diligently cracking the knuckles of his left hand — but never cracking the knuckles of his right hand — every day for more than sixty (60) years."
-
- Medlem+
Hm, intressant... Väldigt tidsödande taktik med...Janne skrev:Har ju gjorts en grundlig undersökning, jag hittar tyvärr inte vilken slutsats han drog efter 60 år.Lilldjuret skrev: Att knäcka fingrar och handleder är ju vanligt, bör man som basist oroa sig över knäckandet eller är det bara att knäcka på?
Ig Nobel Prize:
"MEDICINE PRIZE: Donald L. Unger, of Thousand Oaks, California, USA, for investigating a possible cause of arthritis of the fingers, by diligently cracking the knuckles of his left hand — but never cracking the knuckles of his right hand — every day for more than sixty (60) years."

- mågis
- Medlem+
Tidsödande, ja. Men garanterat mer rätt för den personen än vilken datorsimulering du vill...Lilldjuret skrev:Hm, intressant... Väldigt tidsödande taktik med...Janne skrev:Har ju gjorts en grundlig undersökning, jag hittar tyvärr inte vilken slutsats han drog efter 60 år.Lilldjuret skrev: Att knäcka fingrar och handleder är ju vanligt, bör man som basist oroa sig över knäckandet eller är det bara att knäcka på?
Ig Nobel Prize:
Keep on rocking motherfuckers...
Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
-
- Medlem+
Ingen tvekan om den saken!mågis skrev:Tidsödande, ja. Men garanterat mer rätt för den personen än vilken datorsimulering du vill...Lilldjuret skrev:Hm, intressant... Väldigt tidsödande taktik med...Janne skrev:Har ju gjorts en grundlig undersökning, jag hittar tyvärr inte vilken slutsats han drog efter 60 år.Lilldjuret skrev: Att knäcka fingrar och handleder är ju vanligt, bör man som basist oroa sig över knäckandet eller är det bara att knäcka på?
Ig Nobel Prize:

EDIT: Hittade på google, första träffen.... Står att han kom fram till att det inte ledde till några komplikationer för honom...
- maxoges
- Medlem++
- Löwe
- Medlem+
Jag är byggd i ett kvinnochassi och tränar inte längre, så jag behöver fix med rygg, muskler och leder regelbundet.
Jag säger: Naprapat = yay, Kiropraktor = nay!
Lycka till med studierna! (eller var du nästan klar? I så fall, lycka till i arbetslivet
)
Jag säger: Naprapat = yay, Kiropraktor = nay!
Lycka till med studierna! (eller var du nästan klar? I så fall, lycka till i arbetslivet

Fender Precision ×2 | Sire v7 | Mesa/Boogie Carbine M9 | tks 215 | tks 212 | tks 112 |