intonering/stränghöjd
- Ulf
- Medlem
- Inlägg: 128
- Blev medlem: lör 07 jul 2007, 10:25
- Ort: Hofors
intonering/stränghöjd
kanske en dum fråga men påverkas intoneringen om man ändrar stränghöjden eller beror det vilket stall man har?
- TDHP
- Forumvärd
- Inlägg: 37768
- Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
- Ort: Norrtälje
Intoneringen förändras troligen marginellt beroende på stallkonstruktion.
Lyfter man strängen rakt upp så blir ju avståndet från sadeln en aning längre, om det är särskilt märkbart beror ju då på basen i övrigt, men en justering är nog på sin plats!
Lyfter man strängen rakt upp så blir ju avståndet från sadeln en aning längre, om det är särskilt märkbart beror ju då på basen i övrigt, men en justering är nog på sin plats!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54765
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Har precis både sänkt och höjt stränghöjden på min jazzbasspecial och intoneringen förändrades i princip ingenting.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- 200071
- Hedersmedlem
- Inlägg: 16253
- Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
- Ort: Göteborg
- Liten
- Hedersmedlem
- Inlägg: 16064
- Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
- Ort: Örebro
Faktiskt!200071 skrev:Hihi... om du först sänkte och sedan höjde så är det klart det inte förändras!blackparkas skrev:Har precis både sänkt och höjt stränghöjden på min jazzbasspecial och intoneringen förändrades i princip ingenting.
Sorry kunde inte låta bli ett öppet mål

Jag har sänkt "the action" på min jazz och jag har noterat att den nu inte riktigt stämmer som den ska längre.. behöver en intonering.
Kan ha med sträng bytet att göra också.. kör på en annan typ just för tillfället.
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54765
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Ja, jag sänkte först efter att satt på 50-115 strängarna och gjorde en intonering efter det men det var hyffsat ok gentemot hur det var innan med tunnare strängar, marginell intonering krävdes.
Sedan höjde jag dem lite grann idag för att det var aningens för låg action, och kollade sedan intoneringen igen vilket var godkänt.
Ska kolla det mer exakt ikväll tänkte jag...
Det var SÅ jag menade...
Sedan höjde jag dem lite grann idag för att det var aningens för låg action, och kollade sedan intoneringen igen vilket var godkänt.
Ska kolla det mer exakt ikväll tänkte jag...
Det var SÅ jag menade...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Makten
- Medlem++
- Inlägg: 3476
- Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
- Ort: Stockholm
Intoneringen kan faktiskt påverkas ganska mycket. Om man har hög stränghöjd så måste man sträcka strängen mer när man trycker ned den vid de övre banden, och det påverkar tonhöjden. Strängen sträcks alltså mer ju högre du är på halsen. Det har inte med den fria stränglängden att göra.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54765
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Jaja, vid extremfall så är det klart man behöver intonera.
Om man skulle ta över nå´n av Dereborns basar t.ex. och anpassa dem åt sig själv...
Årnes: Sääääkert.... Anyway så är det bra att vara övertydlig i det här sällskapet...
Om man skulle ta över nå´n av Dereborns basar t.ex. och anpassa dem åt sig själv...

Årnes: Sääääkert.... Anyway så är det bra att vara övertydlig i det här sällskapet...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- anli
- VIP medlem
- Inlägg: 10861
- Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
- Ort: Uppsala
Sant, tex en bas som intoneringsjusteringen inte räcker till för E strängen (höga e blir för högt) så får man se till att ha så lågt justerad stränghöjd som möjligt.Makten skrev:Intoneringen kan faktiskt påverkas ganska mycket. Om man har hög stränghöjd så måste man sträcka strängen mer när man trycker ned den vid de övre banden, och det påverkar tonhöjden. Strängen sträcks alltså mer ju högre du är på halsen. Det har inte med den fria stränglängden att göra.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- Danne
- VIP medlem
- Inlägg: 5543
- Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
- Ort: Skövde
+ liten halsböj.anli skrev:Sant, tex en bas som intoneringsjusteringen inte räcker till för E strängen (höga e blir för högt) så får man se till att ha så lågt justerad stränghöjd som möjligt.Makten skrev:Intoneringen kan faktiskt påverkas ganska mycket. Om man har hög stränghöjd så måste man sträcka strängen mer när man trycker ned den vid de övre banden, och det påverkar tonhöjden. Strängen sträcks alltså mer ju högre du är på halsen. Det har inte med den fria stränglängden att göra.
- Cuba
- VIP medlem
- Inlägg: 15436
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
- Ort: Göteborg
- Makten
- Medlem++
- Inlägg: 3476
- Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
- Ort: Stockholm
Det går bra utan stämapparat också, men man bör ha ett skapligt relativt gehör och prova lite fler olika metoder. Jag förespråkar att man intonerar efter 3-15:e band istället för 0-12. Avståndet till första band från sadeln kan nämligen vara lite sisådär, och det är trevligare om basen stämmer fint över hela halsen utom lös sträng än tvärtom.
Men att utgå från flageolett vid 12:e band mot greppat 12:e band är bra. När det stämmer bra så kan man börja kolla runt på andra vis; öppen sträng mot 7:e band på nästa sträng; öppen sträng mot 11:e band på nästa sträng; 3:e band mot 15:e (kräver stämapparat om man inte har sjukt bra tonminne); ja, alla konstiga kombinationer man kan tänka sig.
En sak att tänka på är att man om man har ett nytt set strängar på bör utgå från för lång mensur, det vill säga att man har sadlarna för långt bak. Annars kommer den "knyck" som strängen får över stallsadeln att flyttas ut i strängens vibrerande område när man flyttar sadeln bakåt. Börjar man med för lång sträng så flyttas knycken istället bakom stallsadeln, där den inte gör någon skada.
Se också till att - när intoneringen verkar bra - just göra denna knyck ordenligt. Bassträngar är såpass styva att de även fullt uppspända bildar en lätt båge över stallsadeln om man inte trycker till dem lite. Men gör inte det förrän intonationen är åtminstone okej! Sen kan man behöva justera en aning till, men oftast blir det ingen skillnad. Att knäcka till strängen ger bättre sustain och ger mindre problem med fula övertoner eftersom strängen nu är helt rak mellan ändpunkterna. Detta kan ibland även behövas vid översadeln om man har väldigt skarp vinkel däröver.

Men att utgå från flageolett vid 12:e band mot greppat 12:e band är bra. När det stämmer bra så kan man börja kolla runt på andra vis; öppen sträng mot 7:e band på nästa sträng; öppen sträng mot 11:e band på nästa sträng; 3:e band mot 15:e (kräver stämapparat om man inte har sjukt bra tonminne); ja, alla konstiga kombinationer man kan tänka sig.
En sak att tänka på är att man om man har ett nytt set strängar på bör utgå från för lång mensur, det vill säga att man har sadlarna för långt bak. Annars kommer den "knyck" som strängen får över stallsadeln att flyttas ut i strängens vibrerande område när man flyttar sadeln bakåt. Börjar man med för lång sträng så flyttas knycken istället bakom stallsadeln, där den inte gör någon skada.
Se också till att - när intoneringen verkar bra - just göra denna knyck ordenligt. Bassträngar är såpass styva att de även fullt uppspända bildar en lätt båge över stallsadeln om man inte trycker till dem lite. Men gör inte det förrän intonationen är åtminstone okej! Sen kan man behöva justera en aning till, men oftast blir det ingen skillnad. Att knäcka till strängen ger bättre sustain och ger mindre problem med fula övertoner eftersom strängen nu är helt rak mellan ändpunkterna. Detta kan ibland även behövas vid översadeln om man har väldigt skarp vinkel däröver.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
- Liten
- Hedersmedlem
- Inlägg: 16064
- Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
- Ort: Örebro
Jag brukar utgå från mannen med svaren: http://garywillis.com/pages/bass/bassma ... ation.html