Säljes: Mackie 1620-mixer med firewire-kort

Här kan du sälja och köpa vad som helst.
Skriv svar
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Säljes: Mackie 1620-mixer med firewire-kort

Inlägg av peter_s »

Jag har insett att jag inte använder min Mackie-mixers fulla potential, och tänker därför sälja den, för att köpa ett enklare externt ljudkort.

Till salu är alltså en 16-kanalers Mackie Onyx 1620, med ett Mackie Onyx Firewire Card installerat. Själv har jag bara använt mixern som inspelningsinterface, med bra resultat, men jag gissar att den är användbar i alla lägen där en mixer kan passa. Skicket är mycket bra och den ger ett intryck av att vara stabilt konstruerad.

Den aktuella modellen ser ut såhär (jag fixar gärna fram egna bilder, om så önskas):
Bild

För en recension, med tekniska specifikationer, se här: http://www.soundonsound.com/sos/oct04/a ... yx1620.htm

Nypriset när jag köpte den från Thomann i augusti 2008 var 715 € för mixern, och 359 € för firewire-kortet (d.v.s. ungefär 10 000 kr för hela kalaset). Jag tänker mig att den skulle kunna var värd 6500 kr nu.

(det enda som skulle kunna vara intressant i bytesväg är för övrigt en Apogee Duet)
Senast redigerad av peter_s den tis 12 okt 2010, 20:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Vad kan en sån där göra? Spela in 16 kanaler samtidigt??
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

macahan skrev:Vad kan en sån där göra? Spela in 16 kanaler samtidigt??
Eller åtminstone 12 kanaler på 1620.
Vi har en Onyx 1640, som spelar in 16 kanaler via firewire.
Funkar perfekt som livemixer med samtidig inspelning.
I Cubase kan vi ställa en nivå för inspelningen, och en annan nivå och mix för utljudet. Funkar kalasbra!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

engson skrev:
macahan skrev:Vad kan en sån där göra? Spela in 16 kanaler samtidigt??
Eller åtminstone 12 kanaler på 1620.
Det låter rimligt. Jag har själv aldrig spelat in på mer än fyra kanaler simultant, och jag har, som antytts, dålig koll på mixerns fulla potential. Tilläggas kan kanske att åtta kanaler har XLR- och tele-ingång, med mikpreamp och fantommatning. Kanal 1 och 2 är dessutom särskilt anpassade för att, via en knapptryckning, kunna ta emot en linad gitarrsignal.
engson skrev:Vi har en Onyx 1640, som spelar in 16 kanaler via firewire.
Funkar perfekt som livemixer med samtidig inspelning.
I Cubase kan vi ställa en nivå för inspelningen, och en annan nivå och mix för utljudet. Funkar kalasbra!
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter av storebrodern till min modell, engson!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Bump!

Det går bra att komma med bud, om det föreslagna priset är satt för högt.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Får jag det mot en sprillans Duet? bara kollar...=)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

f-bass skrev:Får jag det mot en sprillans Duet? bara kollar...=)
Du har fått ett PM.
Dr_Blues
Medlem+

Inlägg av Dr_Blues »

Om man kopplar det till Macen och Logic 9 kan dessa integrerar på så sätt att när jag höjer volymen på Mixerbordet följer det med på Logic... Eller???

Konstig fråga men... ja någon som vet??? :D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Dr_Blues skrev:Om man kopplar det till Macen och Logic 9 kan dessa integrerar på så sätt att när jag höjer volymen på Mixerbordet följer det med på Logic... Eller???

Tror inte att den har HUI control så det skulle jag inte tro. Ingenting som man vanligtvis behöver när det handlar om så pass få kanaler är min erfarenhet. Man ställer volymerna i Logic och låter mixern vara. Vanligtvis.....

//J
Dr_Blues
Medlem+

Inlägg av Dr_Blues »

Hellboy skrev:Tror inte att den har HUI control så det skulle jag inte tro. Ingenting som man vanligtvis behöver när det handlar om så pass få kanaler är min erfarenhet. Man ställer volymerna i Logic och låter mixern vara. Vanligtvis.....

//J
Intressant... jag avbryter då frågestunden här så inte säljtråden trashas och ställer en ny fråga under rätt Avdelning!

Tack!! :D
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Dr_Blues skrev:Om man kopplar det till Macen och Logic 9 kan dessa integrerar på så sätt att när jag höjer volymen på Mixerbordet följer det med på Logic... Eller???

Ja, du kan höja och sänka volymen via mixern, och t.ex. fadea ut saker, eller ge Logic en så hög signal att ingångsmätarna visar rött. Men det är nog inte direkt tal om interaktion mellan hård- och mjukvara på det sätt du menar, tror jag.

Själv brukar jag ändra volym (på enskilda spår, och balansen mellan olika) och panning och sådant efter att jag spelat in, i Logic. Det har, åtminstone hittills, känts som det smidigaste sättet att jobba på.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Bump.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Fortfarande till salu...
Användarvisningsbild
peter_s