psykopatsak skrev:tillägg till joachimes EQ inlägg: det finns en nästan likadan EQ som heter "line eq" eller nåt (kommer inte på det nu >_<)
ganska lik den vanliga channel EQ, men kan göra lite mer - lite "snyggare" om man ska vara sådar osubjektiv. men den drar mer datorkraft, så jag använder den mest på slutbussar.
Line phase eq ja. Man får använda det lite försiktigt... Upplever ibland vid vissa inställningar, i synnerhet på basiga instument, så låter det som att att de frekvenser man skruvat bort är lita "fasiga" i soundet... Så det gäller att vara försiktig med hur man skruvar, inte för smala q-värden och inte för drastiska db ändringar.
Det låter konstigt..... Den fasriktiga eq´n är mycket mer processorkrävande och är just fasriktig. Fördelen mot den vanliga som INTE är fasriktig men låter väldigt bra ändå. Framförallt om man ser till hur lite processorkraft den drar.
MVH//J
Bob Katz tog även upp detta i sin bok "Mastering Audio". Så här skriver han: "A high Q linear phase filter can introduce audible pre-echo in the short millisecind range..." Jag upptäckte detta även innan jag läst boken, därför har jag sällan använt mig LP-eq, men för snällare frekvensjusteringar så är den att föredra, verkar det som.
Å faan. Har jag faktiskt inte märkt. Åtminstone inte när den ligger själv på en kanal. Tillsammans med andra 3:e-partstillverkade pluggar har jag märkt av besynnerligheter dock vilket gjort att jag sällan använder den. Plus problem med latency när man bounce:ar och vid inspelning. Använder den ibland med fördel när jag mixar klassiska inspelningar och då handlar det aldrig om några drastiska eq-förändringar. Men man måste lära känna nackdelarna. Kan bli frustrerande komplikationer i onödan annars.
psykopatsak skrev:tillägg till joachimes EQ inlägg: det finns en nästan likadan EQ som heter "line eq" eller nåt (kommer inte på det nu >_<)
ganska lik den vanliga channel EQ, men kan göra lite mer - lite "snyggare" om man ska vara sådar osubjektiv. men den drar mer datorkraft, så jag använder den mest på slutbussar.
Line phase eq ja. Man får använda det lite försiktigt... Upplever ibland vid vissa inställningar, i synnerhet på basiga instument, så låter det som att att de frekvenser man skruvat bort är lita "fasiga" i soundet... Så det gäller att vara försiktig med hur man skruvar, inte för smala q-värden och inte för drastiska db ändringar.
Det låter konstigt..... Den fasriktiga eq´n är mycket mer processorkrävande och är just fasriktig. Fördelen mot den vanliga som INTE är fasriktig men låter väldigt bra ändå. Framförallt om man ser till hur lite processorkraft den drar.
MVH//J
Bob Katz tog även upp detta i sin bok "Mastering Audio". Så här skriver han: "A high Q linear phase filter can introduce audible pre-echo in the short millisecind range..." Jag upptäckte detta även innan jag läst boken, därför har jag sällan använt mig LP-eq, men för snällare frekvensjusteringar så är den att föredra, verkar det som.
Å faan. Har jag faktiskt inte märkt. Åtminstone inte när den ligger själv på en kanal. Tillsammans med andra 3:e-partstillverkade pluggar har jag märkt av besynnerligheter dock vilket gjort att jag sällan använder den. Plus problem med latency när man bounce:ar och vid inspelning. Använder den ibland med fördel när jag mixar klassiska inspelningar och då handlar det aldrig om några drastiska eq-förändringar. Men man måste lära känna nackdelarna. Kan bli frustrerande komplikationer i onödan annars.
//J
Precis, man ska använda prylarna där det låter bra. Vad tycker du om adaptive limiter då? Jag tycker den är kass... Grusar till diskanten, även man inte ställer den så att den klipper peakar.
psykopatsak skrev:tillägg till joachimes EQ inlägg: det finns en nästan likadan EQ som heter "line eq" eller nåt (kommer inte på det nu >_<)
ganska lik den vanliga channel EQ, men kan göra lite mer - lite "snyggare" om man ska vara sådar osubjektiv. men den drar mer datorkraft, så jag använder den mest på slutbussar.
Line phase eq ja. Man får använda det lite försiktigt... Upplever ibland vid vissa inställningar, i synnerhet på basiga instument, så låter det som att att de frekvenser man skruvat bort är lita "fasiga" i soundet... Så det gäller att vara försiktig med hur man skruvar, inte för smala q-värden och inte för drastiska db ändringar.
Det låter konstigt..... Den fasriktiga eq´n är mycket mer processorkrävande och är just fasriktig. Fördelen mot den vanliga som INTE är fasriktig men låter väldigt bra ändå. Framförallt om man ser till hur lite processorkraft den drar.
MVH//J
Bob Katz tog även upp detta i sin bok "Mastering Audio". Så här skriver han: "A high Q linear phase filter can introduce audible pre-echo in the short millisecind range..." Jag upptäckte detta även innan jag läst boken, därför har jag sällan använt mig LP-eq, men för snällare frekvensjusteringar så är den att föredra, verkar det som.
Å faan. Har jag faktiskt inte märkt. Åtminstone inte när den ligger själv på en kanal. Tillsammans med andra 3:e-partstillverkade pluggar har jag märkt av besynnerligheter dock vilket gjort att jag sällan använder den. Plus problem med latency när man bounce:ar och vid inspelning. Använder den ibland med fördel när jag mixar klassiska inspelningar och då handlar det aldrig om några drastiska eq-förändringar. Men man måste lära känna nackdelarna. Kan bli frustrerande komplikationer i onödan annars.
//J
Precis, man ska använda prylarna där det låter bra. Vad tycker du om adaptive limiter då? Jag tycker den är kass... Grusar till diskanten, även man inte ställer den så att den klipper peakar.
Tycker inte om. Där kör jag Waves plugg istället.
Tänk på att inte köra in för hög signal vid inspelning och håll över lag nivåerna lite halvlågt vid all 24-bits inspelning. Får sämre dynamik m.m. om man gasar på för mycket. Många gör fel här. INTE göra som på analogtiden. Långt ifrån 0 dB! Väldigt långt till och med. Även vid mixning.
Hellboy skrev:
Tycker inte om. Där kör jag Waves plugg istället.
Tänk på att inte köra in för hög signal vid inspelning och håll över lag nivåerna lite halvlågt vid all 24-bits inspelning. Får sämre dynamik m.m. om man gasar på för mycket. Många gör fel här. INTE göra som på analogtiden. Långt ifrån 0 dB! Väldigt långt till och med. Även vid mixning.
MVH//J
Brukar dock använda kompressorn som limiter, tycker det fungerar bättre. Bob Katz avråder dock från peak limiting, så jag ska försöka klara mig utan. Men det är lite lurigt att mastra, iaf för mig som inte är proffs. Men jag har lusläst Bob Katz bok och ska prova alla hans tips. Dock så har jag inte tillräckligt bra lyssning för att mastra, men det är ju inte heller proffsproddar jag gör...
basmartin skrev:Dock så har jag inte tillräckligt bra lyssning för att mastra, men det är ju inte heller proffsproddar jag gör...
vem f-n har det. Jag gör det ändå, och folk har inte klagat än så länge...
Fast du har ju koll, det har inte jag.
Jag kommer aldrig någonsin ta på mig ett masteringsjobb tror jag. Tycker att det är skitsvårt. Många masteringstekniker gör FÖR mycket kan jag tycka. Vilket kanske är anledning nog att göra ett försök själv. I stort handlar det om att skaffa sig rejält med erfarenhet och kunna sin lyssning och sina prylar utan och innan. Utveckla sitt öra. Men jag tycker att det är skitsvårt. Jag har lättare för att spela in och mixa än att mastra. Sen är jag nog lite för mycket perfektionist för att mastra. Har inte rätt prylar för det för att det ska bli riktigt bra.
basmartin skrev:Vad tycker du om adaptive limiter då? Jag tycker den är kass... Grusar till diskanten, även man inte ställer den så att den klipper peakar.
Jag är inte heller vän med adaptive limiter. Brukar använda Voxengo Elephant. Inte världens snyggaste användargränssnitt men flexibel och mångsidig.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
basmartin skrev:Vad tycker du om adaptive limiter då? Jag tycker den är kass... Grusar till diskanten, även man inte ställer den så att den klipper peakar.
Jag är inte heller vän med adaptive limiter. Brukar använda Voxengo Elephant. Inte världens snyggaste användargränssnitt men flexibel och mångsidig.
Ah, fint. K-level meter? Vad är det? Är den graderad efter Katz skala?
Vet du om det finns någon fiffig gratisplugin?
Vad tycker du förresten om Apples egna limiter? Har inte provat än, men pitch shiftern är iaf rejält mycket bättre än den som är i Logic...
basmartin skrev:Vad tycker du om adaptive limiter då? Jag tycker den är kass... Grusar till diskanten, även man inte ställer den så att den klipper peakar.
Jag är inte heller vän med adaptive limiter. Brukar använda Voxengo Elephant. Inte världens snyggaste användargränssnitt men flexibel och mångsidig.
Ah, fint. K-level meter? Vad är det? Är den graderad efter Katz skala?
Vet du om det finns någon fiffig gratisplugin?
Vad tycker du förresten om Apples egna limiter? Har inte provat än, men pitch shiftern är iaf rejält mycket bättre än den som är i Logic...
Det är flera som sagt att Apples pluggar funkar bra, men jag har inte testat dom själv.
Precis. K-skala enligt Katz. Jag tycker det funkar bra. Voxengo är tyvärr inte gratis men det är svårt att hitta en mer prisvärd limiter.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
basmartin skrev:Vad tycker du om adaptive limiter då? Jag tycker den är kass... Grusar till diskanten, även man inte ställer den så att den klipper peakar.
Jag är inte heller vän med adaptive limiter. Brukar använda Voxengo Elephant. Inte världens snyggaste användargränssnitt men flexibel och mångsidig.
Ah, fint. K-level meter? Vad är det? Är den graderad efter Katz skala?
Vet du om det finns någon fiffig gratisplugin?
Vad tycker du förresten om Apples egna limiter? Har inte provat än, men pitch shiftern är iaf rejält mycket bättre än den som är i Logic...
Det är flera som sagt att Apples pluggar funkar bra, men jag har inte testat dom själv.
Precis. K-skala enligt Katz. Jag tycker det funkar bra. Voxengo är tyvärr inte gratis men det är svårt att hitta en mer prisvärd limiter.
BASBLOGGEN.se skrev:Det har inte Cutting Room heller. But we do!
Har dom inte? Dom kör väl något av ATC trevägssystem? I väl akustikbehandlade rum.
Kanske lite hårddraget men man måste tro på sig själv men:
Två högtalare ger fortfarande fasproblem om inte öronen sitter i XY position, vilket kanske går att fixa med något kirurgiskt ingrepp.
BASBLOGGEN.se skrev:Det har inte Cutting Room heller. But we do!
Har dom inte? Dom kör väl något av ATC trevägssystem? I väl akustikbehandlade rum.
Kanske lite hårddraget men man måste tro på sig själv men:
Två högtalare ger fortfarande fasproblem om inte öronen sitter i XY position, vilket kanske går att fixa med något kirurgiskt ingrepp.
Ah, det var så du menade.
Det är intressant med den där typen av system. Vad kallas det förresten?
Om merparten lyssningsanläggningar (i konsumentled) byggde på den principen hade förmodligen Cutting Room också använt sig av det.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Hellboy skrev:
Tycker inte om. Där kör jag Waves plugg istället.
Tänk på att inte köra in för hög signal vid inspelning och håll över lag nivåerna lite halvlågt vid all 24-bits inspelning. Får sämre dynamik m.m. om man gasar på för mycket. Många gör fel här. INTE göra som på analogtiden. Långt ifrån 0 dB! Väldigt långt till och med. Även vid mixning.
MVH//J
Brukar dock använda kompressorn som limiter, tycker det fungerar bättre. Bob Katz avråder dock från peak limiting, så jag ska försöka klara mig utan. Men det är lite lurigt att mastra, iaf för mig som inte är proffs. Men jag har lusläst Bob Katz bok och ska prova alla hans tips. Dock så har jag inte tillräckligt bra lyssning för att mastra, men det är ju inte heller proffsproddar jag gör...
tycker också om att använda kompressor som limiter. ofta efter en kompressor som redan finns. den andra kompressorn (den som leker limiter) ställer jag så att den bara jobbar på de där j*vla enstaka peakarna som tänder röda lampor över hela mixerbordet. så kan resten av spåret njuta av en bättre anpassad kompressor.
Nu har jag provat och den var väl inte så himla dum. Hörde inga artefakter i ljudet. Saknar mätare, så man får lita på öronen.
Det är en kopia på Waves L1. Har för mig att utvecklaren visar att den släcker ut det mesta mot originalet i ett nulltest.
En KOPIA på Waves L1.....? När blev DET tillåtet?
Då slipper jag hur som testa den. Kör Waves Mercury.
//J
Att emulera ljudet av andra produkter har väl aldrig varit otillåtet?
I mina öron låter det som att en kopia i det här fallet är en kopia av källkoden. Och det är ju inte direkt tillåtet. Om pluggen är gjord för att efterlikna L1:an ljudmässigt och inte är en kopia så är det ju inga problem. Det var ordet "kopia" som jag reagerade över.
Nu har jag provat och den var väl inte så himla dum. Hörde inga artefakter i ljudet. Saknar mätare, så man får lita på öronen.
Det är en kopia på Waves L1. Har för mig att utvecklaren visar att den släcker ut det mesta mot originalet i ett nulltest.
En KOPIA på Waves L1.....? När blev DET tillåtet?
Då slipper jag hur som testa den. Kör Waves Mercury.
//J
Att emulera ljudet av andra produkter har väl aldrig varit otillåtet?
I mina öron låter det som att en kopia i det här fallet är en kopia av källkoden. Och det är ju inte direkt tillåtet. Om pluggen är gjord för att efterlikna L1:an ljudmässigt och inte är en kopia så är det ju inga problem. Det var ordet "kopia" som jag reagerade över.