Ostämd bas

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Ostämd bas

Inlägg av Heyman »

Igår upptäckte jag något ganska skumt på repet!

När jag slår an en sträng så låter det nästan som om jag har flanger på, typ svajningar i likhet med de som uppstår när man kör ostämt.

Ena gitarristen sa att det kunde vara en dålig sträng och att han haft problemet med en riktigt gammal sträng. Jag hade dock problemet på tre av fyra strängar och aldrig hört det förut.

Har ni några tips?
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

kan det vara mickarna som inte mår så bra? har du badat med basen?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

HirYoshima skrev:kan det vara mickarna som inte mår så bra? har du badat med basen?
Faktum är att jag har lite trötta pottar och att jag funderat senaste tiden på att ge elektroniken en uppfräshning.

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Fixa det inte vad du än gör!!

Skriv en hit! - basen kan bli värd pengar!

:D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+

Inlägg av Funkfingers »

Låter som att det skulle kunna vara ett trött batteri i en aktiv bas eller strängar som slås an hårt och kommer för nära mickarna.
Alternativt att mickarna är justerade fel i höjd så att strängarna är för nära mickarna.
Å andra sidan så har Pink Floyds Roger Waters alltid låtit så live.Built in Flanger!
Håller med Liten.Plasta in basen,lägg den i ett case.Kan bli värd pengar.
Kanske är det en bas motsvarande "Pojken med guldbyxorna".
När du minst anar det så har du helt plötsligt ett inbyggt delay!Nästa gång en rör-preamp!Ett mixerbord!
Vem vet var detta slutar. :)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Funkfingers skrev:Låter som att det skulle kunna vara ett trött batteri i en aktiv bas...
+1

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Det är inte en aktiv bas utan en 4001:a från 76.
Mickhöjden har jag inte ändrat på typ två år så den borde det inte vara, jag kör bara på stallmick så det lär ju inte föreligga något fasfel eller liknande.

Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Det låter som dåliga strängar, dock mystiskt att fenomenet uppstod samtidigt på tre stycken.

Men byt dem innan du gör någonting annat.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Heyman skrev:Det är inte en aktiv bas utan en 4001:a från 76.
Mickhöjden har jag inte ändrat på typ två år så den borde det inte vara, jag kör bara på stallmick så det lär ju inte föreligga något fasfel eller liknande.
Men har du bytt strängar på två år?

Jag skulle egentligen vilja vara riktigt elak och säga att "jaha, där har vi det, det är ju en 4001 ifrån 76.." men jag avstår. :? :wink:

Det där med "magnetic string pull" på strängarna, dvs att pickuperna är så starka att de börjar dar till sig strängarna när de svänger av ren magnetism, och dessutom vid viss frekvens, kan uppstå lite hur och närsomhelst. Och DET låter som om de är ostämda, eller o-intonerade på ngt märkligt sätt. Prova att skruva ner mickarna och se om det försvinner. Gör det det, vet du vad som är problemet. Byt strängar annars. Att du satte höjden för två år sedan behöver inte betyda att pickupernas höjdjustering aldrig drar sig, eller slår sig eller skruvar ut sig av sig själv. Om än aldrig så lite.
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Hmmm, bandstavarna ifrån 76:orna är kända för att ha för mjukt material. Det kankse är strängläget som är för lågt och bandstavarna som håller på att bli för slitna? Då kan man lätt få "sitarljud" i strängarna vilket iofs är rätt fräckt, men inte hela tiden, och speciellt inte på bas. Sitarljud låter ju lite som en flanger faktiskt. Kolla halsen. De kan skruva sig rejält på Rickenbackers om man inte är uppmärksam. De har dessutom en eller t o m två truss rodar som verkar åt motsatt håll, vad jag hört. Eller "dubbelverkande" trussrod. Vilket i praktiken innebär att på låga E- och A- strängarna kan halsen vara rak, men inte på g-strängen o s v.

Sadeln kan också börja bli för låg, om inte, så nollbandet, om den nu har ett sånt.

Så, nu har vi gått igenom det mesta vad det kan vara...
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Det där med bandstavarna kan man nog glömma eftersom det absolut inte är något bandrassel eller sitarljud som uppstår.

Mickarnas höjdjustering verkar nog vara en bättre ide. Jag tycker inte att de flyttar sig så lite utan jag har faktiskt fått justera mickhöjden ett flertal gånger då mickarna glider upp eller ner. Stallmicken trillar nedåt mest hela tiden så varför skulle halsmicken inte kunnat åka uppåt lite en bit.

Strängarna är absolut inte två år gamla men ett halvår är de säkert och äldre än vad de brukar få bli. E-strängen är dock bara en vecka gammal.

Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

Japp, det låter som halsmicken är för nära strängarna. Problemet är egentligen vanligare på gitarrer, det kallas "Stratitis" efter en viss gitarr det är särskilt vanligt på.
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Nyasu skrev:Japp, det låter som halsmicken är för nära strängarna. Problemet är egentligen vanligare på gitarrer, det kallas "Stratitis" efter en viss gitarr det är särskilt vanligt på.
Telecastern?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Låter som mikrofoni. Tror det kallas så när mikarna påverkar strängens vibrationer så att tonen snedställs.
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Ja mikrofoni kan det vara, men det är inte "magnetic string pull" som du ser det. Kan du föra upp basen mot ansiktet och ROPA in i mikrofonerna så att det hörs i stärkaren? Det är mikrofoni, dvs väldigt lätt att få feedback också. När mickarna påverkar strängens vibrationer är det "magnetic string pull", magnetisk strängdragning i brist på bättre svenskt begrepp. Inte mikrofoni.
Skriv svar