Ampeg svt2 pro overhaul

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Ampeg svt2 pro overhaul

Inlägg av olabola »

Jo så här är det va..jag har nyss börjat leka lite med denna förstärkare som jag fick på lotteriet.
Bild
Apcool liten hemmarigg :wink:

Å som det visade sig när jag kopplade in den å skulle testa lite så märkte jag att den "sprakade/distade" lite fult på gärna låga volymer..försvann ibland när man tryckte på lite. Trodde först att högtalaren var dålig, men den hade ju låtit bra innan så jag testade den med en gammal marschalltopp..funkade ju bra då. Så..jahapp...tänkte jag skulle kolla om mina farhågor om spruckna lödningar kom till sin rätt här också :D
Så, öppna å slakta dårå :wink: Tungt satan å släpa omkring på vardagsrumsbordet.

Hittade faktiskt en del uppenbara "issues" direkt.
Lite svårt att se på bilderna kanske men man kan skönja en ring runt benet i lödninarna (spricka)

Bild

Sprickorna kommer ofta av värmeväxlingar och rörelser( Den har ju varit ute några gånger :wink: ) om komponenterna är "tunga". Som i detta fall, en kabelkontakt som sitter lite sladdrigt:

Bild

Fortsättning följer..
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

Har faktiskt hittills hittat närmare 100 stycken direkt suspekta lödningar. Att den funkar alls är imponerande :) Jag vet att detta är överkurs i djupdykning, men det är sån jag är :wink: Jag kanske kan påvisa många lösningar på fleras problem..
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

grymt värt att göra en sån koll på denna stärken, hade problem med min ett tag och det visade sig bero på till största del dåliga lödningar kring reläkretsen.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Byt rör, ställ bias, jacka kolven också sen kommer nog den där bli kanon. :)

//J
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

Hellboy skrev:Byt rör, ställ bias, jacka kolven också sen kommer nog den där bli kanon. :)

//J
Blir 3tums rostfria rör..sen hittade jag ju massa gas i förskitaren också...jobbigt.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

olabola skrev:
Hellboy skrev:Byt rör, ställ bias, jacka kolven också sen kommer nog den där bli kanon. :)

//J
Blir 3tums rostfria rör..sen hittade jag ju massa gas i förskitaren också...jobbigt.
vattenkylningsmodd? ;)
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

newheartshadow skrev:
olabola skrev:

//J
vattenkylningsmodd? ;)
tänkvärt, men nej..kallt vatten på varma glasrör är nog en REAL BAD IDEA :wink:
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

Så ja..more to come:

här har det antagligen gått varmt en längre tid nån gång i tiden..brukar bli så att ledningslacken å limmet lossnar..sen brinner kopparn av:

Bild

Här har troligen lite yttre våld på en vridpot gjort så att ledarna lossnat från mönsterkortet..man kan se att den hänger i luften:

Bild

Detta är baksidan av en XLR-kontakt från cliff där mittenbenet faktiskt gått rätt av. Har haft med just den här typen att göra förut..bena av då med:( konstig legering. Också baksidan av ovan nämnda pot:

Bild

Å när vi ändå är på gång..så ska jag nog ta och byta ut lite stora elektrolyter som jäst å blivit lite rundare :wink: Dom kan ju ha ganska kort livslängd beroende på temp å belastning. Dom här funkar säkert, men det är lika bra å fixa när man ändå håller på..borde finnas på Elfa.

Bild
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Wow! Snacka om att denna hamnade hos rätt snubbe! :D
Det HAR gått varm för ett par år sen när fläkten la ner.
Gick igenom det mesta då, men har säkert missat en hel del.

Alla slutrör är relativt nya, om än inte 100% matchade.
Förrören är ca 1 år.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

TDHP skrev: Förrören är ca 1 år.
Förutom ett..som det faktiskt står Hammond på :D Å det e nog minst..jaa..40 år kanske :wink:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

olabola skrev:
Förutom ett..som det faktiskt står Hammond på :D Å det e nog minst..jaa..40 år kanske :wink:
1975 slutade dom tillverka B3:an. Inget mer elektromekaniskt efter det från orgelföretaget. Jag har en av dom sista som byggdes. Ingen aning om vad som hände sedan. Jag vet att man fortfarande kan hitta nya rör i kartong lite här och var om man letar lite som det står Hammond på. Dom hade tydligen ett jättelager om jag inte blivit felunderrättad.

//J
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Hellboy skrev:
olabola skrev:
1975 slutade dom tillverka B3:an. Inget mer elektromekaniskt efter det från orgelföretaget. Jag har en av dom sista som byggdes. Ingen aning om vad som hände sedan. Jag vet att man fortfarande kan hitta nya rör i kartong lite här och var om man letar lite som det står Hammond på. Dom hade tydligen ett jättelager om jag inte blivit felunderrättad.

//J
Jepp, det är nog gammalt men oanvänt!
Min lokale rörpulare skruvar ju också Hammond!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

Well..lite grejer beställt från elfa..9 kondensatorer, 1 pot å ett xlrkontakt. 440 spänn! Kostar att laga på topp. Skulle komma på tisdag.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Bra jobbat ! Banzai Music och TubeAmpdoctor är nog lite billigare och har lite olika märken på komponenter , men frakten ska tjänas in i såna fall...
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

Fick en delleverans igår så jag bytte lite grejs idag..bry er inte om mitt svammel så mycke bara.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gVRYb3ieZeM[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sjPtgtSCKOo[/youtube]
Skriv svar