P-basmick eller mickar?

Prata om mickar och elektronik

Vad anser ni det vara?

Omröstningen slutade fre 05 nov 2010, 22:14

En mick
21
84%
Två mickar
2
8%
Tre mickar
2
8%

Antal röster: 25

Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Kontakt:

P-basmick eller mickar?

Inlägg av Nyasu »

Ja, vad heter det egentligen? Betraktar ni paret som en mick, eller är det två mickar?

Bild
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

En p-mick, två mickhalvor, humbucker.. You name it!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Jag brukar säga EN p-mikrofon.
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Jag brukar säga en pickup. :)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Det är EN mik. Visserligen har varje spole en egen kåpa och de sitter inte ihop, men det är EN humbucker. Gibson (eller var det Seth Lover själv?) hade patent på humbuckern så Leo var tvungen att tänka lite utanför lådan för att kringgå det, därav den udda konstruktionslösningen. Men det är EN mik. OK? EN!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

BBQV skrev:Det är EN mik. Visserligen har varje spole en egen kåpa och de sitter inte ihop, men det är EN humbucker. Gibson (eller var det Seth Lover själv?) hade patent på humbuckern så Leo var tvungen att tänka lite utanför lådan för att kringgå det, därav den udda konstruktionslösningen. Men det är EN mik. OK? EN!
Fast om vi ska vara riktigt korrekta är det ju ingen mik utan en pickup. En mikrofon är en apparat som omvandlar ljudvågor i luften till en elektrisk signal.. och hur mycket man än sjunger rätt in i sin P-bas, till exempel, så kommer det ju inget ljud ur förstärkaren om allt fungerar som det ska. Jag förundras alltid över folk som säger att "min halsmick har för mycket mikrofoni, jag måste vaxa den". :D Det kännns som att, vadå, om det verkligen är en mikrofon, då borde man väl önska sig så mycket mikrofoni som möjligt?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

enor skrev:och hur mycket man än sjunger rätt in i sin P-bas, till exempel, så kommer det ju inget ljud ur förstärkaren om allt fungerar som det ska.
Det beror på hur mycket oral galvanism man lyckats bygga upp. :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

enor skrev:.. och hur mycket man än sjunger rätt in i sin P-bas, till exempel, så kommer det ju inget ljud ur förstärkaren om allt fungerar som det ska.
Jodå, strängarna fungerar som ett membran. Dra på absurt mycket gain så kommer din röst att höras genom basen. :D Lägger du dessutom kinden mot strängarna så hörs det ännu bättre. Jag brukar använda det när jag lirar friform, eller som "partytrick" inför elever... :D
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hangover
Medlem+

Inlägg av Hangover »

Kära nån då...var finns moderatorerna när de behövs?? Döp genast om detta indexet till Pickup´s& Elektronik!!!
Rock gör livet lättare...
(än vad då?)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
http://www.myspace.com/hangoversweden
Skriv svar